A 2025-ös Media Regatta egyik meghatározó pillanata volt, amikor a szakma posztumusz elismerésként MediaFuture Award díjjal adózott Hantosi Bálint kivételes pályája előtt. A szakembernek elévülhetetlen érdemei voltak nemcsak a kommunikációs iparág fejlesztésében, hanem a közösség építésében is. Cikkünkben bemutatjuk karrierjének meghatározó pontjait és elért eredményeit.

Mint arról beszámoltunk, a MediaFuture Award azzal a céllal jött létre, hogy a szakma egyfajta Hall of Fame-et létrehozva évről évre elismerje legkimelkedőbb szereplőit. Gulyás János kommunikációs szakember, a Wavemaker korábbi vezetője, valamint Kovács Tibor, a Ringier Hungary ügyvezetője mellett posztumusz díjazottként ebben az elismerésben részesült Hantosi Bálint is. 

Hantosi Bálint a magyar reklám- és kommunikációs szakma meghatározó, befolyásos alakja volt, aki hivatásának tekintette az iparág fejlesztését. A Scores Group médiakutatással és médiaauditálással foglalkozó cégcsoport korábbi vezetőjeként, valamint a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) közterületi tagozatának (OOH - Out of Home) alapító elnökeként, illetve több cikluson keresztül elnökségi tagjaként évtizedeken át kulcsszerepet játszott a szakma fejlődésében.

Fontos pozíciót töltött be az MRSZ-ben 

A szakember nevéhez számos fontos iparági projekt és kutatás fűződik. Létrehozta és közel egy évtizedig – 2016 novembere és 2024 novembere között – vezette az MRSZ OOH tagozatát, ahol a terület legfontosabb szereplőit tudta egységbe tömöríteni, további lendületet adva fejlődésének. Az MRSZ visszaemlékezésében így fogalmazott:

Megkérdőjelezhetetlen hozzáértése, szakmaisága mellett különleges egyénisége volt, amellyel a legproblematikusabb ügyeket is más, könnyedebb megvilágításba tudta helyezni és ezzel mindenkit a legjobb megoldás irányába terelni.

Nemcsak a közterületi piac szabályozási hátterének fejlesztéséért, de a teljes kommunikációs iparág, többek között a rádiós- és kutatási piac szakmai elismertetéséért is sokat tett. Nagy szerepe volt abban, hogy a korábbi reklámtorta átalakult média- és kommunikációs tortává 2019-ben: azóta nemcsak a médiafelületekre, hanem például a kreatívügynökségi munkákra, PR-ra, social mediára, eseményekre, kutatásokra elérhetővé teszik. Ez sokkal átfogóbb képet ad a hazai kommunikációs ipar gazdasági súlyáról.

Hantosi Bálint szerepet vállalt az MRSZ Mini Konferencia létrejöttében is, ahol a szövetség prezentálja a média- és kommunikációs költések adatait. Ez hiánypótló szakmai fórum lett azok számára, akik a döntéseiket adatokra alapozzák. Szorgalmazta az MRSZ torták iparági adatokkal való bővítését is amellett, hogy évek óta tevékenyen részt vett a piaci számok összeállításában.

Az ő nevéhez fűződik a 2020-ban elindult MRSZ Barométer kutatássorozat is, amelynek célja, hogy gyors és releváns visszajelzést adjon a kommunikációs piac aktuális állapotáról, például arról, hogyan reagál a szakma a gazdasági válságokra, hogyan változnak a marketingbüdzsék, hogyan alakulnak az ügyfél-ügynökségi kapcsolatok.

A hiánypótló felmérést az MRSZ és a Scores Group eredetileg a Covid-19 reklámiparra gyakorolt hatásának vizsgálatára indította el, de olyan pozitív fogadtatása volt, hogy átdolgozva a járvány után is folytatták, a hazai reklámipart ért külső és belső hatások összességét vizsgálva. Ezt a Scores Group, Hantosi Bálint cégcsoportja pro bono készítette el hat alkalommal is, a szakma szolgálatában.

Megalapozta a médiakutatás és -auditálás jövőjét

A Scores Group (Solution for Cooperative Research Group) végzi a közterületi auditot, működteti az ország legnagyobb média válaszadói paneljét, a Kantar csoporttal együttműködve ők jegyzik a közterületi kutatásokat és a rádiók közönségmérését, valamint vizsgálják a lapok olvasottságát is. A Scores Group és a Gemius együttműködésében különböző cross‑media mérési projektek is indultak, például mobil paneltelefonos médiamérésben. A cégcsoport megemlékezésében a következőket írta róla: 

Bálint amellett, hogy családjának élt, kiemelkedő szereplője volt az elmúlt évtizedekben a hazai reklámszakmának. Munkássága nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a magyar médiapiacot minden korábbinál jobban megismerjük. A médiakutatás és -auditálás, a közönségmérés, hallgatottsági és olvasottsági adatok gyűjtésének tökéletesítése területén kimagasló eredményeket ért el. Minden szereplő számára pótolhatatlan tudást adnak az általa lefektetett innovatív módszertan alapján gyűjtött adatok.

Sokakat inspirált 

Hantosi Bálint emléke inspirációt és erőt ad az egész szakma számára. Munkássága nemcsak konkrét mérésekben és adatokban, hanem az iparág önreflexiójában és fejlődési képességében is nyomot hagyott. Értékrendet is nyújtott, hiszen azon dolgozott, hogy szakma átláthatóbb, megbecsültebb és mérhetőbb keretek között működjön.