Az idei év trendjeinek előrejelzéséhez meg kell vizsgálnunk, hogy mi történt 2023-ban. Górcső alá kell vennünk, hogy mennyire voltak helyesek a médiaszakemberek 2023-ra vonatkozó előrejelzései.
Minden évben vannak közösségi médiát meghatározó trendek, de igazából az előremutató trendelőrejelzések az izgalmasak, mert visszatekintve azt látjuk, hogy azok nem voltak mindig pontosak és nem abban az ütemben történtek változások, mint ahogyan gondoltuk
– mondta Guld Ádám médiakutató, a Pécsi Tudományegyetem docense, aki szerint erre a 2023-as év is kiváló példa, mert nagyon sokan azt gondolták, hogy a Metaverzum fejlődése és alakulása fogja befolyásolni a trendeket, miközben az elmúlt év abszolút a mesterséges intelligencia értelmezésének jegyében telt. A jelenlegi technológiai eszközökkel egyelőre nem megvalósítható, amit a Metaverzum ígért, miközben dollár százmilliókat költöttek olyan fejlesztésekre, amelyekkel egyelőre nem tudtak piaci áttörését elérni. Pillanatnyilag sem a virtuális tartalom, sem a felhasználói élmény tekintetében nem történt igazi előrelépés.
A kutatók és szakemberek többsége szerint a mesterséges intelligencia jelenleg zajló forradalma legalább akkora jelentőségű változás, mint az internet megjelenése.
Hasonló kulturális, gazdasági és társadalmi változásokat eredményezhet, mint amit az internet gyors terjedésével a 90-es években is láttunk
– tette hozzá Guld Ádám. Különleges példaként említi a mesterséges intelligencia felfutásával párhuzamosan megjelenő CGI influenszereket, akik a valóságban nem léteznek és sokszor a felhasználók azt sem tudják megmondani, hogy valós vagy mesterségesen generált karaktereket látnak.
A Z generációs fiatalok különösen nyitottak rájuk, és ráadásul itt történt is egy elképesztő fokozatváltás, mivel már nemcsak CGI, hanem AI influenszerekről kell igazából beszélnünk, ami azt jelenti, hogy a mesterséges intelligenciához köthető alkalmazásokat is bevonják a karakterek a megalkotásába
– fogalmazott a szakember, hozzátéve, hogy az AI influenszereket ma már egyre könnyebb megalkotni, és az is látszik, hogy ezek a virtuális karakterek lassan a megtévesztésig hasonlítanak hús-vér társaikra. Mivel a mesterséges intelligencia esetében tanuló algoritmusokról beszélhetünk, elképzelhető, hogy az AI influenszerek idővel sokkal könnyebben hangolódnak majd rá a fogyasztók személyiségére és kommunikációs preferenciáira, mint a valódiak.
Vonzó valóság
Guld Ádám úgy véli, hogy a 2023-as év trendjei közül érdemes kiemelni a valóság/valódiság bemutatásának egyre növekvő népszerűségét, miközben a megelőző évek sokkal inkább arról szóltak, hogy milyen új filterek jelentek meg és hogy ezek segítségével, hogyan lehet a képeket a tökéletesség látszatának érdekében akár extrém módon manipulálni. Az Instagram-esztétika éveken keresztül arról szólt, hogyan mutathatjuk a legtökéletesebb, legszebb arcunkat.
Úgy tűnik, hogy ez 2023-ban már kissé túlterhelte a fogyasztókat
és éppen a legfiatalabbak között, tehát a Z, illetve az Alfa generáció tagjainak körében kezdtek hódítani azok a megosztások, amelyek a valóság egyre realisztikusabb ábrázolásával függtek össze” – tette hozzá a kutató, aki szerint éppen ezért tartotta lázban a kommunikációs szakmát a BeReal alkalmazás, amely pont arról szólt, hogy „mutasd meg a valóságot vagy tárd fel a valódit”. A médiakutató szerint ez a trend 2024-re azonban a kifulladás jeleit mutatja, a BeReal (a tavalyi felfutása után) felhasználói aktivitása is beszakadt, mert maga a valóság nem bizonyult hosszú távon izgalmasnak. „Amikor a mainstream média mindent megtesz azért, hogy a fogyasztói ingerküszöböt a végtelenségbe tolja, akkor azt hiszem, hogy csak ideig-óráig tud egy olyan applikáció vagy tartalom sikeres lenni, amely alapvetően a lassítás irányába mutatna” – tette hozzá.
Még a tavalyi évnél maradva egy kifejezetten ijesztő trendet is meg kell említenünk: a figyelemgazdaság logikájának egyre agresszívabb terjedését. Ebben az esetben egy olyan gazdasági paradigmáról beszélünk, ahol a fogyasztók figyelme a legértékesebb árucikk, és ahol mindenki a fogyasztók figyelmét próbálja meg felkelteni és megtartani és ennek érdekében lényegében bármilyen, akár megkérdőjelezhető eszközöket is bevetnek a tartalomgyártók.
Ebből az következik, hogy egyre brutálisabb ütemben nő az ingerküszöb, miközben egyre extrémebb, bizonyos szempontból egyre veszélyesebb tartalmak jelennek meg a különböző felületeken
– fogalmazott a szakértő, aki szerint egyértelművé vált, hogy ez a tartalomgyártók közötti versenyben is egyre tudatosabb stratégiává válik, és, amelyben minden eddiginél addiktívabb felületeket és tartalmak hoznak létre. Ez a trend egyre általánosabbnak és átfogóbbnak mondható, és nemcsak a közösségi médiát, hanem a streaming és a televíziós piacot is egyre jobban jellemzi. Intő jel, hogy megjelentek az első split screen alkalmazások, amelyeket első körben számos népszerűvé váló applikációhoz hasonlóan ismét a legfiatalabbak kezdtek el használni. A videós tartalmak egyre rövidebbé váltak, ennek pedig a TikTok volt a konkrét előfutára.
A legfiatalabbak körében ma már tényleg csak ezek a néhány másodperces videók képesek
átütni az ingerküszöböt. Nagy kérdés, hogyan lehet ezt tovább fokozni. Eljutottunk oda, hogy mivel a videókat már nem igazán lehet lerövidíteni, hiszen sokszor már így is csak néhány másodperces villanásokról van szó, új megközelítésre van szükség, ami azt a jelenséget indította útjára, hogy egy időben több videót is nézünk, és erre az előbbiekben említett split screen alkalmazások tökéletes lehetőséget biztosítanak. Egy ilyen alkalmazás "több ablakossá" teszi a telefon kijelzőjét és a fogyasztó máris két videót tud nézni egyidőben és a figyelme mindig éppen arra a tartalomra fókuszál, ami az adott pillanatban a legizgalmasabbnak vagy legérdekesebbnek tűnik”
– mondta Guld Ádám, aki szerint nem kell nagy fantázia ahhoz, hogy elképzeljük, ez a trend milyen drasztikus hatással lesz a legfiatalabbak figyelemkoncentrációs képességeire.
De mi várható idén a közösségi médiában, milyen tanulságok vonhatók le az elmúlt évből? Guld Ádám szerint minden platform a saját eszközeivel próbál alkalmazkodni a különböző trendekhez.
A méret a lényeg
A Facebook is behozta a rövid videós tartalmakat, ezzel akarnak a fiatalok igényeire reagálni. Az X pedig jelen pillanatban semmilyen tartalmat nem korlátoz, éppen ezért az online pornó egyik népszerű gyűjtőhelyévé vált. Ha a 2024-es trendeket nézzük, az az egy biztos, hogy a tartalomrövidülés jelensége valamilyen formában folytatódni fog, mára lényegében az összes platform megalkotta a saját rövid videós formátumát kínáló megoldásait
– tette hozzá.
Mindeközben egyes speciális szegmensekben a hosszabb videókra is egyre nagyobb lesz az igény. A szakember úgy látja, hogy jelentős változásokat továbbra is a mesterséges intelligencia használatától, további terjedésétől várhatunk, ami már önmagában azért is nagyon érdekes, mert a felhasználók számára a háttérben zajló folyamatok észrevétlenek lesznek. Elképzelhetőnek tűnhet, hogy a hús-vér influenszerek pozícióit megrendíti az AI influenszerek térnyerése. Egy AI influenszer sokkal hatékonyabban és gazdaságosabban működhető, miközben emberi kontroll alatt tartva nem is tehet meg olyan dolgokat, ami miatt egy-egy közösségi platform vagy márka veszélybe kerülhetne.
Az emberek döntő többsége egyelőre sokkal szívesebben kötődik valós karakterekhez, azok hibáival és erényeivel együtt, de könnyen elképzelhető, hogy pár év múlva már senki sem fogja tudni megmondani egy adott karakterről, hogy valós vagy sem. A szabályozás azonban közbeszólhat, már vannak lépések abba az irányba, hogy az AI influenszerek posztjai mellett egyszerűen meg kell majd jelölni, hogy nem valós karaktert látunk
– mondta Guld Ádám.
(Borítókép: Guld Ádám. Fotó: Papajcsik Péter / Getty Index)