Mark Zuckerberg január 7-én bejelentette, hogy a Meta platformjain közösségi jegyzetek váltják fel a tényellenőröket. Az X-en a lépés a vállalatok tömeges elvándorlásához vezetett, a Facebook esetében azonban teljesen más a helyzet.

"Zuckerberg a döntést egyfelől azzal indokolta, hogy a tényellenőrzés, a kétségesnek vagy hoax-nak vélt információ terjedésének lassítása vagy azonnali tiltása frusztrálja a felhasználókat, másfelől úgy látja, hogy a tényellenőrök sokszor elfogultak, emiatt pedig egyszerűen „túl sok hibát vétettek" – emlékeztetett az Economx, amely hazai szakembereket kérdezett a döntés várható hatásairól. 

Erdős Ákos, a Hello Agency vezetője, a portálnak nyilatkozva úgy vélte, nem várható tömeges hirdetői kivonulás a magyar vagy európai piacon a Meta platformjairól, mivel a jelenleg a Facebook, Instagram hirdetési és kommunikációs felületei sokkal mélyebben beágyazott a marketing stratégiákba, mint a Twitter/X esetében.

Az ő ügyfeleik részéről még nem érkezett erre vonatkozóan igény, és ők maguk sem javasolják senkinek, hogy vonuljanak ki a Meta felületeiről.

A szakember szerint tisztán kell látni, hogy a Meta esetében a kivonulás azzal érne fel, hogy sok márka elveszítené az egyik legfontosabb ügyfélszerző és kommunikációs csatornáját. Ugyanakkor hozzátette azt is, hogy a márkák valószínűleg a jövőben nagyobb hangsúlyt fektetnek saját tartalmi ellenőrzési mechanizmusaikra és az alternatív platformokra. 

„Az ügynökségek folyamatosan alakítják hirdetési és marketingkommunikációs stratégiáikat az ügyfelek érdekei és céljai alapján hiszen pillanatok alatt változik, hogy melyik felület alkalmas az adott ügyfélcél eléréséhez”

– szögezte le a Hello Agency vezetője.

Blaskó Nikolett, az ACG Reklámügynökség alapító-tulajdonosa, a MAKSZ elnöke a lap kérdésére azt mondta, a Facebook és az Instagram szinte megkerülhetetlen, amennyiben valaki széleskörű, nagy elérésű kommunikációt folytat.

Erdős Ákoshoz hasonlóan Blaskó Nikolett is azon a véleményen van, hogy nem várható tömeges elvándorlás a Meta felületeiről, ugyanakkor biztos benne, hogy a harmadik féltől származó tényellenőrök megszűnésével el fognak szaporodni a téves, hamis információt közvetítő tartalmak.

Az ACG ügynökség vezetője az is kiemelte, hogy a vállalatok kommunikációját központi szinten a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, önkéntes szinten pedig az Önszabályozó Reklámtestület is szabályozza, illetve a Magyar Reklámetikai Kódex is számos javaslatot fogalmaz meg. Ezért szerinte kizárható az, hogy a vállalatok, márkák kommunikációjában ezentúl szándékosan téves információ jelenjen meg. Ezek a nagy márkák nem engedhetik meg maguknak, hogy téves információk jelenjenek meg róluk a neten, ezért plusz teherként fog rájuk nehezedni a tényellenőrzés súlya. 

“Lényegében a Meta helyett nekik kellene ellátni a fact-checker szerepét. Hiszen számukra elfogadhatatlan, ha téves, megtévesztő vagy hamis információ terjed teszem azt adott termékükről vagy szolgáltatásukról.”

Blaskó Nikolett úgy látja, hogy a tényellenőrök kivezetésével a Meta főként a hétköznapi emberek felhasználói élményét és hiteles információhoz jutását gátolja. 

A Meta harmadik felületén, a Threads-en egyelőre nem találhatók hirdetések, de ebben is nagy potenciál lehet, ezért a platformon már tesztelik a reklámok megjelenítését. 

Címkék