Magyarországon az esetek 80 százalékában mobilról csatlakozunk az internetre, az applikációk közül a Messengert használjuk a legtöbbször, a legnézettebb címlap az Indexé, a nők leginkább a Blikk.hu-t olvassák, a legnépszerűbb streaming platform pedig a YouTube. Többek között ezek derülnek ki az Egységes Digitális Mérésért Egyesület (EDME) januári adataiból.

A magyarországi online médiafelületek látogatottságáról az EDME ad ki havonta adatokat a 16 és 75 év közötti lakosság körében végzett mérések alapján. A Gemius nemzetközi piackutató és adatelemző vállalat együttműködő partnereként megközelítőleg 700 website-ról, 70 applikációról, 50 streaming platformról és 30 médiatulajdonosról gyűjtenek információt. A 2025 januári adatok alapján a 16 és 75 év közötti lakosság mintegy 90 százaléka éri el az internetet hazánkban, ők nyolcvan százalékban mobiltelefont használnak.

A magyar tartalmak látogatottsága

A magyar tartalmak közül a legtöbb internetező a híroldalakra kíváncsi, naponta közel 2,4 millió real user keresi fel ezeket (a real user azon internetezőket jelöli, akik meglátogatták az adott tartalmat). A második legkeresettebb szegmens a magazinoké, mint amilyen a Femcafe.hu, a Nosalty.hu vagy a Totalcar.hu, ezekre a site-okra 2,1 millió real user jutott el. A harmadik kategóriába a közhasznú oldalak tartoznak, mint amilyen a Nemzeticegtar.hu, az Idokep.hu, ezeket 850 ezren keresik fel naponta.

A leghosszabb időt azonban a magyar közösségi média oldalain töltötték, ilyen például a Blog.hu, a Videa.hu, az átlagosan eltöltött idő itt közel 50 perc volt naponta.

A második helyen ilyen tekintetben a szórakozás tematikájú oldalak végezték, mint az Rtlmost.hu, a Mozicsillag.hu, ezekre 26 percet szántak átlagban, míg a harmadik legtöbb időt a híroldalakra áldozták 14 perccel.

A legnépszerűbb magyar honlapok

Januárban legtöbben a 24.hu-t olvasták napi szinten, melyet szorosan követett az Index.hu, a harmadik pedig a Blikk.hu lett. A legtöbb időt a Gov.hu-n töltötte a lakosság januárban, ezután a 24.hu majd a Blikk.hu következik, itt negyedik az Index.hu.

A férfiak és nők csoportját külön vizsgálva az derül ki, hogy a férfiak az Index.hu-t keresik fel a leginkább, amíg a nők a Blikk.hu-t, az ő csoportjukban a negyedik az Index.hu és nyolcadik a Femina.hu.

Életkor szerinti eloszlásban a 40-49 éves korosztály számára az Index.hu a legnépszerűbb oldal, az 50-59 éves korcsoportban a második legolvasottabb a 24.hu után, míg a 30-39 évesek és a 60-75 évesek csoportjában a harmadik. Az előbbi korosztály a Telex.hu-t és a 24.hu-t részesíti előnyben, az utóbbi pedig a 24.hu-t és a Blikk.hu-t.

Az iskolai végzettség szerinti bontásban

a felsőfokú végzettséggel rendelkezők az Index.hu-t olvassák a leginkább,

megelőzve a Telex.hu-t és a 24.hu-t, míg a gimnáziumot végzettek körében a 24.hu után a második legolvasottabb az Index.hu. A szakközépiskolát végzettek körében a 24.hu vezet, ezután a Blikk.hu és az Index.hu következik.

Az Index.hu vezeti a napi visits listáját is, ez a vizsgált tartalmon a folytonos látogatások teljes számát jelenti (30 percnél hosszabb idő után újra kezdődik).

A legtöbb oldalt a Gov.hu honlapján nyitjuk meg, a második helyen szerepel az Index.hu 4,38 milliós napi views értékkel (az oldalak megnyitásának száma), a harmadik pedig a Használtauto.hu, a negyedik helyet a 24.hu foglalja el 2,3 millióval.

Hogyan gyűjti a gemius az adatokat?

Gemius kutatási tevékenysége során részletes információkra tesz szert a weboldalak, a mobilapplikációk, valamint a videó- és audiostreaming-tartalmak fogyasztásának mértékéről, amelyet demográfiai mutatókkal egészít ki.

Mérőkóddal figyelik azokat a hazai tartalmakat, amelyek előállítója megrendeli a szolgáltatást, részletes képet adva az oldalmegtekintésekről, az oldalakon eltöltött időről és a látogatások számáról. A mérésben részt vevő weboldalak látogatóinak véletlenszerűen kiválasztott tagjai számára egy kérdőív ugrik fel, amelynek kitöltésével a felhasználók demográfiai jellemzőiről generálnak adatokat.

PC esetében a paneltagok minimális száma húszezer, a mobil eszközökön (mobilon és tableten együtt) pedig minimum tizenötezer fő. Legalább négyezer főt számlál egy szoftverpanel, amelynek tagjait olyan személyek alkotják, akik a böngészőjük bővítményeként engedélyezik a NetPanel Light nevű kiegészítést. Ez monitorozza és tárolja a browser-en keresztül megtekintett weboldalak listáját és paramétereit. 

2023 tavaszától a mobiltelefonos internethasználati szokásokat egy körülbelül ezer fős mobilpanel közreműködésével is nyomon követik. A résztvevők vállalják, hogy a kutatás céljából kapott csúcskategóriás okostelefont a sajátjukként használják, amely rögzíti az internetfogyasztási szokásaikat. A panel súlyozásával érik el, hogy tagjainak szocio-demográfiai összetétele megfelelően tükrözze az internetezők összetételét.

A legnézettebb nyitóoldalak

A tartalmak valós fogyasztási mintázatairól sokat elárulnak a hírportálok nyitólapjai. Ugyanis az egyes oldalakra a social mediából és a Google Discovery szolgáltatásáról is eljutnak a fogyasztók, ha egy-egy tartalom felkelti az érdeklődésüket (hiszen a közösségi média kifinomult algoritmusai személyre szabott híreket mutatnak nekik), azonban a tartalom megtekintése után nem időznek tovább az oldalon, visszamennek az eredeti online felületre.

Ha azonban valaki eleve egy híroldal címlapját böngészi, az elkötelezettebb fogyasztónak tekinthető.

Ezt a listát pedig az Index.hu címlapja vezeti 263 ezer napi real users-zel, az internetezők itt töltik el napi átlagban a legtöbb időt a nyitóoldalak közül.

A leglátogatottabb külföldi weboldalak

A külföldi honlapokat tekintve magasan a Google.com vezet, felennyi internetező nyitja meg a Facebook.com-ot, ez után következik a Youtube.com, majd a Wikipedia.com.

A legtöbb időt a YouTube-on, azután a Facebook-on és a Google-on töltjük, majd a streamingoldalakon, sorrendben a Netflix.com, Max.com, Disneyplus.com oldalain (sokan a weblapon, nem az applikációkon néznek streaminget).

A legnépszerűbb applikációk

Applikációkat (közel 70 vizsgált alkalmazást) tekintve a legtöbbet a Messengert használjuk, ezután következik a Facebook. Ezeknél kevesebbet használjuk a Gmailt, a YouTube-ot. Vannak alkalmazások, mint például a Netflix, a Pinterest vagy a Spotify, amelyeket ugyan kevesebb magyar veszi igénybe napi szinten, mégis a havi elérésük alapján bekerülnének a top tízbe.

Azok között, akik használják,

a legtöbb időt napi átlagban a YouTube-on töltik, méghozzá egy óra 18 percet, a TikTokon 1 óra 16 percet, míg a Facebookon 57 percet.

(ez az adat az ATS, a vizsgált tartalom közönségének a tartalmon eltöltött átlagos ideje).

A legtöbbször a Messengert nyitjuk meg, ezután a Facebook, a Gmail, a YouTube, a TikTok, az Instagram, a Viber, a Snapchat, a WhatsApp és az Időkép következik.

Az adatokból kitűnik, hogy az applikációkat hétvégén használjuk többet, míg a tematikus magyar oldalakat hétköznap nyitjuk meg többször.

Mobil kontra PC

Elsősorban a mobilról fogyasztunk tartalmat a PC-vel szemben, ez vonatkozik a Google oldalára is. Ugyanakkor hosszabb időt töltünk egyhuzamban a PC-n, amikor használjuk, tehát a leghosszabb ideig látogatott oldalak tekintetében a PC vezet a mobillal szemben. Itt a leghosszabb ideig nézett oldalak sorrendben a

Videakid.hu, a Jobbmintatv.hu, a TV2, a YouTube, a Netflix, a Videa.hu, a Max, a Network4.hu, a Disney+ és a Facebook.

Tehát a videós tartalmakat inkább a PC-ről nézünk és a gyerekeknek is sokszor ott mutatunk mesét.

A leglátogatottabb streaming oldalak (leszámítva a YouTube-ot): Netflix, Videa.hu, Max, Jobbmintatv.pro, a Disney+, a Twitch, az RTL+, Indavideo.hu, a TV2 Play és a Skyshowtime.

Összefoglalva megállapítható, hogy a magyar online média továbbra is dinamikusan fejlődik, az Index.hu pedig a hírfogyasztás terén továbbra is meghatározó szereplő.

Címkék