A 2019-ben indult hirtelen népszerűség-növekedés óta a podcast műfaja az egekben szárnyal. Dave Zohrob, a Spotify jelenlegi termékigazgatója úgy véli, hogy a Covid-19 okozta lezárások ugyan eleinte lelassították a hallgatók számának gyarapodását, a járvány lecsengését követően azonban hamar megváltoztak a fogyasztói szokások. A munkahelyre való autós ingázások mellett a mindennapok otthoni kiegészítőjévé vált a podcastok hallgatása.
A nemzetközi Demandsage kutatócsoport szerint a podcast-hallgatók száma 2023-ra világszerte elérte a 464,7 milliót, így a műfaj jó úton halad afelé, hogy 2024-re több mint félmilliárd hallgatója legyen. Ebből is látható, hogy mára kétségtelenül korunk egyik meghatározó digitális műfajává vált. Tény azonban, hogy a kutatások azt is megmutatják, hogy a korcsoportok közötti hallgatói arányok megoszlanak. Az Infinite Dial kutatása szerint a podcastok a 12-34 évesek körében a legnépszerűbbek, azonban a 35-54 éves podcast-hallgatók száma gyarapodik a leggyorsabban.
A népszerűség hatására a podcastot készítők száma is növekszik, ez abból is látszik, hogy a világon 150 nyelven, körülbelül 5 millió podcast létezik. Ennek fényében már nem is túlzás az a mostanában elterjedt mondás, miszerint „manapság mindenki podcastot készít”.
Az adatokat látva felmerül a kérdés:
mitől tudott ez a műfaj ilyen mértékben népszerűvé válni, illetve milyen jövőt ígérnek neki a kutatók és a szakmabeliek?
A népszerűség mögött rejlő titok
Ahhoz, hogy szinte bárhol, bármikor lehessen kényelmesen podcastot hallgatni, elsősorban technológiai fejlődésre volt szükség. Például az okoseszközök, a hálózatok, a vezetékes- és vezeték nélküli fülhallgatók fejlődésére, elterjedésére. A podcast az eszközök segítségével felvette a ritmust a mai felgyorsult, globalizálódó világgal. A hallgatónak nincs szüksége arra, hogy a teljes figyelmét az adott adásnak szentelje, ha jön egy unalmasabb rész, akkor belepörgethet, vagy akár a lejátszás sebességén is állíthat. Az adások sorozat jellegéből fakadóan pedig ki tud alakulni egy állandó, visszatérő hallgatói kör. Generációtól, érdeklődési körtől és igénytől függetlenül bárki megtalálhatja a számára megfelelő tartalmakat.
A podcast másik titka, hogy a fogyasztói igényekkel együtt változik, ennek köszönhetően mára a digitálisan rögzített hanganyag mellett elérhetővé vált a vizuális élmény is. A statisztikák szerint a videó podcast – ahol nem csak hang, de már képrögzítés is történik – népszerűbb, mint valaha. A Riverside.fm tanulmánya kimutatta, hogy a videó podcastok akár 50 százalékkal is vonzóbbak lehetnek a hallgatók számára az audio podcastokhoz képest. Ez abból is észlelhető, hogy 2022 novemberében a Podcast Index 39 194 videó podcastot tartott számon, míg 2023 májusában ez a szám már több mint 50 800-ra nőtt.
A műfaj sikerének van még egy fontos eleme: a kommunikáció stílusa. Az adások közvetlen, természetes, hiteles vagy annak tűnő stílusa lényeges eleme annak, hogy az emberek szeretnek podcastokat hallgatni.
Marketing lehetőségek a podcastban
A műfajban rejlő lehetőségekre, a népszerűség-növekedésre természetesen a marketing világ is felfigyelt. A Demandsage kutatása szerint a marketingszakemberek 51 százaléka már beépíti a podcastokat a marketing stratégiájába. Mivel a podcast tartalommarketing eszközként könnyen alkalmazható, a vállalkozások körében is egyre nagyobb az érdeklődés iránta. A cégek saját csatornát indítanak vagy kollégáik vendégelőadóként vesznek részt már befutott podcast készítők adásaiban.
Reklámok tekintetében az audiovizuális megjelenés esetenként vonzóbb lehet a pusztán hangalapú élményhez képest, azonban a hanghirdetéseknek is számos előnye van, – például az, hogy az elkészítés költsége még a kisebb vállalkozások számára sem megterhelő. Ráadásul akkor is eljut az emberekhez, amikor éppen nem a képernyőt nézik, hanem mosogatnak vagy vezetnek. A Youtube szolgáltatásai persze még így is köröket vernek a podcast aggregátor alkalmazások, mint a Spotify eléréseire, azonban az egyre népszerűbb videó podcastok gyártásával ez a különbség számottevően csökkenhet.
Mi a jövőd podcast?
Jeanine Wright, a Wondery munkatársa szerint a podcast egy érettebb médiummá fejlődik a hirdetők szemében. Előreláthatólag világszerte egyre több cég fogja a podcastot beépíteni a marketing stratégiájába. A folyamat következtében a hirdetésekkel kapcsolatos szabványosítások, például a gyakoriságkorlát és a márkavédelem eszközei is jobban letisztulnak majd.
Gabriel Soto, az Edison Research szakembere szerint abban is lehet változás, hogy melyik generáció adásaiba lesz érdemes befektetni. Állítása szerint a legfiatalabb generációknak szóló podcastokat sokszor figyelmen kívül hagyják a marketing szakemberek, miközben a Z generáció élen jár a podcast-tartalom fogyasztásában: számuk több mint kétszerese bármely más korcsoporténak.
A podcast jövőjében a legnagyobb változást – nem meglepő módon – a mesterséges intelligencia jelenléte hozzhatja el, melyre az eddiginél is jobban fognak hagyatkozni a podcast-szolgáltatók. Az AI narráció nagy szerepet fog játszani a tartalom minőségének javításában, a különféle hangok generálásában és a költséghatékonyságban. A Backlinko adatai szerint a mesterséges intelligencia akár 50 százalékkal is csökkentheti a podcast készítése során felmerülő költségeket. Az AI képes arra, hogy mesterségesen generáljon hangokat, amelyekkel színesíteni, tagolni lehet egy podcast adást. Ez még a korlátozott költségvetés mellett is professzionális hangzást képes biztosítani. Emellett a személyre szabott tartalomajánlás minősége is javulni fog, mivel az AI segítségével mélységében lehet majd a fogyasztók igényeit elemezni.
James Cridland, a Podnews szerkesztője szerint a közeljövőben a podcast műfajáról már nem csupán az Apple-re és Spotify-ra fogunk asszociálni, más platformok is felveszik a versenyt a legismertebb cégekkel. Tavalyi nagy volumenű újításainak köszönhetően 2024-ben a YouTube is előre fog törni ezen a téren.
Az előrejelzések szerint az emberek tájékozódási szokásai is változhatnak idővel, mivel a podcast-hallgatók nagy százaléka hiteles információforrásként tekint erre a médiumra, ami akár negatív hatással is lehet az olvasott anyagból való ismeretszerzésre. Egy azonban biztos, a podcast folytatja térhódítását és olyan fegyverekkel indul csatába mint a népszerűség, innováció és megfizethetőség.
(Borítókép: Isabel Pavia/Getty Images)