A TikTokot vizsgálva kutatók egy csoportja azt állapította meg, hogy a platform algoritmusa mindössze öt nap alatt megnégyszerezte a nőgyűlölő tartalmakat az ajánlott videók között. A fő problémát abban látják, hogy ezek a szélsőséges vélemények a social-felületekről a való életbe vándorolnak, így a fiatalok körében ezek később normalizálódnak.

A közösségi média platformok által használt algoritmusok felerősítik a szélsőséges, nőgyűlölő tartalmakat, amelyek a tizenévesek képernyőjéről az iskolaudvarokra is eljutnak, ahol végül normalizálódnak – írja a The Guardian.

A portál egy kutatást vett alapul, ahol főként a TikTok felületét vizsgálták. Kiderült, hogy a TikTok-on a platform által javasolt videók között (For You Page), egy ötnapos megfigyelési időszak alatt a nőgyűlölő tartalmak megnégyszereződtek. Azaz egy friss regisztrációval az automatikusan felajánlott videókból azokat kezdték el nézni, amik valamilyen szélsőséget képviseltek, így a TikTok algoritmusa előszeretettel mutatott többet és többet számukra az ilyen jellegű tartalmakból. Ezek a videók nagyrészt a nők elleni dühre és vádaskodásra futottak ki. Bár ez a konkrét tanulmány csak a TikTokot vizsgálta, a kutatók szerint a megfigyelt tendencia más közösségi média platformon is érvényes lehet.

A kutatás szerint a Z generációhoz tartozó fiatal férfiak a Baby Boomereknél nagyobb számban hiszik azt, hogy

a feminizmus több kárt okozott, mint hasznot. 

A University College London Safer Scrolling azaz Biztonságosabb görgetés című tanulmánya szerint a káros tartalmak a közösségi média algoritmikusok működésének köszönhetően, mint szórakoztató tartalmak jelennek meg. A mérgező, gyűlöletkeltő vagy nőgyűlölő videóknak pedig a szorongó és rossz mentális egészségben szenvedő fiatalok fokozott veszélynek vannak kitéve – áll a tanulmányban.

A káros nézetek normalizálódnak a fiatalok körében. Az online fogyasztás hatással van a offline viselkedésére, mivel azt látjuk, hogy ezek az ideológiák a képernyőkről az iskolaudvarokra is átkerülnek.

– mondta Dr. Kaitlyn Regehr, a UCL Information Studies vezető kutatója. 

A kutatók úgy készültek fel erre a kísérletre, hogy meginterjúztattak radikális tartalmak iránt érdeklődő, esetenként ilyen tartalmakat előállító fiatalokat. Ezeket a beszélgetéseket alapul véve létrehoztak különböző archetípusba tartozó profilokat a TikTokon. Ezek a fiókok sajátos érdeklődési körrel rendelkeztek – például kifejezetten a férfiassággal kapcsolatos vagy például magányról szóló tartalmakat kerestek. A kutatók hét napon keresztül több mint ezer videót néztek meg, amelyeket a TikTok a saját főoldalán, azaz a For You Page-en javasolt számukra.

A kezdeti tartalmak összhangban voltak az egyes archetípusok megadott érdeklődési körével, de öt nap elteltével a kutatók szerint a TikTok algoritmusa négyszer annyi nőgyűlölő tartalmú videót mutatott be – ideértve a tárgyiasítást, a szexuális zaklatást vagy a nők lejáratását –, tehát az ilyen jellegű videók a kezdeti 13 százalékról 56 százalékra nőttek, akkor is, ha a fiók fő érdeklődési köre más volt.

Regehr szerint a TikTok és más közösségi platformok algoritmusai az emberek sebezhetőségét – például a magány, vagy a kontrollvesztés érzését – célozzák meg, és mivel ezeket a témákat a tartalomgyártók sokszor humorosan fogalmazzák meg, vagy iróniának álcázzák, így a káros tartalmakat végső soron a fiatalok szórakoztató videóként fogyasztják.

A kutatók iskolásokat és intézményvezetőket is megkérdeztek a közösségi média hatásairól. Megállapították, hogy a gyűlöletkeltő ideológiák a képernyőről az iskolákba is beköltöztek, és úgy tűnik, hogy mára már beágyazódtak a mainstream ifjúsági kultúrába.

(Borítókép: Francesco Carta / Getty Images)

Cimkék