A brit reklámfelügyelet két bejelentés alapján jutott arra a következtetésre, hogy a Calvin Klein tavalyi kampányában megjelenő képek FKA Twigs-ről túlságosan szexuális töltetűek, illetve tárgyiasítja az énekesnőt. FKA Twigs nem ért egyet a döntéssel, és kettős mércével vádolja a felügyeletet.

Az Egyesült Királyság reklámfelügyelete, az Advertising Standards Authority (ASA) betiltotta a Calvin Klein tavaly tavaszi reklámkampányának poszterét. A felügyelet arra hivatkozott, hogy a kép túlságosan szexuális töltetű, a ruhadarabok helyett pedig inkább a kivillanó testrészeken van a hangsúly, amitől az összkép szexuális tárgyiasításnak tűnik. Ennek fényében pedig a posztert nem ítélték alkalmasnak arra, hogy olyan helyen jelenjen meg, ahol például gyerekek is láthatják – írta a The Wall Street Journal.

Calvins or nothing felirattal ellátott képen FKA Twigs látható, akit egy farmering takar, ami mindössze félig fedi az énekesnő testét. A plakát még a márka 2023-as tavaszi kampányának részeként jelent meg, az ASA pedig két egyedi bejelentést követően vizsgálta felül a fotókat. A bejelentések nem csak FKA Twigs képeit kifogásolták, hanem a vele egy kampányban szereplő Kendall Jennerről készült posztereket is, ám a felügyelet ez utóbbit nem találta kifogásolhatónak.

Miközben Angliában patikamérlegen mérik a nők szexuális kisajátítását fehérnemű reklámokban, addig Amerikában szinte már zarándokhellyé vált az az útkereszteződés, ahol Jeremy Allen White egy szál alsógatyában van kifeszítve – persze nem krisztusi értelemben, hanem óriásplakátokon. A Mackó és a Szégyentelenek című sorozat sztárja szintén a Calvin Kleinnek dobta le a textilt.

TikTok-on nők tucatjai csorgatják a nyálukat a márka új kampányfilmjére, amiben a színész egy New York-i ház tetején félmeztelenre vetkőzik, felmászik egy tűzlétrán, húzódzkodik, majd lezserül ledobja magát egy kanapéra.

@kylientidmore Had to visit this national treasure today 🫶🏼😫🫦🥵🥵 #jeremyallenwhite #calvinklein #nyc ♬ Misty - Lesley Gore

John Hegarty (a BBH reklámügynökség egykori alapítója, kreatívigazgatója, jelenleg pedig a The Garage Soho & The Business of Creativity vezére) is véleményezte a reklámot. Hegarty szerint a színész remek választás volt a kampányra, ahogy a zene is, ami remekül kiegészíti az amúgy is filmszerű reklámot. Viszont úgy érzi, hogy a kreatívok nem igazán erőltették meg magukat az ötlettel, hiszen azt keresve sem találja – ám ezt globális problémának látja a divatipar reklámjaiban.

A reklám 6 nap alatt érte el a 750 ezer megtekintést. Bár a gyönyörű fényképezés, vagy a délutáni fényekben tündöklő városi látkép is vonzza a tekintetet, elég valószínű, hogy nem ezeknek köszönhető a reklám sikere. Szinte biztos, hogy kevesebben emlékeznek a filmben szereplő Calvin Klein alsó színére és fazonjára, mint a színész hasizmára, illetve sokkolóan kék szemeire – de úgy tűnik, hogy a férfiaknál nem olyan nagy probléma a tárgyiasítás.

FKA Twigs is erre utalhatott Instagram-posztjában, ahol kifejtette, hogy

A múltbeli és jelenlegi hasonló kampányokat szemlélve nem tehetek róla, de úgy érzem, hogy kettős mércét alkalmaznak.

Az énekesnő azt is hozzátette, hogy ő nem látja a képen a „sztereotip szexuális tárgyat”, csupán egy gyönyörű és erős, színesbőrű nőt, akinek elképesztő teste több fájdalmat győzött le, mint amennyit el tudunk képzelni”.

Természetesen erről a Calvin Klein is hasonlóan gondolkodik, akik szerint az énekesnő plakátjai nem térnek el a márka korábbi, az Egyesült Királyságban szintén megjelent kampányfotóitól. A divatóriás azzal érvelt, hogy némi meztelenség velejárója a fehérneműreklámoknak, és szerintük FKA Twigs fotói egy határozott nő képét sugározzák, nekik pedig nem volt céljuk a szexuális sztereotípiák erősítése.

(Borítókép: Jeff Kravitz / Getty Images Hungary)

Cimkék