A LinkedIn a legrégebben működő közösségi média platform. Ennek ellenére - a hazai Facebook felhasználói táborhoz képest - itthon kevesen használják. Kevés olyan vállalat van, ahol a marketingstratégia tervezésekor számolnak a LinkedIn lehetőségeivel. Nézzük meg, hol tartogat jó lehetőségeket ez a platform!

A Linkedin valódi ereje abban áll, hogy olyan kontextust kínál, amivel más közösségimédia-platformok nem tudnak versenyezni. Mit jelent ez? Amikor a LinkedIn hírfolyamot pörgetjük, akkor üzleti témájú tartalmakat is nagy dózisban fogyasztunk. Ez az, amiben kifejezetten erős ez a platform. Értékes kapcsolatokat építhetünk. Üzleti döntéshozókat érhetünk el. Ehhez a LinkedIn eszközöket is biztosít: tartalmakat terjeszthetünk és nyomon követhetjük a tartalmaink teljesítményét. Részt vehetünk szakmai csoportokban vagy akár mi magunk indíthatunk ilyet. Értékes szakmai kapcsolati hálót, személyes márkát, szakértői márkát építhetünk. Lehetőség van arra is, hogy döntéshozókat és potenciális vevőket érjünk el (személyre szabott) üzenetekkel. Ez a platform nem csak egy csatorna a szakmai tartalmaink terjesztésére, de olyan eszköz is, ami lehetővé teszi konkrét üzleti célok elérését.

Hánglish a LinkedInen

Mint minden más közösségimédia-platformon, itt is algoritmusok figyelik a felhasználók viselkedését. A LinkedIn algoritmusai a nap huszonnégy órájában gyűjtik az adatokat. A platform működése folyamatosan változik. A felhasználói interakciók által generált adatok alapján megváltozik a hírfolyam. Ezt ott fordíthatjuk a saját hasznunkra, hogy ha mi magunk aktívak vagyunk a LinkedInen, akkor egyre nagyobb közönséget érhetünk el.

A LinkedIn jelenleg 36 nyelvet támogat natívan. Ez annyit jelent, hogy a profilunkat beállíthatjuk a támogatott nyelvek bármelyikére. Sajnos a LinkedIn az elmúlt huszonegy évben nem tudott magyarul. Ez furcsa szituációt hozott: a legtöbb hazai felhasználó „English” nyelvi beállítással használta a platformot, de közben magyar nyelven töltötte ki a profilját és magyarul posztolt, kommentelt.

Ezt a furcsa helyzetet némileg egyszerűsítette, hogy a magyar megjelent a támogatott nyelvek között. Ez a változás még friss. Pár hete jelent meg a magyar nyelv támogatása, ezért a hazai felhasználói bázisból kevesen juthattak el oda, hogy beállítsák ezt a profiljukon. Emiatt ma még ugyanott tartunk, mint tavaly: a legtöbb hazai felhasználó „English” nyelvi beállítással, magyar nyelven posztol és kommentel. A hazai felhasználók LinkedIn profilja nem állt át automatikusan magyar nyelvre.

Akik rendszeresen közzétesznek posztokat a LinkedInen, már eddig is értékes közönséget érhetnek el. A rendszeres posztolással elérhető organikus láthatóság mellett lehetőség van arra is, hogy kattintásalapú (PPC) hirdetéseket indítsunk itt.

A LinkedIn hirdetési rendszere még nem támogatja a magyar nyelvet

A LinkedIn hirdetési rendszere sok fejlesztésen ment át. A mi szempontunkból hátrány, hogy a LinkedIn Ads nem követte le az előbb említett fejlesztést. A hirdetési rendszerben jelenleg 22 nyelv támogatott, és sajnálatos módon a magyar nyelv nincs köztük. A közönség hirdetésekkel történő elérése emiatt sem egyszerű a LinkedInen. A többi platformhoz képest magasabb kattintási költségek mellett nehézséget okoz a magyar nyelv támogatásának hiánya is. A fizetett elérés mellett megtehetjük azt is, hogy LinkedIn tartalommarketinggel - organikusan - elérjük a közönségünket.

Nagyobb láthatóság a tartalomhiány kihasználásával

Érdekes folyamat játszódott le az elmúlt három-négy évben. Kevés volt a jól kitöltött LinkedIn profil. Egy jól kitöltött, optimalitált profillal széles körben láthatóvá válhattunk. Akár álláskeresésre, akár konkrét üzlet tető alá hozásának céljából voltunk jelen, gyorsan jó eredményeket tudtunk elérni.

Tartalomhiány volt: a hírfolyamban kevés volt a magyar nyelvű poszt. Kevesen publikáltak magyarul és még kevesebben publikáltak rendszeresen. Akik hetente egy-két alkalommal posztoltak, nagy eléréseket gyűjthettek be és nagy közönséget érhettek el. Akik nem csak ötletszerűen posztoltak, hanem tervezetten, azok gyorsan nagyot nyerhettek. A tartalommarketing kiemelkedően jól működött ezen a platformon.

A kapcsolati háló bővítése is meglehetősen könnyű volt. A kiküldött kapcsolati kéréseket nagy arányban elfogadták, így gyorsan növelhettük kapcsolati hálónkat. Egy jó profil, a rendszeres publikálás és a kapcsolati háló bővítése együtt igen eredményes volt. Más módon, más csatornákon gyakorlatilag elérhetetlen döntéshozókat is elérhettünk a LinkedInen. Találkozókat egyeztethettünk. Üzleteket köthettünk. Könnyen.

Egymilliárd felhasználó felett már ritkább a levegő

A LinkedIn felhasználói bázisa az elmúlt pár évben nagyon gyorsan növekedett. Sok új felhasználó jelent meg. A nagy elérések nyomán egyre vonzóbb lett itt publikálni. Egyre többen vágtak bele és kezdtek el leadeket generálni. A magyar felhasználói bázis is növekedett. Idén átlépte a másfél milliót. A hazai felhasználói bázis közel háromnegyedét a 25-55 éves korosztály teszi ki. Az látszik, hogy a munkaerőpiacon frissen megjelenő fiatalok csak most kezdik felfedezni és használatba venni a LinkedInt.

2024-ben a LinkedIn globális felhasználói bázisa elérte az egymilliárdot. Ez sok változást hozott a platform életébe – így a mi életünkbe is. Tapasztalhatjuk, hogy egyre nehezebb kitűnni a tömegből. Egyre nehezebb organikus (nem fizetett) tartalmakkal széles közönséget elérni. Látnunk kell, hogy a tartalomhiányos állapot lassan eltűnik. Hamarosan elérhetjük azt a pontot, amikor a hazai LinkedInen is túlkínálat lesz tartalomból. Élesedik a verseny. A tartalmak versenye. Persze továbbra is sok lehetőség van arra, hogy a LinkedInen értékes közönséget érjünk el. Nézzük, melyik az a tartalomformátum, ami potenciálisan a legnagyobb növekedés előtt áll!

Mi a statikus tartalmak kihívója 2024-ben?

A TikTok-videó-hírfolyam mindent elsöprő sikere az elmúlt években minden közösségi média platformot ebbe az irányba terelt. Minden közösségi média kereste a lehetőséget a videó-hírfolyam adaptálására. A Facebook Story, az Instagram Reels, a Youtube Shorts is megmutatta, hogy van fantázia ebben az irányban. Tavaly óta a LinkedIn is egyre nagyobb teret ad a videós tartalmaknak.

A platform hivatalos kommunikációjában már évek óta bátorítja a videós tartalmak publikálását. Ezzel ellentétben az volt a tapasztalatunk, hogy a videós tartalmak terjeszése a hírfolyamban alacsony szintű volt. A videós posztok nem tudtak számottevő elérést hozni a felhasználóknak. Ez oda vezetett, hogy ezek elenyésző kisebbségben maradtak a hagyományos kép + szöveg posztokhoz képest.

A videó hírfolyam felé vezető út

Ott volt a feszültség a felhasználók oldalán: a videós posztok gyártásának nagyobb erőforrásigénye miatt kétszer is meggondolták, hogy szöveges vagy videós posztokat publikáljanak. A videós tartalmak előállítása egyértelműen több időt, energiát, pénzt igényel, mint a szöveges-képes posztok. Éppen ezért - érthető okokból - a felhasználók maradtak a jól bevált statikus tartalmaknál. A tavalyi évben az látszott, hogy a kezdeti lelkesedés után a LinkedInen a videós tartalmak mennyisége alacsony szintre esett vissza.

2024-ben ez is megváltozott. A kezdeti bátortalan próbálkozások után a platform elkezdett komolyan kísérletezni a videó-hírfolyammal. A jól megszokott statikus posztok között – jól láthatóan kiemelve – megjelentek lapozható blokkok, amelyekben csak és kizárólag videós posztokat láthattunk. Ez meghozta a változást, ami a felhasználóknak és a platformnak is előrelépést jelentett. A videós posztok nagyobb elérése meggyőzte a felhasználókat arról, hogy érdemes a videós tartalmak gyártása felé elmozdulniuk.

A hírfolyamba beültetett videoblokkok nyomán egy felkapottabb videós poszt sokkal nagyobb elérést tudott hozni, mint a hagyományos szöveges-képes posztok. Ennek eredményeképpen a LinkedIn hírfolyamban folyamatosan nő a videós tartalmak aránya.

A szerzőről

Nagy Gábor marketing stratéga 1999 óta foglalkozik marketinggel. Ügyfelei elsősorban B2B vállalatok az IT szektorból és az iparból. Vendégelőadóként előadásokat tart a Budapesti Gazdasági Egyetemen és a Budapesti Metropolitan Egyetemen. 

Címkék