A MediaFuture fontosnak tartja a média-, PR-, reklám- és marketing szakma legkiemelkedőbb alakjainak bemutatását, hiszen egyrészt érdemes tisztában lenni azzal, hogy kik vannak valódi hatással a kommunikációs iparágra, másrészt megismervén ezen szereplők történetét talán a siker felé vezető út koordinátáit is megkaphatjuk. Arcképcsarnokunk első szereplője Csikesz Erika, aki a TV2 Média Csoport értékesítési igazgatója, 2024. márciusától pedig digitális igazgatója is – bár munkáját a cégcsoportnál sokkal korábban, 2005-ben még gyakornokként kezdte.

Ha példát kéne hoznunk arról, hogy miért jó döntés a komfortzónán kívül létezni, és igent mondani a kihívásokra, akkor Csikesz Erika története lenne a tökéletes választás. Bár ismerjük a mondást, miszerint „Járt utat a járatlanért el ne hagyj”, Csikesz Erika karrier útját szemlélve lehet, hogy ennek az ellenkezőjét is el kell fogadnunk. Eddigi szakmai élete ugyanis rengeteg ponton érkezett elágazásokhoz, és ilyen esetekben mindig a nehezebb, számára addig ismeretlen utat választotta – az évek pedig őt igazolják, és azt, hogy jó döntéseket hozott.

Minden egy igennel kezdődött

Minden út elkezdődik valahol. Csikesz Erika Budafokon, a nyolcosztályos Kempelen Farkas Gimnáziumban tanult, ami elmondása szerint remek alapot biztosított számára. Nem kellett idejekorán kitalálnia, hogy milyen irányba szeretne elindulni, hiszen az iskola felkészítő jelleggel terelgette a diákokat a legjobb egyetemek felé.

A Közgázra mentem, ami ma már Corvinus. Akkoriban létezett egy mondás, miszerint aki igazán jó közgázos szeretne lenni, vagy pénzügyön végez vagy számvitelen. Úgyhogy én is ezzel a fejjel vágtam neki a sulinak, és a számvitel főszakirányt választottam, ami azt gondolom, hogy nagyon jó döntésnek bizonyult, mert olyan látásmódot alakított ki bennem, amit máshol nem tudtam volna megtanulni.

Mellékszakiránynak pedig természetesen olyat választott, aminek első látásra semmi köze sincs a számvitelhez: marketingkommunikációt. A kettőt pedig úgy kombinálta, hogy diplomamunkáját az akkoriban arculatot és nevet változtató Westelről írta, annak is pénzügyi, számviteli és marketing aspektusaiból.

A média világába egy véletlen terelte, amikor is egy betegség miatt megüresedett egy nyári gyakornoki pozíció a TV2-nél. Végül négy nyarat dolgozott a csatornánál gyakornoki státuszban, aminek köszönhetően több igazgatóság munkafolyamataival ismerkedhetett meg; belelátott a gyártás, a HR, a kereskedelem és a kontrolling világába is.

Több egyetemi beadandóját, szakdolgozatát is TV2-es műsorokból írta, amiben a cégnél dolgozó kollégái örömmel segítettek. Emiatt egyrészt kialakult benne egyfajta lojalitás a TV2 iránt, másrészt minden visszajelzés azt indukálta benne, hogy egyre közelebb érezte magát a csatornához. A TV2-nél pedig annyira elégedettek voltak a munkájával, hogy az egyetem után állást kínáltak neki, amit ő el is vállalt: 2005-ben értékesítési munkatársként csatlakozott a vállalathoz.

Az alapoktól kezdtem tanulni a szakmát, és szép fokozatosan lépkedtem előre a ranglétrán. Ennek köszönhetően pontosan tudom, hogy a kollégáimnak egy jelentős része mit csinál. Nekem ez előny. Az is jó, ha valaki friss fejjel érkezik egy céghez, és úgy ad új ötleteket, vagy esetleg inspirációt a munkafolyamatok megreformálására. Ám én a magam részéről nagyon jó dolognak tartom, hogy olyan feladatokon tudok dolgozni a kollégáimmal, amiknek egy jelentős részét korábban én magam is csináltam.

Amikor egy kolléganője szülési szabadságra ment, Erika akkori felettesei feltették neki a kérdést: Lenne-e kedve kipróbálni magát egy új területen? A válasz természetesen igen volt.

Házon belül

Amikor sales-es lettem, direkt partnerekkel kezdtem dolgozni, cégmérettől függően kaptam különböző ügyfeleket, kereskedelmi kampányokat intéztem, társadalmi célú hirdetésekkel foglalkoztam, azaz volt szerencsém egyeztetni teljesen különböző szektorbéli szereplőkkel. Nagy előrelépésnek számított az életemben, amikor értékesítési menedzserből csoportvezető lettem, majd csoportvezetőből osztályvezető. Mélyvíz volt, főleg az, amikor elkezdtem vezetőségi meetingekre járni, hiszen amellett, hogy fel kellett vennem a fonalat, szinte egy új nyelvet kellett megtanulnom.

Csikesz Erikának már a TV2-nél eltöltött első 11 éve is remek példa arra, hogy egy cég hogyan profitálhat abból, ha házon belül gondoskodik az utánpótlásról, és valós energiát fektet a tehetséggondozásba. És bizony, néha az sem hátrány, ha az ember – lojalitás ide vagy oda – máshol is kipróbálja magát.

2016-ban Csikesz Erika is így tett, miután felajánlották neki a Sláger FM vezérigazgatói pozícióját. Bár a rádió egészen más sajátosságokkal bíró médium a tévéhez képest, Csikesz Erika megbízott a terület képviselőiben, és a szakértelmükre támaszkodva, sok-sok munkával elérte, hogy a rádió gazdaságilag és márka szempontból is rendkívül sikeres időszakot produkáljon a kezei alatt.

A rádió sajátosságai miatt teljesen más ügyfélkörrel volt dolgom, amiből rengeteget tanultam. Később, amikor visszatértem a tévézéshez, ez a tudás a hasznomra is vált, például, hogy megismerkedhettem a koncert-rendezvényes piaccal. Ugyanis feltűnt, hogy bár régen sok tévés hirdetést láttam koncert promoterektől, ez az internet megjelenésével kikopott a platformról. Mi ezt visszahoztuk, méghozzá úgy, hogy összeállítottunk egy személyre szabható dobozos terméket azoknak, akik országos lefedettségű felületen szeretnének eseményeket hirdetni. Az elmúlt 2-3 évben a TV2 bevételei a koncertrendezvényes hirdetésekből érezhetően megnőttek, ami azt igazolja, hogy van erre igény.

A Sláger FM időszakában Csikesz Erika párhuzamosan a veszprémi Méz Rádió ügyvezető igazgatójaként is dolgozott. Ez a tapasztalat azért is volt fontos a számára, mert budapestiként a vidék igazi megismerése kimaradt a gyerekkorából. A Méz Rádió miatt viszont rendszeresen járnia kellett Veszprémbe, ami – elmondása alapján – már jóval a kulturális fővárosi cím előtt is dúskált a színesebbnél színesebb programokban.

A Budapest - Veszprém tengelyről egy távolabbi úti cél felé

2016-ban hoztam egy döntést, miszerint picit visszaveszek a munkából, amiben jelentős szerepet játszott a tény, hogy női vezetőként nem volt mindig könnyű. Azt gondolom, hogy bármilyen munkakörben bárkinek a helytállása fontos feladat, viszont ha megnézzük a férfi és női munkaköröket, az látszik, hogy egy adott helyzetben a nőknek – amennyiben szeretnének érvényesülni – jobban kell bizonyítaniuk. Meg kell mutatniuk, hogy a külső adottságok mellé megfelelő értelmi szint is párosul. Ha megnézzük a jelenlegi TV2 Csoportot, akkor azt látjuk, hogy szerencsére nagy százalékban vannak női közép- vagy felsővezetők, ami szuper. 2016-ban úgy éreztem, hogy nagyon sok mindent elértem szakmailag, már nem akartam bizonyítani, így kiköltöztem a párommal Belgiumba.

2019-ben azonban újabb változás történt a TV2 Csoport élén; Vaszily Miklós lett a TV2 Csoport elnöke és Pavel Stanchev a vezérigazgató, akik egy olyan pozícióval csalogatták vissza Erikát Magyarországra, amire nem tudott nemet mondani; 2019-ben értékesítési igazgatóként tért vissza a TV2-höz.

Mivel a TV2-ben nőttem fel, kialakult bennem a lojalitás, lelkesedés és motiváltság a csatorna iránt, így utólag visszanézve egyértelmű volt, hogy hazaköltözök. Persze az emocionális elköteleződés mellett olyan lehetőséget kaptam, amire szerintem senki sem mondott volna nemet. És bár a mai napig 100 százalékig biztos vagyok benne, hogy jól döntöttem, amikor elvállaltam a munkát, ez a döntés tagadhatatlanul áldozatokkal jár. Lehet, hogy nőként egyszerűbb lett volna kint maradni, és más típusú munkakörben kicsit átlagosabb életet élni – mert azért lássuk be, egy ilyen pozícióval rengeteg munkaidőn kívüli tevékenység is jár. És bár az életemben túlsúlyban van a munka, azt fontosnak tartom kiemelni, hogy ez az én döntésem. Viszont a női kollégákat igyekszem támogatni, hogy könnyebben megtalálják a munka-magánélet egyensúlyát, amit én egyelőre sokszor még mindig csak keresek.

Csikesz Erika kiemelte, hogy felnéz azokra a nőkre, akik az anyaság mellett – ami már önmagában is egy teljes állás – még a karrierjük építésére is van energiájuk. Viszont sokan vannak, akik Csikesz Erikára néznek fel, ami nem is csoda, hiszen a Forbes idén a 8. helyen rangsorolta őt a legbefolyásosabb magyar médiaszemélyiségek listáján.

A beszélgetés alatt egyértelművé vált, hogy Csikesz Erika egy bátor igenember, akit a komfortzónáján kívüli látogatás mindig csak előre vitt. Viszont arra is kíváncsiak voltunk, hogyan látja saját magát, szerinte minek köszönheti azt, hogy húsz éve gyakornokként indult, ma pedig már értékesítési és digitális igazgató a tévétársaságnál.

Nyitott vagyok más emberek gondolataira, és tisztelettel adózom a kollégáimnak. Cserébe ugyanezt várom el. Ha pedig kialakul egy kölcsönös megbecsültség a felek között, úgy gondolom, hogy azzal nagyon messzire el lehet jutni.

Csatornák harca

Amikor Csikesz Erikával beszélgettünk, hamar kirajzolódott, hogy sokszor saját maga elé helyezi a TV2-t, ugyanis – bár azért hívtuk fel, hogy meg tudjuk írni a portréját – legalább annyi szó esett (ha nem több) a csatornáról, mint róla. Talán ilyen egy igazi értékesítési igazgató. Így a portrénkat nem is zárhatnánk másképp, mint egy elemzéssel azzal kapcsolatban, hogy a digitális tartalmak felelőseként milyen irányba vezeti a TV2 hajóját.

Ami tény, hogy a TV2 2002-ig piacvezető volt, majd az RTL átvette, és két évtizedig meg is tartotta ezt a pozíciót. Erika 20 éve ismeri közelről a csatornát, elmondása alapján ez idő alatt azt kellett megtanulniuk, hogy másodikként mit tudnak kínálni a hirdetőknek, és ebből a pozícióból kellett megfogalmazniuk, hogy miben jobbak vagy érdekesebbek, mint a konkurencia. Erika úgy érzi, hogy ennek az attitűdnek köszönhetően a TV2 a mai napig példamutatóan kiemelkedően erős az ügyfélkezelésben és a hirdetők igényeinek a felmérésében. Kíváncsiak voltunk arra is, miben látja a siker titkát, azaz hogyan szerezte vissza a TV2 a piacvezető szerepet.

Amikor 2016-ban távoztam a cégtől, akkor a TV2 négy csatornát üzemeltetett: TV2, SuperTV2, FEM3, PRO4. Ezt követően épült ki a 14 csatornás portfólió, amiről azt gondolom, hogy rendkívül fontos, sőt elengedhetetlen momentuma annak, hogy hogyan is vált a TV2 újra piacvezetővé. Ezt az időszakot egy olyan intenzív műhelymunka követte, amit ahhoz az öt évhez kötök, amelyben már én is újra részese voltam a folyamatoknak. Minden csatornánkat kielemeztük, és úgy építettük tovább ezeket a felületeket, – kibővítve a digitális résszel –, hogy kereskedelmi és gyártási szempontból is erős legyen a kínálatunk. Ebben látom az elmúlt évek sikereit – kiváló vezetéssel és kiemelkedő munkavállalói szaktudással, értékkel.

Csikesz Erika elismeri, hogy a konkurencia nagyon ügyesen építette fel a tartalmait, és számos olyan brand található meg az RTL portfóliójában, amely már sok-sok évaddal a háta mögött, évek óta sikeresen fut. Viszont úgy gondolja, hogy egyrészt ez a TV2-nél is megvan, másrészt viszont amit fontosabbnak lát, hogy a TV2 Csoport főként a színes műsorkínálatra fekteti a hangsúlyt.

Nálunk is vannak, voltak, és feltételezem, hogy lesznek is még sorozatok, viszont fontosnak tartjuk, hogy minél nagyobb műfaji merítésből lehessen választani, hiszen így minden korosztályhoz el lehet jutni. Kihívást jelent a fiatalok bevonzása, de például az Exatlonnal sikerült elérnünk őket is. Tényleg rengeteg féle tartalmunk van, mint például a Séfek Séfe, vagy a reneszánszukat élő game showk, amelyek közül a Szerencsekerék nagyon nagy sikerrel fut. Idén ősszel a showműsorokból lesz nálunk hihetetlen dömping: 12 év után visszatér a Megasztár, ami szerintem tévé történeti pillanat lesz, de táncolni is fogunk, érkezik a Dancing with the Stars új évada. Az Ázsia Expressz új szériája szerintem borítékolhatóan siker lesz, hiszen hihetetlenül erős szereplőgárdát sikerült összeválogatni idén. De azt se felejtsük el, hogy a Sztárban Sztár is érkezik, ráadásul jubileumi évaddal, amelyben az eddigi szériák legjobbjai kapnak újra lehetőséget szuperprodukciók alkotására.

Magyarország még mindig élen jár a tévénézésre fordított időben az európai rangsor szerint. Míg európai szinten csökken a tévénézésre fordított átlagos idő, addig hazánkban ez változatlanul napi négy és fél óra felett van. Csikesz Erika úgy látja, hogy nekik nem az a fő céljuk, hogy ezt az időt növeljék, inkább arra törekszenek, hogy ebben az időben valóban megragadják a tévénézők figyelmét.

Azért dolgozunk, hogy ha az emberek hazaérnek és bekapcsolják a tévét, a TV2 Csoport tartalmaiban leljenek örömöt és ott találják meg azokat a műsorokat, amelyekkel igazán ki tudnak kapcsolódni.

Reklámmal, reklámmentesen

A streaming szolgáltatók gigaprodukcióival szinte lehetetlen versenyre kelni, így azt is figyelembe kell venni, hogy ne ugyanolyan műfajú tartalmakat nyújtsanak, mint ezek a platformok, illetve amivel egyre inkább fontos foglalkozni, hogy már ne csak lineáris formában szolgáltassák a műsorokat, hiszen az is benne van a pakliban, hogy valakit érdekel ugyan egy adott tartalom, de a műsor sugárzásakor éppen nem ér rá. Itt kerül képbe Csikesz Erika új területe, a TV2 digitalizációja.

A TV2-nél jelenleg három módon lehet online megtekinteni a csatornák tartalmait.

  • A TV2 Play szolgáltatásnál reklámos közegben visszanézhetőek bizonyos műsorok, mint például a hírműsorok, a Mokka, a szórakoztató tartalmak és bizonyos sport tartalmak is.
  • A TV2 Play Premium már egy más típusú szolgáltatás, amit kábelszolgáltatóknál lehet elérni. Oda olyan tartalmak kerülnek, amelyek egyébként nem elérhetők az alap Play szolgáltatásban, például a Mozi+-on látható bizonyos filmek, vagy mondjuk az általuk sugárzott mesék, vagy akár azok a sportközvetítések, melyeknek jogai a TV2-nél vannak, mint a Premier League vagy a La Liga meccsek.
  • Az ökoszisztéma harmadik pillére pedig a TV2 Play Zéró, ahol gyakorlatilag megszakítás nélkül lehet megnézni a feltöltött tartalmakat. Ide főként olyan szuperprodukciók kerülnek fel, amelyek éppen futnak. A Zéró emellett egyfajta könyvtár funkciót is betölt, hiszen például most, hogy érkezik a Megasztár új évada, a platformon a régi évadok is elérhetőek, amelyeknek nézettsége meg is nőtt a bejelentést követően.

A titok nem a TikTok

Az, hogy pontosan milyen tartalom melyik digitális felületre kerül fel, ugyanannak a stratégiának a része, ami alapján a TV2 megfelelő kommunikációs eszköznek használja a TikTok-ot is.

Eddig tudatosan, üzleti döntés alapján nem akartuk, és nem tettük – csak bizonyos esetekben – közzé a tartalmainkat TikTok-on. Utóbbira jó példa mondjuk az Exatlon produkciónk, aminek tagadhatatlanul nagy rajongótábora épült a 15-24 éves korosztályból, így természetesen a műsor egyes rövid jelenetei is nagyot mentek TikTok-on. A TV2 Csoport tartalmai a jövőben is a saját felületeken lesznek elérhetőek, míg a TikTok vagy YouTube a beharangozó crosspromot segíti elő.

Csikesz Erika úgy véli, hogy ezek a felületek tökéletesen alkalmasak arra, hogy olyan potenciális nézőket szólítsanak meg, akik nem biztos, hogy rutinból bekapcsolnák a tévét, de ha már eléjük kerül egy short videó, és az felkelti az érdeklődésüket, mégis megnézik a műsort – akár a tévében, akár valamely digitális felületükön.

Mivel eddig főként kereskedői szemmel néztem a dolgokat, most az tölti ki a mindennapjaimat, hogy minél többet tanuljak a tartalmi stratégiákról. De szerencsére nyitott vagyok az újdonságokra, amiből minden napra jut mostanában. Tavaly ősszel például volt szerencsém Márton Szabolccsal (a MediaFuture szakmai vezetője) prezentálni az Internet Hungary-n: a mesterséges intelligencia témakörében és ennek aktualitásaiba elmerülve rajzoltunk fel egy piaci körképet. Elképesztő látni, hogy az azóta eltelt fél évben már mennyi változás történt.

Idén tavasszal a Digital Média Hungary-n Csikesz Erika újfent előadott, ám most – frissítve az Internet Hungary-n érintett témákat is – Weiler Péterrel vizsgálták meg a mesterséges intelligencia, a televíziózás és a társkeresés egymáshoz való viszonyát.

Az előadáson Csikesz Erika részéről elhangzott, hogy azok az innovációk, amelyekről fél évvel korábban csak feltételes módban beszélt, mára a mindennapok valóságává váltak. Példaként említi a Duna TV-t, amely létrehozta az első AI által generált műsorvezetőjét, Bíró Adát. És bár akadnak olyanok, akik szerint még kezdetleges ez a virtuális host, mert túl sokat gesztikulál, vagy nincs szinkronban a szájmozgása a hangjával, azt akkor is el kell ismernünk, hogy valami elindult.

A TV2-nél továbbra is hús-vér emberekkel dolgoznak együtt, de már segítségül hívják a mesterséges intelligenciát különböző munkafolyamatokba; például a tavalyi Sztárban Sztár promó videóját is AI-jal egészítették ki, a Nagy Ő című műsoruk egyik szponzor szpotjában pedig a mesterséges intelligencia segítségével jelenítették meg Jákob Zoltánt.

Az idén tavasszal futó Házasság első látásra című műsorban is használtuk a mesterséges intelligenciát. Ha valaki esetleg nem látta volna a műsort, a lényege, hogy független urak és hölgyek jelentkeztek, akik közül a szakértők hat párt alkottak, a párosok pedig az oltárnál találkoztak először. Az AI abban nyújtott segítséget, hogy minél izgalmas párok szülessenek – és be kell vallanom, elértük a célt, még én is a műsor függőjévé váltam, és hétről hétre néztem, hogyan alakul ez a különleges történet.

Társkereső műsorból ezután sem lesz hiány, ugyanis a Digital Media Hungary-n többek között az is kiderült, hogy érkezik a TV2 képernyőjére Kasza Tibi vezetésével a Kísértés című reality.

Csikesz Erika szerint

bár az elmúlt években néhányan a televíziózás jövőjét borúsan vizionálták, a valóságban a médium él és virul, sőt a kor kihívásai még jót is tehetnek a működésének. Annyi biztos, hogy rengeteg változás történt a piacon az elmúlt húsz évben, és valószínűleg a következő évtizedek – ha csak az AI-ról vagy a streaming felületek további növekedéséről beszélünk – jelentősen meg fogják mozgatni a piacot. De hiszem, hogy mi akkor is itt leszünk, hogy reagáljunk a változásokra.”

Csikesz Erika pályafutását és sikereit megismerve, mi ebben egészen biztosak vagyunk.

(Borítókép: Csikesz Erika. Fotó: Németh Kata)

Címkék