A termékminták az 1990-es években élték fénykorukat. A rendszerváltoztatás utáni Magyarország kinyíló piacain a nyugati kozmetikumok és élelmiszerek megismerésére kifejezetten alkalmas marketingmódszer nem pusztán pszichológiai trükk volt a vásárlókedv felélesztésére, de hatékony módja az empirikus megismerésnek is. A brandek számára a mai napig előnyöket tartogat, ha vásárlóik számára ajándék mintákkal kedveskednek. A termékmintákban rejlő lehetőségekről Nikola Novákovát (borítóképünkön), a Notino New channels vezetőjét és Madurka Petra pszichológust kérdeztük.
Nem áldozott le a termékminták kora
Bár manapság már érezhetően kevesebb termékmintával találkozunk a mindennapokban, mind a kisebb, még ismeretlen vállalkozások, mind a világhírű brandek visszanyúlnak ehhez az eszközhöz. Amint azt Madurka Petra pszichológus a MediaFuture-nek összefoglalta, fogyasztói oldalról leginkább az ajándékozás pszichológiáján keresztül érhető tetten az, miért is ösztönöz bennünket vásárlásra, ha termékmintát kapunk.
Az ajándékozás során az agy jutalmazó rendszere aktiválódik, a dopamin, azaz az örömhormon szintje megemelkedik. Ennek hatására boldogságot élünk át, éppen úgy, mind egy ajándék adása és elfogadása esetén. Az ajándékot már az ősi törzsek is a kapcsolatok ápolása érdekében alkalmazták. A reciprocitás elve szerint amikor ajándékot kapunk valakitől, tudattalanul lekötelezettnek érezzük magunkat, hogy később ezt valamilyen formában visszaadjuk. A termékminták funkciója is ezen elv alapján működik, főleg akkor, ha amúgy bizonytalanok vagyunk abban, hogy tényleg szükségünk van-e az adott termékre
– magyarázta Madurka Petra.
A termékminták visszaszorulása azzal függ össze, hogy fogyasztási szokásaink megváltoztak. Az online rendelések száma – különösen a koronavírus miatti lezárások időszakában – markánsan nőtt, de még akkor is a netes oldalakat böngészük, ha a heti nagybevásárlást tervezzük. Az áruházak online szórólapjai alapján állítjuk össze a heti menüt, árukereső szolgáltatások segítségével ellenőrizzük, hol érhető el a kinézett cipő, vagy éppen melyik patikában kedvezőbb árú a szükséges orvosság. A gyártók és cégek is sokkal nagyobb hangsúlyt fektetnek az online marketingre. Egyes brandek azonban továbbra is szívesen élnek a termékminták adta lehetőséggel.

Igyekszünk az online vásárlást a lehető legkönnyebbé tenni ügyfeleink számára, mivel tisztában vagyunk vele, hogy a termékeket az online térben fizikailag nem lehet kipróbálni. Tudjuk, hogy kozmetikumok és parfümök kiválasztása személyes tesztelés nélkül kihívást jelenthet, ezért igyekszünk ezt a folyamatot egyszerűbbé és kényelmesebbé tenni
– mondta el a MediaFuture-nek Nikola Novákova, a Notino New Channels vezetője. A cseh székhelyű Notino Európa legnagyobb szépségápolási termékekkel foglalkozó webshopja. A cég többféle lehetőséget kínál arra, hogy vásárlóit a számukra megfelelő, de előttük még ismeretlen termékek megvásárlásának irányába ösztönözze.
Az ajándék termékminták mellett, amelyeket igyekeznek a vevőik korábbi kosártartalmához igazítva összeállítani, arra is lehetőséget adnak, hogy kifejezetten termékmintákból álló csomagjaik segítségével találják meg az igényeikhez igazodó kozmetikumokat és illatokat. A nagyobb értékű kozmetikumok mellé pedig a Try it first szolgáltatást megrendelők az adott termék minta változatát is megkapják, így még azelőtt kipróbálhatják azt, mielőtt felbontanák.

A tudatos vásárlást segíthetik a termékminták
Nikola Novákova megjegyezte: ha a minta kipróbálása után a vásárlók úgy érzik, hogy a termék nem megfelelő számukra, visszaküldhetik a bontatlan csomagot, ami minimalizálja a rossz vásárlási döntések kockázatát, és nagyobb bizalmat ad az ügyfeleknek.
Ez a személyre szabott megközelítés segíti őket új márkák felfedezésében, különböző terméktípusok kipróbálásában és hozzájárul a tudatosabb vásárlási döntésekhez
A Notino képviselője szerint az elmúlt évek során az influenszermarketing is jelentős befolyással volt a fogyasztók viselkedésére a döntéshozatali folyamatokban. Mint mondja, bár az influenszerekkel való együttműködésen egyre nagyobb a hangsúly, azt tapasztalják, hogy a vásárlók még mindig leginkább saját tapasztalataik alapján döntenek arról, hogy mit vesznek meg. Éppen ezért nem lehet lebecsülni a termékminták létjogosultságát.
A minták lehetőséget adnak arra, hogy a fogyasztók személyesen tapasztalják meg a termékek minőségét, állagát és illatát, ami növeli az elégedettséget és a magabiztosságot a vásárlás során
– sorolja a megoldás előnyeit Nikola Novákova.
A Notino tapasztalatai szerint mérhető értékkel jár a termékminták kínálása, különösen olyan kategóriákban, ahol a vásárlók szeretnék kipróbálni a számukra ismeretlen termékeket a vásárlás előtt. Portfóliójukban a parfümmintákra van a legnagyobb igény, azt követik a bőrápolási termékek, a sminktermékek, a hajápolási és testápolási cikkek.
Azok a vevők, akik otthoni környezetben tesztelhetik az egyes termékeket, nagyobb eséllyel vásárolják meg azokat a későbbiek során.
Nikola Novákova azonban azt is fontosnak tartotta hangsúlyozni, hogy összességében azokkal a termékmintákkal lehet valóban ösztönözni a fogyasztókat, amelyek személyre szabottak, relevánsak az egyéni igényekhez és preferenciákhoz. Ez pedig nemcsak a későbbi vásárlásokban mért pozitív adatok miatt, hanem a fenntarthatóság és a környezettudatosság szempontjából is kiemelten fontos.