A filmek és a márkák régóta együttműködéseken keresztül igyekeznek szélesebb közönséget elérni, növelni az elköteleződést és több eladást generálni. Az utóbbi időben a Beeltejuice című, a magyar mozikba nemrég érkezett filmet dicsérik a szakemberek a kiemelkedő marketingeszközei miatt. Milyen előnyei vannak a filmek és márkák közötti együttműködéseknek, és milyen jó példákat láthatunk erre?
A mozi hálás terepet kínál a márkaegyüttműködéseknek. Míg a filmek kihasználhatják, hogy hétköznapi cikkeken keresztül is bekúszhatnak a fogyasztók életébe, és már a premier előtt a történetre hangolhatják a nézőket, a márkák a filmek kultuszértékét és közösség-, valamint rajongásépítő hatását lovagolhatják meg, miközben új ötletekkel frissítik a kínálatukat. Mindez pedig a felhasználók által generált tartalmak igazi melegágya.
A cég, amely mindenhol ott van
Legutóbb Tim Burton 1988-as Beeltejuice - Kísértethistória című filmjének folytatása érdemelte ki a marketinges szakemberek figyelmét. Az alkotás 36 évvel az első rész után érkezik a mozikba, meglovagolva az Y- és Z-generáció körében uralkodó nosztalgiahullámot. Mielőtt azonban a filmmel a mozivásznon találkoznánk, már ízelítőt kaphatunk a hangulatából, és életünk számos területén visszaköszönnek az ikonikus dizájnelemei.
A legjelentősebb márkapartnere a Fanta, amely nemcsak Beetlejuice öltözékének fekete-fehér csíkjaiba öltözött, miközben a rejtélyes „Beetlejuice-ízzel“ kelti fel a fogyasztók érdeklődését, de több különböző special edition dobozzal is előállt, amelyek az egyes karaktereket idézik: a narancs a Jenna Ortega által alakított Astridot, az eper pedig Winona Ryder Lydiáját. Minden bizonnyal a márkaegyüttműködések is hozzájárultak ahhoz, hogy a film hatalmas összeget, 110 millió dollárt hozott 4575 moziban a nyitó hétvégén.
A Coca-Cola Company naponta kétmilliárd italt ad el világszerte, amelyek mindegyike potenciális hirdetőtábla, így nem csoda, ha a filmek is meglátják benne - vagy rajta a lehetőséget. Korábban élt például vele a 2012-es Marvel film, a Bosszúállók, és jelenleg is lehet kapni a különböző Marvel-hősöket ábrázoló üvegeket és dobozokat egyéb coca-colás tárgyak mellett, melyeket gyűjtőknek szánnak. A Powerade sportital a Mátrix színeiben jelent meg a sorozat részeinek vetítéséhez kapcsolódva, és nem maradtak el a kólás tartalmak a James Bond-filmek kapcsán sem, amelyhez a Coca-Cola Unlock the 007 in you címmel reklámfilmet is készített.
A Beetlejuice a Barbie és a Man in Black nyomdokain
A Beetlejuice-nak azonban nem ez volt az egyetlen együttműködése: szintén elhíresült a reklám, amiben a CarMax, az Egyesült Államok legnagyobb használtautó-kereskedője tesz utat a filmbéli túlvilágra, annak képi eszközeit használva, és a Google New Ways to Search reklámja, ahol a Bob nevű karakter ismerkedik az innovációkkal. Emellett a Progressive biztosítótársaság, a Secret dezodor, a Denny's étteremlánc és a Nyx valamint a Sally Hansen kozmetikai cég is szerepel a márkalistán.
A Beetlejuice előtt hasonlóan erőteljes marketinggel vont be mindenkit a Barbie rózsaszín világába a WarnerBros. Pinkben tündökölt a Gap ruhamárka, az Airbnb-n Barbie-házat lehetett foglalni, a Warner HGTV-n futó, házfelújító sorozata pedig Barbie-ház kihívást indított. Mire a film a mozikba került, már mindenhol Barbie-láz uralkodott.
A Barbie-t gyakran emlegetik úgy, mint amely kiemelkedőt alkotott a márakegyüttműködés terén, és ezzel nehéz is lenne vitatkozni. De a hasonló kaliberű összedolgozások már sokkal korábban is jellemzőek voltak. Az 1997-es Men in Black például szintén több mint 30 együttműködéssel rendelkezett: többek között a Ray-Bannel, a Head & Shoulders-szel, a Galoob Toys-szal és a Hamilton Watches-zal. A film, amelyben nagy szerep jutott az öltönyöknek, napszemüvegeknek, a technológiának, az autóknak és a földönkívülieknek, kiváló alapanyagot biztosított a partnerségekhez, amelyeken keresztül a képregényekből adaptált történet szélesebb közönséghez is eljutott. A film ráadásul ma is kulturális marketing- és hivatkozási alapként működik.
Szintén nem lehet szó nélkül elmenni a LEGO és a Star Wars idén 25 éves együttműködése mellett, amely rajongók generációit inspirálta, hogy építőkockákon, videójátékokon és történeteken keresztül fedezze fel és gondolja tovább a Star Wars-galaxist, ezzel a mozin kívül is tovább éltetve a film világát.
Érdekes példát szolgáltat a közelmúltból a Twisters, amely egészen formabontó kampánnyal közelített a potenciális nézőkhöz. Ennek részét képezték a fejre állt hirdetőtáblák és köztéri installációként megjelenő roncsautók, de itt sem maradtak el a márkaegyüttműködések, noha ezek sokkal koncentráltabbak voltak annál, mint amit az előző példákban láttunk, és a film aktualitásokat sem nélkülöző témája köré orientálódtak.
Kooperáltak például a A vihar szemében című, Discovery-n futó dokusorozattal, amelynek premierje július 14-én, néhány nappal a mozibemutató előtt volt, és az első rész a filméhez hasonló középnyugati tájon játszódott. Márkaintegrációs megállapodást kötöttek a Ram Trucks autómárkával, amely ebben a filmben és 1996-os elődjében is szerepelt. A Ram 1500 RHO nem csak a filmben látható, hanem egy 30 másodperces co-branded reklámfilm is készült vele, amely a tévében, a Ram hivatalos YouTube-csatornáján és a közösségi médiában futott világszerte. Az Answer Your Calling (Válaszolj a hívásodra) című reklámspotban a film egyes jelenetei kaptak helyet.
A Ram Trucks emellett az Amerikai Vöröskereszttel is összefogott, hogy véradásra inspirálja az embereket és ezzel is támogassa a nyári katasztrófák sebesültjeinek gyógyulását. Azok, akik júliusban vért adtak, e-mailben mozijegyet kaptak, akik pedig július 1. és 14. között adtak vért, egy Twisters- és Vöröskereszt-logóval ellátott esernyővel lettek gazdagabbak. A Twisters filmzenéjéhez countryzenei előadókat kért fel, amely irányzat eredete a hurrikánok által érintett déli területekhez köthető. A közönség így a rádióban, koncerteken, zenei eseményeken is hallhatott az alkotásról.
A film abból a szempontból is jó példa, hogy hogyan lehet összekötni a marketinget, a szórakoztatást és a társadalmi felelősségfelelősségvállalást. Azzal pedig, hogy nem sokkal a hurrikánszezon kezdete utánra időzítette a bemutatót, még inkább az emberek aktuális tapasztalataihoz kapcsolta a filmet. Rengeteg különféle eszköz áll rendelkezésre a filmek és rajtuk keresztül az egyes márkák népszerűsítéséhez, ha pedig egy-egy kép, ötlet igazán erős, nagy hatást gyakorolhat, és hosszú távon is megmozgathatja az emberek fantáziáját, meglapozva akár a további vásárlásokat és egy következő kampányt.
A Barbie kapcsán felfigyelhettünk még egy elgondolkodtató jelenségre: arra, hogy hogyan alakult ki két, egymástól merőben eltérő film valószínűtlen, mégis ellenállhatatlan kombinációja, ami egyformán szolgálta a konkurens filmstúdiók érdekeit.