Abban a korszakban, amikor mindenhonnan ömlik ránk az információ, komoly kihívások előtt állnak a vállalatok ha azt akarják, hogy üzeneteik célba érjenek. Ebben a vezetőknek is hangsúlyos szerepük van, megjelenésükkel, láthatóvá válásukkal befolyásolhatják cégük eredményeit.

Napról napra szembesülnek a brandek azzal, hogy a médiazaj tompítja üzeneteiket. A kommunikációs nehézségek áthidalása nem könnyű feladat, hiszen minden platform ontja magából a kéretlen reklámokat, a felhasználók pedig különféle stratégiákkal igyekeznek a számukra irreleváns tartalmakat kiszűrni. A tudatos fogyasztók figyelmének elnyerése így egyre nagyobb feladat. 

A mennyiségi alapú reklámozás helyett egyre több cég igyekszik kreativitással kiemelkedni a médiazajból. Sokan ehhez praktikus, gyakorlati eszközökhöz nyúlnak, például hirdetési formát váltanak, vagy megjelennek több közösségi platformon is. Az első lépések között szerepel az is, ha a célközönségüket igyekeznek minél jobban leszűkíteni, hogy eléréseik mind a korosztályt, mind az érdeklődési kört tekintve a lehető legpontosabbak legyenek. Egyre több vállalkozás alkalmazza az úgynevezett BTL (below the line) módszert, a vonal alatti kommunikációt is.

A személyes kapcsolat a cég és a leendő ügyfelek között sikeresen elmélyítheti a kapcsolatot a potenciális vevőkkel, az érzelmi bevonódás pedig hosszan tartó márkahűséget is kialakíthat.

A kreatívan alkalmazott médiaeszközökkel, például gerillamarketinggel a lehető legkisebb költséggel is nagy elérést generálhatnak a vállalkozások. A vicces, meghökkentő offline stratégiák videós tartalomként történő megosztásával pedig akár a legkisebb cégek is országos ismertségre tehetnek szert. A közösségi plaformokon egyre népszerűbb reels videók segítségével pedig könnyen a célközönség elé kerülhet egy-egy nézettebb rövidfilm. Ami a kis cégeknek a face-to-face kommunikáció, az a nagyvállalati vezetőknek egyszerűen a láthatóvá válás.

A nagyvállalatok kommunikációs stratégiáját a vezető személyisége is formálja

Nem csak a kis, egyszemélyes vállalkozások esetén járhat gazdasági előnyökkel a vezető személyisége. A kommunikációs technikák között egyre nagyobb szerepet kap a cégvezetők személyiségének láthatóvá tétele. Egy egész üzletág épül arra, hogy a vezetők nyilvános megjelenését az általuk elvárt stratégia mentén egyengesse. Dara Cohan, a Global Strategy + Insights alelnöke úgy véli, hogy a vezetők személyisége kulcsfontosságúvá vált a cégek külső kommunikációs stratégiájában. Mint azt hangsúlyozta, a jelenlét önmagában már nem elég, inkább az egyén befolyása, a kommunikáció és az üzleti siker új követelménye. A vezérigazgató láthatóvá válása pozitív hatást gyakorol a vállalkozás sikerére is – feltételezve persze azt, hogy az általa közvetített üzenetek a közvélemény szemében is pozitívak. 

Kiváló példa erre a legutóbbi amerikai elnökválasztási kampány is. Amikor a nyíltan Trump-szimpatizáns Elon Musk már a választási kampány során is kiállt a később megválasztott elnök mellett, tömegek pártoltak el az általa működtetett X-től, az egykori Twittertől. Amikor pedig Trump kinevezte a cégvezetőtkormányzati hatékonyságnövelő bizottság vezetőjévé, egyetlen nap alatt több százezer felhasználó váltott más közösségi platformra. 

A cég sikereit is növelheti a láthatóság

Ezzel éles ellentétben áll a Meta élén álló Mark Zuckerberg online jelenléte. Az egykor távolságtartó, technokrata cégvezető egészen más képet fest magáról, mint a korábbi években. Cégvezető, családapa, sportember, kutyagazdi. Azzal pedig, hogy sokkal emberibb oldalát mutatja, cége is egyre szélesebb körben válik a közbeszéd tárgyává. 

Steve Jobs kommunikációs zsenialitása is mindenképp említést érdemel, ő egy másik szemszögből úttörője a vezetői kommunikációnak. Az Apple alapítójánakmindebben nagy segítségére volt társa, Steve Wozniak is. Jobs az értékesítői szférából jött ismereteit adaptálta a techvállalat céljainak megfelelően. Tudatosan fejlesztette retorikai és vezetői készségeit, áttörést igazán akkor sikerült elérnie, amikor  2007-ben ő maga mutatta be  az Apple legújabb készülékét, az iPhone-t a nyilvánosságnak. Jobs és Zuckerberg példáján keresztül később cégvezetők tömege ismerte fel a szerepében rejlő, kézzel fogató erőt. A személyes példák, a saját márka melletti kiállás kielégíti a vevők hitelesség iránti szükségletét.

A Meta is tisztában van azzal, hogy egy látható vezető milyen hatással lehet a hírnévre, ezért a vállalat és egyre több hozzáértő szervezet úgy helyezi el vezetőit, hogy márkájuk emberi arcaként szolgáljanak

– vont konklúziót Dara Cohan, véleményét pedig a cége által a témában elvégzett kutatás eredményei is igazolják. Bár  a vezetők 90 százaléka felismeri saját értékét és szerepét az üzleti sikerben, gyakran hiányzik belőlük az a magabiztosság vagy hozzáértés, ami szükséges ahhoz, hogy külső jelenlétüket szervezeti céljaik szolgálatába állítsák. Cohan vállalkozásának egyik hangsúlyos tevékenysége az üzleti életben sikeres, ám a megjelenésben még bizonytalan cégvezetők számára kialakított program, amelynek során nemcsak utóbbit építik fel közösen, lépésről lépésre, de a hosszútávú siker érdekében igyekeznek olyan csapatot szervezni köréjük, akik ezen az úton végigkísérik őket.

Címkék