Kanye West 19,3 millió dollárt, azaz 6,8 milliárd forintot keresett márkájának, a Yeezy-nek, egy olyan 30 másodperces Super Bowl reklámmal, amit a telefonja kamerájával rögzített egy kocsi hátsó ülésén.

Magyar idő szerint hétfő hajnalban tartották az 58. Super Bowlt, ahol a meccs alatt egy 30 másodperces reklám 7 millió dollárba, azaz kb. 2,5 milliárd forintba került  – ahogy azt korábban mi is írtuk. Ebbe a drága mulatságba szállt bele Kanye West is, hogy népszerűsítse márkáját, a Yeezy-t, azonban a hirdetés láttán sok néző szemöldöke felszaladt az égbe.

A 49 éves rapper ugyanis a Yeezy.com reklámfilmjét a jelek szerint egy autó hátsó üléséről vette fel a telefonja szelfi kamerájának segítségével, amely bámulatosan igénytelen hatást eredményezett a többi megkomponált, magas költségvetésű reklám mellett. A pixeles félhomályból feltűnő West nem cicázik, bevallja a reklámjában, hogy sajnos félúton kiürült a kassza, így „most ez van”.

Hé mindenki, itt Ye, és ez az én reklámom. És mivel az összes pénzt a reklámspotra költöttük, valójában - nem költöttünk pénzt a tényleges reklámra. De a lényeg az, hogy azt akarom, hogy menjetek a Yeezy.com-ra

- hangzik el a videóban.

West – aki pár éve Ye-re változtatta nevét –, lebetűzte a nézőknek a weboldalt, majd hozzátette: „A képernyő aljára fogom írni. Van néhány cipőm, és hmm, ennyi" – itt véget is ért a reklám.

A The Hollywood Reporter szerint a 30 másodperces Yeezy hirdetést nem lehetett mindenhol látni, csak a helyi régiókban, mivel West állítólag nem fizette ki az országos sugárzásra vonatkozó teljes költséget, csupán egy részét. Bár a Super Bowl nézői közül csak néhányan láthatták a Yeezy-reklámot, azonban a videó a közösségi oldalakon vírusként terjedt. A TikTok felületén rengeteg felhasználó fejezte ki zavarát vagy éppen tetszését a reklámmal kapcsolatban. Volt olyan, aki el se akarta hinni, hogy a kínosan őszinte hirdetés igazi lehet.

A merész húzás meghozta a sikert

Kanye West, aki mind a munkájában, mind a közéletben határokat feszegető stílusáról ismert, óriásit aratott ezzel a marketingfogással. A lemeztelenített hirdetés ugyanis totális feltűnést keltett a Super Bowl reklámjaira jellemző csillogás és pompa mellett. A rapperből lett vállalkozó posztja szerint a Yeezy-re, majdnem 300 ezer megrendelés érkezett a videó után, ami 19,3 millió dolláros, azaz 6,8 milliárd forint eladást eredményezett. Ehhez azonban az is kellett, hogy az egynapos eladás alatt a lábbelik árát 20 dollárra vigyék le az eredeti 200 helyett. Itt nem értek véget az események, ugyanis az albuma 100 országban a Billboard ranglista élére ugrott – olvasható a The Economic Times cikkében.

A szokatlan marketingstratégia sikere mellett a sztori azért is különösen pikáns, mivel a hírportál szerint a rapper bevallotta, hogy alig két hónappal korábban a teljes csőd szélén állt. Minden erőforrását az albumába és a Super Bowl-reklámba forgatta. Ráadásul West szerdán kiposztolt egy képet az Adidas vezérigazgatójával, ami arra enged következtetni, hogy újra megkötik a másfél éve felbontott szerződést. A márka akkor azért távolodott el Westtől, mert a rapper Tucker Carlson műsorában antiszemita kijelentéseket tett, illetve magát az Adidast is becsmérelte, így felbontották a szerződést. Azonban most újra felépülni látszik a kapcsolat, ugyanis a poszt szövegében az áll: Let's Make Adidas Great Again

(Borítókép: John Parra / Getty Images North America)

Címkék