A Veritonic hangjelzéssel és kutatással foglalkozó vállalat több száz fogyasztót kérdezett, hogy kiderüljön, mekkora befolyása van a filmelőzetesekben hallható hangoknak.

Legtöbbször nem is tudatosítjuk, hogy a zene milyen jelentős hatással lehet arra, hogy miként szemlélünk egy adott jelenetsort. Gondoljunk csak egy-egy ikonikus film betétdalára, amely az egész alkotás hangulatát meghatározza. A klasszikus Cápa-film sem lehetne ugyanaz a mindenki által jól ismert, rettegést keltő, mindössze két hangból álló dallam nélkül.

Önmagában tehát a hangnak tagadhatatlan ereje van: fizikailag és érzelmileg egyaránt megmozgat és bevonz – a film és a reklámipar ezért is alkalmazza annyira tudatosan ezt az eszközt.

A filmelőzeteseknél viszont a stúdióknak és a csatornáknak mindössze egy szűk, általában egy-két perces időintervallum áll a rendelkezésükre ahhoz, hogy megragadják a közönséget – ezt a hatást pedig ötven százalékban a hangokkal és a zenével igyekeznek elérni.

ERRE VILÁGÍT RÁ A KUTATÁS

A Veritonic hangjelzéssel és kutatással foglalkozó vállalat 2024 áprilisában több száz fogyasztóval indított felmérést, hogy kiderüljön, mennyit számít egy trailer zenéje és hangjai. Az eredmények rávilágítottak arra, hogy a stúdióknak és a produkciós cégeknek érdekük, hogy a filmjeikhez különböző hanganyag tesztekbe is befektessenek. Ennek eredményeképpen növelni tudják a filmek vonzerejét, rezonanciáját, és általánosan a közönségnek szolgáltatott élményt.

A kutatás eredményei kimutatták, hogy a fogyasztók 90 százalékát már az meggyőzi egy film megnézéséről, ha az előzetesének jó a zenéje. Emellett a megkérdezettek 80 százaléka azt állította, hogy ha egy filmtrailerben felismernek egy adott zenét, akkor nagyobb valószínűséggel nézik meg azt. A felmérés szerint ráadásul a fogyasztók 82 százaléka megkeresi az adott filmzenét és újra meghallgatja, ha magát a filmet élvezetesnek találja.

Gondoljunk csak vissza a Stranger Things legutóbbi évadának egyik visszatérő, eredetileg 1985-ben megjelent dalára: Kate Bush Running Up That Hill című száma a sorozatbéli debütálása után a mai legnépszerűbb előadókat maga mögé utasítva meghódította a zenei toplistákat. Vagy vegyük például az idei About You című filmben többször előkerült slágert: Natasha Bedingfield Unwritten című száma húsz évvel eredeti megjelenését követően megint a felkapottak között találta magát.

A felmérésben megkérdezettek 94 azt állította, hogy ha a filmzene olyan zenei műfajból származik, amelyet szívesen hallgat, akkor még inkább élvezni fogja a filmet.

A fogyasztók 93 százaléka az említettek mellett azt állította, hogy a jelenetek hátterében megszólaló zene közvetlen hatással van arra, hogy mit éreznek a képernyőn látottakkal kapcsolatban. Itt lehet gondolni akár azokra a reklámfilmekre is, ahol az elején bekúszik egy könnyfakasztó zene, mellé mondjuk egy szomorkás kisfiú, aki éppen minden erejével egy adott csokoládéról álmodozik: amint megkapja a terméket, a boldogságot sugalló dallamok is felcsendülnek – a hatás a zene nélkül nem lenne ugyanaz.

A filmnézés és a komfort

Az sem mindegy, hogy az emberekhez milyen körülmények között érnek el a hangok: a fogyasztók 85 százaléka inkább a meghitt filmnézés élményét kedveli, így otthon, sokszor fejhallgatóval nézi az alkotásokat. Emellett a megkérdezettek 80 százaléka azt állította, hogy a családjával és barátaival is szívesen néz filmet.

Ahogy a kutatás eredményei tükrözik, a hang „hatalma” óriási.

A filmekhez és a trailerekhez kapcsolódó audiók megválasztása meghatározhatja vagy éppen szétzúzhatja a közönségnek nyújtott élményt. Ahhoz hogy száz százalékig biztos lehessen egy alkotó, hogy a kiválasztott háttérzene nem csak a tartalomhoz, hanem a célközönséghez, illetve a nyújtani kívánt élményéhez is megfelelő, a hangtesztelésbe és optimalizálásba való befektetés kritikus fontosságú.

Ha nem akar lemaradni a legfrissebb cikkekről, vagy szívesen hozzászólna a posztokhoz, akkor kövesse a MediaFuture Facebook és LinkedIn oldalát is.

(Forrás: Veritonic)

(Borítókép: Kong Ding Chek / Getty Images)

Címkék