Idén is megrendezték a reklámszakma egyik legfontosabb nemzetközi megmérettetést, a D&AD Awards-ot. A non-profit szervezet 2024-ben is szigorú, integritásra összpontosító bírálati folyamatot követett, hogy az iparág vezetői kiválaszthassák a legkiemelkedőbb kreatív munkákat.

A Londonban tartott D&AD Fesztiválon idén is összegyűltek a kreatívok, hogy a reklámszakma egyik legfontosabb nemzetközi megmérettetésén vehessenek részt. A legkiemelkedőbb kampányok ebben az évben is a wood, a graphite, a yellow és a black ceruza díjért szálltak versenybe. A rendezvény két részből állt: a szakmai programokat felsorakoztató D&AD Festivalból és a díjátadóból, azaz a D&AD Awardsból.

A 62. D&AD megmérettetésre több mint 12300 pályamű érkezett, amely 2007 óta a legmagasabb szám a díjátadó történetében: a nevezők között végül 652 ceruzát osztottak ki. Miután a zsűri több mint 30 000 kreatív munkából kiválasztotta a díjra érdemeseket, a győzteseket a londoni Southbankben tartott május végi ünnepségen hirdették ki.

A non-profit szervezet minden évben szigorú, integritásra összpontosító bírálati folyamatot követ, hogy az iparág vezetői a legkiemelkedőbb kreatív munkákat választhassák. Az eredetiségre és hatékonyságra összpontosító zsűri a reklám és a design terén a legjobb produktumokat részesíti elismerésben.

Jo Jackson, a D&AD vezérigazgatója az idei évben beérkezett pályaművekkel kapcsolatban elmondta, hogy „akár elnyeri valaki a ceruzát, akár nem, a jelöltek listája az iparág legjobb kreatív munkáit képviseli”. Ebben az évben 78 országból érkeztek pályaművek, amelyeket a több mint 60 országból érkező (54 százalékban női zsűritagokból álló), kreatív szakemberek bíráltak, köztük például Kovács Levente, a White Rabbit vezető kreatívigazgatója is. Az elismerések egyébként körülbelül 43 kategóriát foglalnak magukban.

Fontos számunkra, hogy minden munkát a saját érdemei alapján ítéljünk meg, és a zsűritagok megértsék az egyes munkák kulturális kontextusát. A D&AD csapata rendkívül keményen dolgozik azon, hogy a lehető legjobb képviseletet biztosítsa a zsűrikben, hogy minden munka a legjobb eséllyel indulhasson a Pencil elnyeréséért.

– mondta a D&AD vezérigazgatója.

A kitüntetett kreatívok

A VML New York kapta az idei évben a legjobb reklámügynökségének járó díjat, míg a Raw Materials a Meta AI és az NBC Universalnak készített projektjeivel az év designügynöksége címet nyerte el. Az év produkciós cége ismét a Division lett, az év ügyfele pedig ebben az évben is az AB InBev, az Ogilvy pedig – ahogy legutoljára 2020-ban – most is elvitte az év hálózata címet.

Liz Taylor, az Ogilvy globális kreatív igazgatója a következőket nyilatkozta a kitüntetésről:

A D&AD Awards az iparágunk legrangosabb globális díjátadói közé tartozik, ezért igazi megtiszteltetés, hogy az Év Hálózata lettünk. Ez egyfajta bizonysága annak, hogy a kreativitás erejébe vetett hit egyesíti a kiváló munkatársainkat, akik világszerte hatással vannak ügyfeleinkre és közösségünkre. Külön öröm számunkra, hogy azért kaptuk meg az elismerést, mert a legnagyobb márkák nevében alkothatjuk a legjobb munkákat.

olvasható az Ogilvy közleményében.

Az Ogilvy ügynökség készítette többek között a humoros Michael CeraVe nevű kampányt, amely a 2024-es D&AD Awards-on 2 grafitceruzát, 1 fa ceruzát és 5 shortlistet is kiérdemelt. A kampányt, amely arra az internetes pletykára épült, hogy Michael Cera színész volt a CeraVe ötletgazdája, több online platformon és influenszer-partnerségeken keresztül keltették életre. A kampány végül egy Super Bowl TV-szpotban csúcsosodott ki, amely azt mutatta be, hogy a CeraVe-t nem a népszerű színész, hanem valójában bőrgyógyászok fejlesztették ki.

A legkiemelkedőbb kampányok

A díj legmagasabb elismerését, a négy Fekete ceruzát három különböző kontinensről érkező pályázó kapta: Észak-Amerika, Európa és Ázsia.

Az első Fekete ceruza díjat a Dentsu Tokyo kapta Art Direction kategóriában a My Japan Railway című kampányért. A kezdeményezés keretében bélyegeket készítettek az ország minden vasútállomásához, hogy az utazás játékossabbá válhasson. A megszokott mindennapok színesítése érdekében az emberek bélyegeket gyűjthettek, így a vasúthoz kapcsolódó élményük újra átcsaphatott egy izgatott gyermeki lázba. A kampány az említett kitüntetés mellett egy Yellow Pencil, három Graphite Pencil, kettő Wood Pencil és három Shortlist díjban részesült.

A második Fekete ceruza díjat a WoMen's Football nevű kampány nyerte el, melyet a Marcel Publicis ügynökség készített a Les Artisans du Film Paris és Prodigious Paris for Orange közreműködésével. A kezdeményezés az említett mellett két Yellow Pencil, öt Graphite Pencil, három Wood Pencil és hét Shortlistben részesült.

A kampányvideóban a francia férfi válogatott gyönyörködtető góljait lehet nyomon követni. Ám a teljes elfogultság szempillantás alatt összetörik, ugyanis kiderül, hogy a férfiakhoz méltó gólokat valójában a francia női válogatott tagjai lőtték. Az AI segítségével módosított videó lerántja a leplet arról, hogy a női labdarúgók méltatlanul nincsenek elismerve.

A harmadik Fekete ceruzát a „digitális tervezés” kategóriában az Apple kapta a VisionOS úttörő operációs rendszeréért: Az Apple Vision Pro és a visionOS a térbeli számítástechnikán keresztül új utakat nyit a technológiával és a világgal való interakcióra. A kampány ezen kívül egy Graphite Pencil és egy Shortlist díjban részesült.

A negyedik Fekete ceruza díjat „Experiential” kategóriában a WhereToSettle nevű kampány kapta, melyet az McCann Poland készített a Mastercard számára. Röviddel az ukrajnai háború kitörése után a megszállt területekről közel 10 millió menekült lépte át a lengyel határt, és a legnagyobb lengyel városokba indult menedékért. A túlzsúfoltságnak, a drága lakhatásnak, a telített munkaerőpiacnak és az inflációnak köszönhetően a menekültek 34 százaléka nem tudta eldönteni, hogy hova menjen Lengyelországon belül. A WhereToSettle by Mastercard intelligens szolgáltatás a menekültekre fókuszálva személyre szabott ajánlásokat nyújtott, ezzel az ukránok körülbelül 20 százalékának segített feltérképezni a lehetőségeket az országban – ezt mutatja be a kampány. A kezdeményezés a Fekete ceruzán kívül egy Graphite Pencilben, három Wood Pencilben és három Shortlistben részesült.

Ha nem akar lemaradni a legfrissebb cikkekről, vagy szívesen hozzászólna a posztokhoz, akkor kövesse a MediaFuture Facebook és LinkedIn oldalát is.

(Forrás: Dandad)

(Kép forása:  Mastercard )

Címkék