A január minden évben egyfajta új kezdetet jelöl, ami azzal együtt, hogy lehetőséget biztosít az előző esztendőre való visszatekintésre, szintén új sanszot kínál a korábbi baklövések korrigálására. Ez a marketingszakma tekintetében sincs másképp, mivel a szakemberek is ekkor szembesülnek igazán a munkájuk gyümölcsével. Ugyanakkor a 2024-es év sem telt el anélkül, hogy ne futhattunk volna bele olyan kampányokba, amelyek kifejezetten kontraproduktívak vagy vitát gerjesztőek lettek. Bár a reklámok célja pont az, hogy a márkák tudat alatt rögzüljenek a vásárlókban, a negatív konnotációk miatt egyes hirdetések kétélű fegyverként hatottak. Cikkünkben az elmúlt év azon kampányai közül szemezgettünk, amelyek ezt a hatást érték el.
A Jaguar formabontóan visszás próbálkozása
Elsőként a Jaguar autómárka ranglétrán való visszakapaszkodási kísérletét említenénk meg. Mint megírtuk, a cég tavaly megjelent, egyszerre retro és futurisztikus reklámjával a 2026-ban érkező elektromos járgányát szerette volna beharangozni, ám a hirdetés nagyon megosztóvá vált. A YouTube-ra feltöltött videó alatt többek között olyan hozzászólások olvashatóak, miszerint a reklám láttán akár el is temethetjük a Jaguart, míg egy másik felhasználó úgy fogalmazott: az egyetlen bátor dolog az volt a brand részéről, hogy bekapcsolva hagyta a kommentszekciót.
A negatív visszhangok többnyire azzal kapcsolatban érkeztek, hogy a reklámban még csak egy autót sem látunk, illetve hogy az abban feltűnő modellek az LMBTQ-közösséget voltak hivatottak reprezentálni. Ezzel szemben sokkal inkább arról lehetett szó, hogy a vállalat így szeretett volna szokatlan esztétikai hatást kelteni, és bebizonyítani, hogy készek kitörni abból a skatulyából, amelybe autómárkaként kerültek. Az már más kérdés, hogy a későbbi eladásokra ez milyen mértékben lesz hatással.
A Google hátraarcot vett
A Jaguar mellett szintén nagy felháborodással járt a Google 2024-es párizsi olimpia idején futó hirdetése, amelyben a Gemini nevezetű mesterséges intelligenciájukat akarták reklámozni, ám aknákkal teli mezőre tévedtek. A Dear Sydney, azaz Kedves Sydney című kampány során a technológia jelenlegi képességeit szerették volna kihangsúlyozni, így azt mutatták be, hogyan segített a Gemini egy szívhez szóló üzenetet írni egy kislánynak, amit a példaképének, Sydney Michelle McLaughlin-Levrone amerikai gátfutónak szeretett volna elküldeni.
Ehhez megadtak neki néhány kulcsmondatot, köztük hogy szerepeljen a levélben, mennyire inspirálónak tartja őt, illetve, hogy egy nap meg fogja dönteni a rekordját. A Gemini végre is hajtotta a feladatot, méghozzá sikeresen, viszont a reklámmal ellentétes hatást értek el. A kampányból a legtöbben inkább azt szűrték le, hogy a Google aláássa a valódi emberi kreativitást, és túlságosan piedesztálra emeli a még továbbra is csak fejlődő fázisban lévő mesterséges intelligenciát. Sőt, voltak, akik azzal érveltek, hogy a gyerekeknek előbb meg kéne tanulniuk írni, mielőtt egy efféle szoftverrel kísérletezgetnek.
Az ellenségeskedés egyik legfőbb oka, hogy a mesterséges intelligencia kapcsán a techvállalatok még nehezen találják meg az arany középutat. Azaz, hogy egyensúlyt teremtsenek az innováció bemutatása és az emberi hitelesség megőrzése között. A közfelháborodás egyébként végül akkora mértékű volt, hogy a vállalat ki is vonta a forgalomból a reklámot. Bár a YouTube-on még elérhető, de az alatt is kikapcsolták a kommenteket, ami már önmagában elég beszédes.
Túlzásba vitte az Apple
A Google-höz hasonló felismerésre jutott a 2024-es év első szakaszában az Apple is, miután a legújabb iPad Pro készülékük reklámozása érdekében indítottak egy kampányt, viszont jelentősen túllőttek a célon. A Crush! névre keresztelt reklámban egy présbe helyeztek különböző hangszereket, könyveket, játékgépeket, festékeket, és egyéb, hobbikhoz kapcsolódó tárgyakat, amelyeket mind összenyomtak, majd a présből a valaha készült legvékonyabb iPad Prót vették ki.
A hirdetésben arra céloztak, hogy annak, aki zenét szeretne készíteni, olvasni, játszani vagy esetleg a kreativitásának élni, elég a tabletüket a kezébe vennie. Ezáltal viszont sokkal inkább a technológiával kapcsolatos bizalmatlanságot sikerült kiélezniük, aminek előretörésével nem kéne háttérbe szorulnia az emberi kreativitásnak.
A szakértők sem voltak elragadtatva a reklámtól, ami annak ellenére, hogy látványos, túl erőszakosnak és szenzációhajhásznak ítélték meg, illetve problémásnak vélték, hogy a profit érdekében ily módon dicsőítették a pusztítást. Arról nem is beszélve, hogy egyes fogyasztók ugyan valóban vásárolnának egy iPadet abból a célból, hogy azon olvassanak, de azok például, akik zongorázni szeretnének, aligha fogják ezt a megoldást választani.
Elmaradt a Coca Cola szívmelengetése
Nem túlzás azt állítani, hogy a karácsonyi időszak kezdetét minden évben a Coca-Cola ünnepi reklámjának a megjelenése jelenti. Már hozzászokhattunk, hogy a márka mindig előrukkol egy egyszerű üzenettel bíró, de mégis szívmelengető hirdetéssel, ami 2024-ben nem épp így alakult. A cég tavaly először fordult a mesterséges intelligenciához, így az egész reklámot, ahogy a bal alsó sarokban azt fel is tüntették, az AI generálta. Az így összevágott videó emiatt sokkal inkább keltette azt az érzést, hogy a képsorokat szimplán egymás mögé tűzdelték anélkül, hogy azok egy koherens képet alkotnának.
Látunk egy téli csodaországot, havas tájat, Coca-Colás kamionokat, együtt ünneplő jegesmedvecsaládot, amelyek ugyan valóban mind köthetőek a brandhez, de a hirdetés messze elmaradt attól, amit már megszokhattunk a cégtől. A The Holiday Magic is coming, azaz Jönnek az ünnepek nevet kapó kampánnyal kapcsolatban többek között azt hozták fel ellenérteként a marketingszakértők, hogy bár tényleg innovatív volt az ötlet, de a Coca-Cola egyéb reklámjaival ellentétben túl személytelenre, távolságtartóra sikeredett, és hiányzik belőle a varázslat. Erről tesznek tanúbizonyságot egyébként a reklám alá érkező hozzászólások is a YouTube-on, amelyekben csalódásként írják le a felhasználók a látottakat, teljesen természetellenesnek nevezve a reklámot, és javasolva a vállalatnak, hogy inkább vegyenek fel animátorokat. Sőt, akadt olyan user, aki azt állította, miután látta a hirdetést, inkább Pepsit vett.
2024 legnagyobb PR-katasztrófáiról, amelyek tanulságul szolgálhatnak bármelyik brand számára, ebben a cikkünkben írtunk.