Az Apple nemrégiben kiadott egy hirdetést, amely óriási felháborodást keltett mind a kreatív szakma, mind a vásárlók körében. A történet ráadásul tovább fokozódik: nem az Apple volt az első hirdető, aki kulturális javakat tett semmissé a technológia életetése érdekében.

Az Apple májusban kiadott egy hirdetést, amely széleskörű felháborodást keltett mind a kreatív szakma, mind a fogyasztók körében. A megjelenés után számos híresség és szakmabeli is reagált arra, hogy miért problémás az almás cég új reklámja. A kritikus kreatívok úgy vélték, hogy az elitista márka eltért a szakma célkitűzéseitől, azaz a kreativitás ünneplésétől.

A vállalatnak ugyanis az a gondolata támadt, hogy az új reklámvideóban jó ötlet számos olyan szeretett tárgyat egy zúzógép alá rakni, amely másoknak a kreativitást, a játékot és kulturális értéket jelenti. A reklámvideó eredeti célja az volt, hogy bemutassa, miként lehet a kreativitást a szupervékony iPad Pro-ba sűríteni, a mondanivaló azonban megbotlott. Helyette egy zord képet rajzolt fel, hogy az AI és a technológiai eszközök uralma miként zúzza rommá az emberi kreativitást.

Asif Kapadia, Oscar-, BAFTA- és Grammy-díjas filmrendező ekkor egy X-en közzétett bejegyzésben osztotta meg a reklámról alkotott véleményét.

Ez a legőszintébb metafora arra, amit a technológiai cégek tesznek a művészetekkel, zenészekkel, alkotókkal, írókkal, filmkészítőkkel: kiszorítják őket, kihasználják őket, nem fizetnek jól, mindent elvesznek, aztán azt állítják, hogy az egészet ők hozták létre.

A rossz ötlet akkor a legrosszabb, ha nem is saját

Ha egy alapvetően sikeres márka fejéből véletlenül egy balul elsült ötlet pattan ki, akkor némi kollektív morgolódás után fátylat lehet borítani a bakira. Ám amikor az Apple „megjárta a szánom-bánom köreit” és végül visszavonta a Crush! nevű reklámját, elfelejtette hozzátenni: „ja, amúgy a hirdetés ötletét is úgy nyúltuk le”.

Mint kiderült nem az Apple volt az első, aki kulturális javakat tett semmissé a technológia életetése érdekében: az LG már 2008-ban megtette. Bár érdemes megjegyezni, hogy a technicizálódás ekkor még nem ült ennyire a nyakunkban, így valószínűleg a Renoir KC910 telefont reklámozó hirdetés nem okozott az Crush!-hoz hasonlítható negatív visszhangot.

A Renoir KC910 nevű mobil egyébként még a cég első Androidos telefonja előtt készült. A hirdetésben az MP3-lejátszót is tartalmazó, akkoriban nagyon modernnek számító telefon szintén akkor bukkan fel, miután a hangszereket, a fényképezőgép-objektíveket és más tárgyakat összezúztak egy hidraulikus présben. Így mondhatni az Apple reklámjában az egyetlen eredeti a Samsung erre adott válasza, melyben odapirít riválisának.

Ha nem akar lemaradni a legfrissebb cikkekről, vagy szívesen hozzászólna a posztokhoz, akkor kövesse a MediaFuture Facebook és LinkedIn oldalát is.

(Borítókép: LG UK)

(Forrás:Boingboing)

Címkék