Magyarország még mindig élen jár a tévénézésre fordított időben az európai rangsor szerint. Míg európai átlagszinten csökken a tévénézésre fordított idő, addig hazánkban ez az idő változatlan.

Bár sokan a televízió haláláról beszélnek, azonban hazánkban a szabadidős tevékenységek meghatározó részét képezi a tévénézés. Ezzel ellentétben Európa legtöbb országában, illetve a világ számos részén is csökkenni kezdett a népszerűsége. Globálisan napi szinten 2 óra 25 percet tölt a tévéképernyő előtt egy átlag néző. Az európaiak pedig majdnem egy órával többet, átlagosan 3 óra 22 percet: a magyarok a 2000-es évek óta legalább négy órát – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss elemzéséből, melyről a HWSW  ír.

A Global Audience & Content Evolution 71 országot érintő, a 2022-es tévénézési tendenciákat felmérő adatai szerint 2016 után három óra alá esett a lakosság napi tévénézési ideje. A legjelentősebb visszaesést az észak-amerikai földrészen mérték, ahol az ezredfordulón több mint napi négy órát töltöttek tévénézéssel. A 2014-ben mért magas kiugrás után (4,5 óra) visszaesés következett be, végül 2022-re három óra alá csökkent a tévénézéssel csökkent órák száma.

Az adatok szerint míg Amerika északi részén egyre kevesebben néznek televíziót, addig Dél-Amerikában egyre népszerűbbé vált a fogyasztása: a 2000-es évek elejére három óra fölé emelkedett a napi nézési átlag. 2022-ben pedig 3 óra 38 percre ugrott ez a szám.

Európa lakossága a kilencvenes évek közepétől legalább három órát töltött tévénézéssel, ami 2014-re négy órára emelkedett. A koronavírus világjárvány alatti kiugró számoktól eltekintve Európában is csökken az utóbbi években ennek a tevékenységnek a népszerűsége. A kontinenseket tekintve Ausztrália és Óceánia áll az utolsó helyen. A déli földrész városaiban mindössze 1 óra 46 percet töltenek tévénézéssel napi szinten.

  • 2022-ben Európában ugrott vissza a legkiemelkedőbb arányban a tévénézésre fordított idő, átlagosan húsz perccel.

A statisztika szerint a grúzok fordítottak legnagyobb mértékben hátat a ennek a tevékenységnek: 41 perccel kevesebb időt töltöttek a képernyő előtt, mint egy évvel korábban. Az izlandi lakosság tölti a legkevesebb időt a készülék előtt: a 12 és 80 év közöttiek egy átlagos napon alig több, mint fél órát néztek tévét.

A tévénézésre fordított idő európai rangsorában a hazánk mindig is kiemelkedő számokat produkált: 2022-ben a negyedik helyen végeztek a magyarok a rangsorban: csupán Bosznia-Hercegovina, Románia és Szerbia előzött meg.

Globálisan nézve hazánk a nyolcadik: a magyarok előtt a rangsorban Dél-Amerikából a Dominikai Köztársaság (5 óra 15 perc), a Közel-Keletről Szaúd-Arábia (5 óra 2 perc), az afrikai kontinensről Kamerun (5 óra 12 perc), míg Ázsiából Üzbegisztán (5 óra 3 perc) áll.

  • Európán páratlanul a magyar tévénézők ugyanannyi időt töltöttek a képernyő előtt 2022-ben is mint 2021-ben: átlagosan 4 óra 51 percet.

A legnézettebb műsorokat tekintve Európában a szórakoztató reality műfaj kapott hangsúlyt. A tehetségkutató és más reality műsorok pedig Belgiumban, Bulgáriában, Hollandiában, Portugáliában és Romániában és hazánkban is a dobogó felső fokán végeztek. A hírműsorok a német nyelvterületeken kerültek főszerepbe. Hazánkban a tíz legnézettebb műsor 60 százaléka tehetségkutató, vagy valamilyen egyéb, a reality műfajú showműsor volt.

Egyes országok legnézettebb sportműsorát tekintve: a FIFA labdarúgó-világbajnokság közvetítése 2022-ben csupán a negyedik volt. Az amerikai foci nézettsége az USA-ban látványosan lekörözte ezt, ahogy Kínában az olimpiai férfi 1000 méteres gyorskorcsolya szám is, valamint Indiában Asia Cup krikett verseny.

Ha nem akar lemaradni a legfrissebb cikkekről, vagy szívesen hozzászólna a posztokhoz, akkor kövesse a MediaFuture Facebook és LinkedIn oldalát is.

(Borítókép: Catherine Falls Commercial / Getty Images)

Címkék