Chris Stephenson, az Omnicom Media Group globális stratégiai szerepvállalásért felelős igazgatója osztotta meg gondolatait a Contagious 2023-as évösszegzőjében a média jövőjéről, amelyet a Most Contagious Report 2023-as kiadványában megjelent cikk fordításaként közlünk.

Chris Stephenson az Omnicom Media Group globális stratégiai szerepvállalásért felelős vezetője, a Most Contagious elnevezésű rendezvényen mutatta be cége exkluzív kutatását, amelyet a WARC együttműködésével, közösen készítettek. A kutatásban azokról az előrejelzésekről esik szó, amelyekből kiderül, hogy a következő öt évben az emberek mennyi időt és mely média felületeken töltenek majd el világszerte.

Stephenson elmondta a december 7-én összegyűlt londoni közönségnek – akik az év legjelentősebb marketing trendjei iránt érdeklődtek, hogy:

Változó időket élünk egy összetett világban, így nehéz jóslatokba bocsátkozni, nehéz előrejelzéseket nyújtani. Nincs térképünk arról, hogy a jövő merre visz minket, arra azonban képesek vagyunk, hogy az iránytűnket finomhangoljuk. És most egy olyan iránytűvel fogjuk ezt megtenni, ami nemcsak arra ad választ, hogy merre haladunk, hanem arra is, hogy hogyan juthatunk el odáig.″

A kutatás alapját – mondta Stephenson – „a célközönség, a csatornák, a viselkedés, a kampány beruházás és a hatékonyság adta″ – az OMG és a WARC pedig a rendelkezésre álló információkból, egy átfogó és makroszemléletű elemzést készített. Az adatelemzés, amelyet Stephenson bemutatott, egészen 2013-ig nyúlt vissza és 2028-ig vetíti előre a lehetséges forgatókönyveket. Az elemzők az adatok kinyeréséhez a közösségi médiát, a televíziót, a rádiót, a nyomtatott sajtót, a magazinokat, az online sajtót, a videójátékokat (konzolos), valamint a streaming szolgáltatásokat vették alapul. (Érdemes megjegyezni, hogy a konzolok előtt töltött idő mindössze az egyharmadát teszi ki a játékkal egyébként eltöltött teljes időnek.)

2016-ban a közösségi médiában eltöltött idő már megelőzte a tévézésre fordított időt, és az előrejelzések szerint 2025-ben a streaming, 2026-ban pedig a zenei streaming is népszerűbb lesz a hagyományos televíziózásnál. „2028-ra a különböző médiumokon töltött időnk 78%-át a digitális médiumok fogják kitenni″ – mondta Stephenson.

A média helyzetének bemutatása után Stephenson áttért azokra az online eszközökre, amelyeket a marketing ipar jelenleg is arra használ, hogy nyomonkövesse, mely oldalakon töltik az emberek legszívesebben az idejüket.

Sokszor kerül szóba mostanában, hogy a websütik vagy az Apple és az Alphabet által is használt eszközazonosítók elavulnak, elavultak, de ez tévedés – állította Stephenson. A történet lényege nem annyira az elavultság, sokkal inkább a diverzifikáció erősödése, előretörése – fejtette ki.

A várakozás az, hogy ezek az új, diverzifikált megközelítések egyre inkább az emberek érdeklődésén és affinitásán fognak alapulni.

Ezek az indikátorok egy sokkal fejlettebb, érettebb digitális ökoszisztémában nyerik majd el jelentőségüket. Ez sokkal nagyobb rugalmasságot fog nekünk biztosítani abban, hogy hogyan azonosítjuk a célcsoportunk és hogyan gondolkodunk velük kapcsolatban.

– tette hozzá.

Stephenson kiemelte a Redditet, a Discordot és a Twitch-et, mint olyan platformokat, amelyek már most is hatékonyan kapcsolódnak a tartalmaikra affinis célközönséggel.

Az elkövetkező öt évben a digitális média világa új kapukat nyit a márkák által használt eszközök tekintetében is. Inspiráló példa, – mondta Stephenson – hogy az Amazon a Black Friday alatt mutatta be új Prime előfizetését egy NFL közvetítés alatt. „Ezzel szemtanúi lehettünk egy új vásárlási, kereskedelmi és, ami a legfontosabb; egy új emberi pillanat létrejöttének. Abban a percben, amikor digitálisan éretté válunk – és igazán gyorsan közelítünk efelé –, akkor tudjuk majd kiaknázni a különböző eszközök szinergiájában, az új és még újabb eszközök komplexitásában és a streamelt média erejében rejlő potenciált″.

A médiumok „összecsapásában″ rejlő kreatív lehetőségek hangsúlyozása érdekében, Stephenson kiemelte a Skinny Phone it In nevű kampányát, amiben az új-zélandi távközlési vállalat ötletes outdoor hirdetésekkel igyekezett rávenni az embereket arra, hogy hívjanak fel egy telefonszámot, és készítsenek hangfelvételt a márka rádiós hirdetéséhez. „Az egyre erősödő és egyre kifinomultabb média megoldásokkal egyre koncentráltabbak, egyre sokrétűbbek lesznek az elérés eszközei is″.

Stephenson végül kiemelte a pozitív tapasztalatokat, majd a tudatosság fontosságát hangsúlyozta. Sok figyelem irányul olyan dolgokra, amelyek automatizálják, felgyorsítják és skálázzák a marketinget, mint például a generatív mesterséges intelligencia, a döntéstudomány és a kreatív tervezés. Marketing szakemberként ezért:

meg kell értenünk ebben a digitálisan fejlett élmény-ökoszisztémában, hogy hol akarunk jelen lenni, kit akarunk bevonni és hogyan akarunk részt venni a következő öt évben

– tette hozzá.

Stephenson végül összefoglalta gondolatait: „Bár nincs térképem, de reménykedem abban, hogy sikerült egy kicsit finomhangolni azt az iránytűt. Izgatott vagyok amiatt, hogy merre megy az utunk és izgatott vagyok amiatt is, hogy mit tudunk közösen létrehozni″.

(Forrás: Contagious)

(Borítókép: Busakorn Pongparnit/Getty Images)

Címkék