Az Európai Unió február végén új szabályokat hozott, amely a politikai hirdetések átláthatóságát tenné rendbe. A 24 tagállam közül csak Magyarország nem támogatta a szabályozásokat, Észtország és Ausztria tartózkodott. A Tanács ennek értelmében március 11-én minősített többséggel elfogadta az új jogszabályt, ugyanis nem volt egyhangúsági követelmény, elég volt a minősített többség – közölte a Portfolio.
Ahogy már korábban is írtuk, az Európai Unió a legújabb módosításokkal azt akarja elérni, hogy az emberek választási kampányokba fektetett bizalma erősödjön, továbbá vissza akarják szorítani a dezinformáció terjedését, illetve a külföldi beavatkozást. A szabályok a politikai célú reklámok átláthatóságát és targetálását állítják a középpontba. Acél az, hogy átláthatóbbá és ellenállóbbá tegyék a választási és népszavazási kampányokat. Az új szabályok korlátozzák a politikai hirdetéseket, ugyanakkor keretet biztosítanak a politikai szereplők számára, hogy könnyebben hirdethessenek az EU egész területén.
A szabályok értelmében a politikai hirdetéseket egyértelműen fel kell tüntetni. Mindenki könnyen tájékozódhat majd arról, hogy ki fizeti a hirdetést, mennyibe került a hirdetés, és hogy melyik választáshoz vagy népszavazáshoz kapcsolódik. A szabályok csak a fizetett politikai hirdetésekre vonatkoznak. Nem érintik a politikai hirdetések tartalmát, sem a politikai kampányok lebonyolítására és finanszírozására vonatkozó szabályokat.
A március 11-én elfogadott rendelet a megszavazást követő huszadik napon lép életbe, de a legtöbb rendelkezést csak 18 hónap múlva, 2025 őszétől szükséges alkalmazni, így a júniusi EP-választásokat még nem érintik a korlátozások. A 2026 tavaszra időzített magyar parlamenti választásokon viszont már hatályban lesznek ezek a szabályok.
(Borítókép: Walter Zerla/Getty Images)