Egyre nagyobb jelentősége lesz a mesterséges intelligenciának, az affliliate marketingnek, a multiplatform terjeszkedésnek és még sok minden másnak is.

Kétségtelen, hogy manapság nagyon kifizetődő dolog influenszerekkel reklámoztatni egyes termékeket, szolgáltatásokat. Mindezt a számok is bizonyítják, hisz az influenszermarketing 2023-ban egy 21.1 milliárd dollár értékű piac volt az Egyesült Államokban. Persze a teljes képet árnyalja, hogy Amerikában olyan megkerülhetetlenül karakterek is vannak a közösségi médiában, mint Kim Kardashian, akinek egy posztja átszámítva akár 300 millió forintot is érhet.

A Data Bridge Market Research kutatásai szerint ez az iparág a következő 5 évben több mint a háromszorosára is nőhet, egyes előjelzések szerint 2029-re elérheti a 69.9 milliárd dollárt. Ezért is érdemes jobban figyelni az influenszerekre – illetve az influenszereknek –, mivel a következő pár évben azok, akik alkalmazkodnak a piaci trendekhez, jelentős bevételre tehetnek szert. 

Mesterséges intelligencia térhódítása az influenszerek világában

A mesterséges intelligenciának az influenszermarketing területén is egyre nagyobb szerepe van. Lehet, hogy maguk az influenszerek fognak ChatGPT által működött chatbotokat bevetni. Ám a technológia más módon is forradalmasíthatja az influenszermarketinget. Például az AI segíthet kiválasztani egy cégnek azt a partnert, akivel érdemes lehet együttműködni, de segíthet kitalálni üzeneteket, kampányokat, trendingelő topikokat és hashtageket is.

Az AI emellett megjelenhet „fizikai” valójában is, mint virtuális influenszer; erre már több példát is láthatunk. A digitális karakterek ugyan végtelenül leegyszerűsítve csak nullákból és egyesekből állnak össze, a számítógépes grafika mögé bújtatott AI-Influenszereknek azonban már saját személyiségük van, és pontosan úgy viselkednek, mint egy élő social media sztár. Ezen robotok térnyerése pedig elég jelentős, ugyanis háromszor nagyobb elérést tudnak generálni, mint más influenszerek. Ezt már a nagyobb márkák is észre vették, és ki is használták az ebből adódó előnyöket. Feltehetőleg ez a trend nem fog alább hagyni, így több AI-Influenszer lesz a piacon és több cég fogja megkeresni őket.

Multiplatform terjeszkedés

Korábban még lehetett határt szabni a különböző közösségi médiás csatornákon történő jelenlétben, mondván, az adott influenszer imidzse nem illik az adott platformon megtalálható korosztályhoz vagy célcsoporthoz. Manapság azonban ez luxusszámba megy. Az, aki nem terjeszkedik minden platformon, nem használja ki az influenszermarketing teljes erejét.

Nem elég csak az Instagramon vagy csak a YouTube-on jelen lenni. Átjárhatóságot kell biztosítani a platformok között. Egyrészt így a rajongók több felületen találkozhatnak kedvenceikkel, másrészt újabb követőket is lehet szerezni. Természetesen mindez azt eredményezi, hogy az adott inluenszernek magasabbra kúszik a marketingértéke is.

A multiplatformra történő tartalomgyártás megvalósítható úgy is, hogy valaki a fő csatornájára készített tartalmakból készít A és B verziót más-más felületekre, tehát duplikálja a tartalmakat. Ez is több, mint semmi. Azonban az igazi lehetőségeket azok az influenszerek használják ki, akik minden platformra az adott közösség igényeinek megfelelő tartalmakat készítenek. Bár ez több erőfeszítést igényel a tartalomgyártó részéről, a közönség észleli és értékeli a plusz energiát.

Az csinálja jól, aki különböző tartalmakkal, különböző célokra tart fent több közösségi média felületet, hiszen így tulajdonképpen egy saját médiabirodalmat épít ki, aminek minden egyes eleme az ő érdekeit képviseli, az ő közösségét építi.

Még több affiliate program, azaz személyre szabott kuponkód

Az affiliate program során egy termék online népszerűsítéséért cserébe a sikeres eladásból jutalékot kap az ember. Offline környezetben ezt úgy ismerhetjük, mint például az AVON-ozás vagy “porszívóügynökösködés". Igaz, hogy az online affiliate marketing esetében nem mindig kell minden ajtón bekopogni, mint egy házaló ügynöknek, de nem is biztosít olyan nagy passzív jövedelmet, mint amilyennek elsőre tűnik.

Már napjainkban is erősen jelen van az influenszerek posztjaiban az affiliate marketing. Ezt úgy lehet észre venni, ha valaki egy terméket úgy reklámoz, hogy a vásárlását egy bizonyos kuponkóddal vagy linken keresztül ajánlja követőinek. A trendek azt mutatják, hogy ebből a jelenségből egyre több lesz. Egyre gyakrabban jelenhetnek meg ilyen promóciós anyagok különböző "haul" és unboxing videókban, termékismertetőkben, de hétköznapi vlogokban is.

Az affiliate marketing térnyerését nagyban erősíti, hogy a kutatások szerint az influenszerek sokkal közvetlenebb kapcsolatban állnak követőikkel, ezért az ő ajánlásaik sokkal megbízhatóbbnak tűnnek számukra, mint például egy online webshopban található bármennyi 5 csillagos értékelés. Ezt egyre több cég fogja kihasználni a jövőben, és egyre több ilyen együttműködés köttetik az influenszerekkel.

Diverzifikáció

A márkák egyre inkább "kényszerülnek" arra, hogy ne csak a jól ismert közönségükhöz szóljanak, hanem más célcsoportokra is tagetáljanak direkt hirdetéseikkel, és ezt az influenszermarketing területén is meg kell erősíteniük. Tehát ki kell lépniük a komfortzónából, és olyan közösségi média szereplőket is be kell vonniuk a promóciójukba, akikre nem feltétlenül mondanánk, hogy márkakompatibilisek az adott cég számára. Ennek célja, hogy minél szélesebb körben ismertté váljon a termékük, és hogy a márka pozitív megítélést kapjon a lehető legszélesebb körben. Ez az influenszerek számára is előnyös, mivel ezáltal bővül a potenciális megrendelői körük.

Hosszútávú együttműködések az alkalmi megbízások helyett

Ennek a változásnak több oka is van, de a lényeg az, hogy időbe telik a kitűzött értékesítési célok elérése. Még a legaktívabb és legelkötelezettebb közönséggel rendelkező influenszereknek is nehézségeik lehetnek egyetlen támogatott bejegyzésért kapott megbízás teljesítésével. Egy hosszútávú marketingkampány futtatása egy adott influenszerrel sokszor hatékonyabb lesz, mint egy rövid marketingkampány. Emellett a márkák egyre inkább érdeklődnek az influenszerekkel való erős kapcsolatok iránt, hasonlóan azokhoz a kapcsolatokhoz, amelyeket a márkanagykövetekkel ápolnak.

Annak az influenszernek, aki ki szeretné használni ezt a marketingtrendet, különböző mennyiségű és tartalmú támogatott bejegyzéseket tartalmazó hirdetési csomagokat kell ajánlania, amelyek közül majd a megbízó cég kiválaszthatja a neki legmegfelelőbb konstrukciót.

TikTokos költések

Még mindig vannak emberek, akik nem kedvelik ezt a platformot. Számukra rossz hír lehet, hogy a TikTok nem fog eltűnni, sőt! Ezen a felületen töltik a legtöbb időt a felhasználók. Több videót néznek itt az emberek, mint a YouTube-on. Az Egyesült Államokban havi átlag 31 órát töltenek TikTokozással, míg 27 órát YouTube-ozással.

Ennek megfelelően jelentős szeletet sikerült kivágnia magának a marketingtortából. 2022-ben 800 millió dollárt költöttek ezen a platformon, és ez az összeg 2024-re elérheti az 1,3 milliárd dollárt.

Ha önmagában nem lennének lenyűgözők ezek a számok, talán ezzel sikerül egyértelműsíteni a TikTok erejét: 2020-ban ennek az összegnek csupán a tizede keringett csak itt, mint influenszermarketing büdzsé.

Rövid videók mindenek felett

Ahogy az influenszerek "nem engedhetik meg maguknak", hogy csak egy felületre koncentráljanak, úgy azt sem, hogy ne készítsenek rövid videókat. A TikToknak köszönhetően ez a formátum lett az, amely ma már a legkönnyebben fogyasztható a felhasználók számára. Annyira sikeresek lettek a rövid és álló formátumú videók, hogy a konkurens közösségi média platformoknak is be kellett vezetniük hasonló funkciókat. Így jött létre az Instagramon a Reels, a YouTube-on a Shorts, a Snapchaten pedig a Spotlight. Érdekes módon a TikTok manapság elkezdte előnyben részesíteni a hagyományos, fekvő helyzetben készült videókat, és már a rövid videók sem olyan rövidek.

Hogy visszaáll-e a trend, az még idő kérdése, de az biztos, hogy a rövid videók 2024-ben továbbra is népszerűek lesznek.

A Teljesítményalapú üzleti modellek népszerűsége

Eddig olyan dolgokról volt szó, amelyek főként az influenszereknek kedveztek, azonban előbb-utóbb a megrendelők is érvényesíteni fogják az igényeiket. Feltehetően az egyik ilyen igény az lesz, hogy egyre több cég és márka fog teljesítmény alapján fizetni az influenszereknek.

Hitelesség mindenek felett

Pont az eredményesség hajszolásából adódóan mindennél fontosabb lesz az, hogy a felkért influenszerek a saját brandjükbe illeszkedve tudják átadni az adott reklámüzeneteket. Magyarul: nem biztos, hogy elégséges vagy célszerű, ha minél több celeb elmondja ugyanazt a szöveget egy adott termékről, például egy aszpartámmentes üdítőitalról.

Egyre több lesz a cégen belüli influenszer

Különböző márkák már rájöttek, hogy nem elég csak vállalaton kívüli "reklámarcokat" keresni, hanem belülről, insider szemszögből is meg kell mutatniuk a brandet. Ennek a legkifizetődőbb módja az, ha a cég saját berkein belül talál egy arcot, aki egyben a márka arca is lesz. Ő lesz az állandó szereplője a márka közösségi média felületein közzétett tartalmaknak, ami révén sokkal emberközelibbé válik maga a brand, mivel a fogyasztó azt látja, hogy egy hozzá hasonló ember szól hozzá a posztokon keresztül, ezáltal pedig növeli az érdeklődést, elköteleződést, sőt az azonosulást a márka iránt.

Az, hogy a TikTokon történő marketingnek mekkora ereje van, különösen a fiatalok körében, mi sem bizonyítja jobban, mint az Iskolamarketing története. Az alapítóval, Bendl Mátyással készült interjúnkat ide kattintva olvashatod el.

Címkék