Az illatok a hétköznapok nehézségei közepette gyakran épphogy kapaszkodót jelentenek, nem pedig mellőzhető kiadást. A marketing terén pedig számos lehetőség áll a szakemberek rendelkezésére, hogy a parfümök szerteágazó pozitív tulajdonságait megjelenítsék.
A fogyasztói trendeknél általában is megfigyelhető, hogy az emberek inkább élményekre, mint termékekre vágynak, és az élményfaktor a termék eladásában is kulcsfontosságú. A parfümök és a parfümmarketing terén is fontos ez a megközelítés. A fogyasztók kísérletezőkedvét és élmények iránti igényét fel lehet ébreszteni új illatokkal és új formátumokkal (mint amilyenek például a hidratáló parfümök vagy az ehető illatok), egyedi kontextussal ellátva.
A parfüm mint hangulatjavító
Sokan gondolják úgy, hogy a parfümök hozzájárulhatnak a mentális jólléthez, a márkáknak pedig érdemes ezt a tulajdonságot a marketing során is hangsúlyozniuk. Ezt megtehetik érzékszervi élmények, élő események és illatminták biztosításával, miközben a jótékony hatásokra felhívhatják a figyelmet a csomagoláson található üzenetekkel, átfogó online tartalmakkal és izgalmas illatmarketing-kampányok segítségével is.
A hangulatteremtés mentén a parfümök a hétköznapokból való kiszakadás, az eszképizmus vágyához is kapcsolódhatnak. Több gyakori illatkomponens is épp ezt teszi: a természet és a virágok illatával más térbe és időbe helyez, felébreszti a képzelőerőt. Aki tényleg nem tud távoli vidékekre utazni, megteheti ezt az illatok szárnyán, amiben a minél különlegesebb és egyedibb összeállítások is segíthetnek.
Ugyanakkor az érzelmek felélesztéséhez kapcsolódóan a művészi niche parfümökön belül még egy újabb trend bonatkozik ki: a nehéz élethelyzeteken átsegítő és az elnyomott érzéseket előhozó illatoké. Olyan parfümök jelennek meg, amelyek támogatnak a gyászban, elgondolkodtatnak az emberi lét tapasztalatáról vagy megismertetnek árnyék-énünkkel.
A személyiség kiterjesztése
Az egyediség különösen kulcsfontosságú a mai parfümtrendek között, aminek egyik jelét a niche parfümök felfutásában és a személyre szabhatóság eszközeinek növekedésében láthatjuk. Az egyedi parfümök iránti kereslet a fogyasztói igények szélesebb körű változását jelzi, ahol a különlegesség előnyt élvez a megszokott és elterjedt illatokkal szemben. Néhány évtizede még a nagy divatházakat jellemző signature illatok dominálták a piacot, ma azonban egyre inkább az individualitás és az egyszeriség élvez prioritást. Ebben a változásban úttörő szerepet játszik a Z generáció, amely nemcsak az egyediséget, de a változatosságot is keresi, vagyis a fogyasztók nem egyetlen, jellemző illatot akarnak viselni nap mint nap, hanem váltogatják ezeket a hangulatok és események függvényében.
A hírességek és influenszerek körében ugyanakkor egyre inkább hódít a „gatekeeping“ trend, vagyis az, hogy nem árulják el, milyen parfümöt használnak, milyen illatot hordanak, mert úgy vélik, ez a személyiségük bizalmas része. A TikTok-on rengeteg poszt jelenik meg a „gatekeep perfume“ hashtaggel, ahol a tartalomgyártók különböző tippeket osztanak meg arról, hogy mely parfümöket érdemes „eltitkolni“, vagy mit mondjunk az embereknek, akik a „signature“ illatunk után érdeklődnek.
A tudomány SZEREPE
Az egyedi élmények sorába illeszkednek az egyre inkább hódító ultraluxus parfümök is, amelyhez személyre szabott illatkreációk és exkluzív, limitált üvegek társulnak. Gyakran találni bennük ritka alapanyagokat, és nem ritkán művészi együttműködéssel készülnek és műalkotásként is értelmezhetők, illetve ennek jegyében akár gyűjthetőek is.
Ezen lehetőségek kiaknázásában és továbbfejlesztésében hatalmas ugrásokat tesz lehetővé a mesterséges intelligencia és a neuropszichológia – nem csak az új illatok fejlesztésének terén. Rengeteg cég fektet be a neurológiai illatkutatásba és technológiába. A L'Oréal az Emotivval társult, hogy az illatválasztás élményét fokozza, az Yves Saint Laurent üzleteiben pedig EEG géphez ülhettek a vevők, hogy az agyhullámaik alapján derítsék ki, mely illatok a legmegfelelőbbek számukra. Az eredmények szerint a résztvevők 95%-a meg is találta a leginkább hozzá illő parfümöt. A Puig 45 millió képet készített 18 és 35 év közötti férfiak agyáról a Rabanne Phantom nevű kölnijének fejlesztése során, melyhez a kutatás eredményeinek fényében adták hozzá a levendulát és a citromot. A dél-koreai Amorepacific eközben olyan "gondolatvezérelt" „bathbot“-ot alkotott, amely az agyhullámaik alapján ajánl illatokat és színeket a fogyasztóknak. A parfümök személyre szabásának tehát úgy látszik, még a fantázia sem szabhat határt.