A siker érdekében a cégek előszeretettel vonják be kampányaikba az influenszereket, hiszen ez a marketingfogás hatékonynak bizonyul a konverziók és az eladások terén. Az influenszerekkel való közös munkának azonban számos árnyoldala lehet. A mesterséges intelligencia segítségével egyre több influenszer marketing ügynökség igyekszik kiküszöbölni ezeket a kellemetlenségeket. Kérdés, hogy mik az egyértelmű buktatók, és hogyan nyújthat megoldást ebben egy AI generált influenszer?

Az Influencer MarketingHub cikke szerint átlagosan tízből kilenc marketinges alkalmaz véleményvezéreket ahhoz, hogy népszerűsítsék termékeiket. Ezzel együtt az influenszerek száma is folyamatosan nő. A tapasztalatok alapján egyre jobban érzékelhetőek a csapdák, amelyek már a kampánynak megfelelő influenszer kiválasztásánál elkezdődnek. Ha egy ügynökség pusztán a követők száma alapján választja ki az ideálisnak tűnő influenszert egy cég számára, akkor torzulhatnak a megtérülési arányok.

Gyakran megdobják a számokat a vásárolt követők, amik nem takarják a valódi elhivatottak számát, és a valódi elkötelezettséget. Ezen kívül, ha egy ügynökség átfogóbb kutatást szeretne végezni, hogy kit alkalmazzon egy kampányra, akkor nehézséget okozhat, hogy miként lehetne részletes, de nem időpazarló keresést folytatni. A megfelelő influenszer megtalálása, aztán nyomonkövetése márpedig elengedhetetlen. Az influenszerekkel való együttműködés a cégek számára nem olcsó mulatság, ezért is kezdett el körvonalazódni a mesterséges intelligencia szerepe az iparág ezen szeletében.

A mesterséges intelligencia ott segít, ahol tud

Az AI intelligencia eszközök segítenek elmerülni az influenszerek profiljában, ezáltal könnyedén kiszűrik, ha a számok nem takarnak valós, releváns követőbázist. Ez abból is lekövethető, ha egy influenszer profiljánál a követők számában hirtelen kiugrások jelentkeznek, melyeket az AI érzékel. A mesterséges intelligencia segítségével azokat a tartalmakat is ki lehet szűrni egy profilban, amelyek esetleg nem illeszkednek, vagy negatív hatással lehetnek egy cég és márka hitvallására.

Az egyik legfontosabb egy kampány során a közönségbázis aprólékos elemzése és megtalálása. Ezt többek között a Facebook Open Graph-ja elvégezte, egészen a világméretű botrány kitöréséig, amikor kiderült hogy a program illegálisan osztotta meg több tíz millió felhasználó adatait a Cambridge Analytica nevű brit elemzőcéggel. Miután ez a funkció elérhetetlenné vált a marketing ügynökségeknek maguknak kellett elvégeznie ezt a kifejezetten komplex és bonyolult feladatot, ami sokszor vezetett pontatlan elemzésekhez. Az Influencer MarketingHub cikke szerint azonban az AI alapú programok segítségével pontosan fel lehet mérni, hogy egy influenszer követőbázisa illik-e egy termék profiljához és azt is könnyedén figyelemmel lehet kísérni, hogy az influenszer kampányok képesek-e hozni a kitűzött kpi-okat.

Az AI a jóslás „varázslatos képességével” is rendelkezik, így előre meg tudja mondani, hogy a véleményvezér közösségére gyakorolt hatása idővel nőni vagy épp csökkenni kezd, sőt az AI arra is lehetőséget nyújt, hogy a márka versenytársainak hasonló kezdeményezései is lekövethetőek legyenek. Az influenszermarketing kidolgozásánál az egyik legnagyobb fejtörést mindig a kampányra fordítandó összeg megállapítása okozza. A mesterséges intelligencia eszközök segítségével az influenszerek tartalmait, és ehhez mért teljesítményét is össze lehet hasonlítani, így jobban át lehet látni a befektetés-megtérülés arányát, amely alapján az algoritmus képes kiválasztani a jelöltek közül a legideálisabbat és még arra is ügyel, hogy jelezzen, ha az influenszer kikacsint szerződése bizonyos feltételeiből.

A marketing kampányok magas fokú automatizálásának lehetősége egyszerre tűnik ijesztően futurisztikusnak és lenyűgözően értékes lehetőségnek a kockázatok radikális csökkenése miatt. Vannak olyan ügynökségek, akik azonban még ennél is tovább mentek a kockázatok elkerülése érdekében, így jöttek létre az első, AI által generált influenszerek.

Az AI által generált influenszerek előnyei

Többek között a kísérletező kedv és a hús-vér véleményvezérek okozta kudarcok indították el a mesterséges intelligencia teremtette avatárok térhódítását. A cégek mostanra maguk is létrehozhatják saját virtuális celebjüket, mellyel termékeiket és szolgáltatásaikat népszerűsíthetik akár egyszerre több közösségimédia-felületen is. Ráadásul influenszerük, nem csak költséghatékony, de megbízható is. Nem kell többé azon aggódniuk, hogy termékük arca esetleg botrányba keveredik egy alkoholtól mámoros este után, vagy félúton eláll a megbízástól. A virtuális influenszer soha nem fáradt, nem panaszkodik a munkáltatóinak, emellett ha többszáz követőjének kell hajnalok hajnalán válaszolni, az se jelent számára problémát. Az érzelmei nem fognak a munka rovására menni, és külsején is csak akkor lesznek változások, ha az alkotói úgy akarják.

Az AI influenszer emellett folyamatosan tanul és fejlődik köszönhetően az adatelemzéseknek, az algoritmusainak. Az  Influencer MarketingHub  szerint a hatalmas tudástár miatt gyorsan le tudja követni a legújabb és a legnépszerűbb trendeket, így folyamatosan képes egyre jobb és jobb teljesítményt nyújtani a kampányok során.  A virtuális véleményvezéreket tetszés szerint lehet az adott márkákhoz és termékekhez szabni. Mindenféle kellemetlenség nélkül ábrázolható szinte bármilyen szituációban, bármiféle öltözékben, a világ szinte bármely pontján, bármikor. A bennük rejlő potenciál mellett is kérdéses azonban, mitől tudna egy virtuális szülemény megnyerőbb lenni a márka célközönsége számára egy létező személyhez képest?

A virtuális valóság ereje

A technológia fejlődésével a 3D ábrázolás mostanra odáig jutott , hogy képes olyan AI modelleket megalkotni, amelyek megszólalásig hasonlítanak egy valódi emberre. Nem csak külső jegyeiben, hanem a karakter mögé kreált „emberi” történetben is, amellyel hitelessé tud válni a követők szemében. Így történt ez Aitana Lopez esetében is, aki egy tökéletes külsővel rendelkező brazil fitness modell és gamer. Aitana, a The Clueless nevű cég alapítójának, Rubén Cruznak az ötlete nyomán született meg és ő az, aki a csődtől mentette meg a vállalatot. A virtuális modell 2023 júliusa óta van fent az Instagramon, és jelenleg már 296 ezer követővel rendelkezik. Posztjaiban többek között szelfiket tesz közzé, miközben olyan márkákkal kollaborál, mint a fehérnemű-nagyhatalom Victoria's Secret vagy a Calzedonia. Ezzel akár havonta 10 ezer eurót is keres ügynökségének – közölte az Euronews.

Az élethű AI modelleklegnagyobb hátránya, hogy videós tartalmakat még nem lehet velük létrehozni,a technológia ugyanis még nem tart ott, hogy a mozgóképpel ne törjön meg az illúzió. Az AI által generált véleményvezéreknek van egy másik csoportja is, mely egyáltalán nem törekszik arra, hogy élethű külsőt öltsön magára. Ezeknek a mesefigurákra hajazó karaktereknek az a legnagyobb előnye, hogy videós tartalmak is létrehozhatóak velük. Ilyen például a Qai Qai nevű baba 338 ezer követővel, kreatív, táncolós tartalmakkal. Qai Qai gyerekjáték formájában már az Amazonon is megvásárolható.

Van-e mitől félniük a valódi influenszereknek?

Az AI által generált influenszerek viszonylag újkeletűek, azonban úgy tűnik képesek lesznek meghódítani a közösségi platformokat. A híresztelésekkel ellentétben valószínűleg nem fogják elvenni a valódi influenszerek munkáját, de az biztosnak tűnik, hogy a közeljövőben beépülnek közéjük. A bárki számára elérhető AI programok használatával mostantól bárki képes lehet influenszer munkából megélni, még az is, aki egy virtuális figura mögé rejtőzik. Végeredményként az influenszerek közötti versenypiac is felpöröghet a konkurencia miatt és ez elősegítheti a tartalmak minőségének javulását is.

Az előnyök mellett a mesterséges intelligencia térnyerése ebben az ágazatban sem egészen veszélytelen. Számos esetben az alkotónak nincs akkora irányítása a kreált influenszer felett, mint azt elsőre gondolnánk és ez bizonykockázatokat hordozhat. Egyelőre az sem egyértelmű, hogy a virtuális influenszerek megalkotóinak kell-e, illetve hogyan kell informálniuk közönségüket arról, hogy a karakter, amivel találkoznak, a valóságban nem létezik. Hiszen itt könnyen átcsúszhatnak a fake tartalmak térfelére, amivel senki nem járna jól.

Összegezve elmondható, hogy a mesterséges intelligenciában rejlő influenszer marketing lehetőségek hatalmasak és ezidáig kiaknázatlanok. Kényes kérdés azonban, hogy a marketing szakma mennyire lesz képes tudatosan élni és nem visszaélni ezzel a lenyűgöző technológiai megoldással.

Ha nem akar lemaradni a legfrissebb cikkekről, vagy szívesen hozzászólna a posztokhoz, akkor kövesse a MediaFuture  Facebook   és  LinkedIn   oldalát is.

(Borítókép: Donald Iain Smith/Getty Images)

Címkék