Idén magyar idő szerint február 10-én a hajnali órákban rendezik meg az 59. Super Bowlt New Orleansban, amelyen ezúttal a Kansas City Chiefs és a Philadelphia Eagles csap össze. Az Egyesült Államokban aligha van fényűzőbb esemény az NFL-döntőnél, amelyen szinte minden amerikai életében legalább egyszer részt szeretne venni. Még annak ellenére is, hogy nem olcsó mulatságról van szó, mivel ebben az évben a legolcsóbb jegyek 3000 dollártól, vagyis jelenlegi árfolyamon 1,1 millió forinttól kezdődnek, a határ pedig a csillagos ég. A legdrágább helyet a CBS közlése szerint 18 800 dollárért, azaz 7,3 millió forintért próbálták értékesíteni, ami igencsak elrugaszkodott ár.
Hasonlóan hajmeresztő összeggel találkozhatunk akkor is, ha azt nézzük, a Super Bowlra eladott reklámblokkok mennyibe kerülnek a vállalatoknak. Úgy tudni, idén minden rekord megdőlt, mivel nyolcmillió dollárt – körülbelül 3,14 milliárd forintot – kellett kifizetni egy fél perces szpotért (némelyik brand így inkább csak 15 másodpercet vásárol meg). Ez a tendencia egyébként egyáltalán nem meglepő, mivel a Super Bowl történelme alatt évről évre nőtt ez az összeg. Míg tíz évvel ezelőtt, 2015-ben 4,25 millió dollárt kellett kifizetni, 2005-ben 2,4 millió dollárt, 1995-ben pedig még csak 1,15 millió dollárt.
sztárdömping várható a reklámokban
Bár felmerülhet a kérdés, melyik cégnek éri meg egy kész vagyont adni 30 másodpercért, a válasz nem is lehetne egyszerűbb: mindegyiknek. Tekintve, hogy a Super Bowlt a világ minden tájáról árgus szemekkel figyelik, ez a fél perc hírnév később hamar kitermelheti a belefektetett milliókat – a forint esetében milliárdokat. A vállalatok pedig, akik versengenek azért, hogy nekik is jusson reklámidő, a legkreatívabb megoldásokat alkalmazzák, hogy odaszegezzék a fogyasztókat a képernyők elé. Az idei Super Bowl ráadásul nemcsak a horribilis összegbe kerülő hirdetések miatt különül el a korábbiaktól, hanem amiatt is, mivel a vállalatok egy rakás hírességet rántottak elő a kalapból, hogy szerepeltessék őket a reklámjaikban. Íme egy rövid felsorolás azokról, akiket biztosan láthatunk majd:
- Shaboozey (Nerds Gummy Cluster),
- Channing Tatum (STōK Cold Brew),
- Vin Diesel, Michelle Rodriguez és Ludacris (Häagen-Dazs),
- Ben és Casey Affleck, Jeremy Strong (Dunkin'),
- Gordon Ramsay és Pete Davidson (HexClad),
- Tom Brady és Snoop Dogg (Foundation to Combat Antisemitism),
- Meg Ryan és Sydney Sweeney (Hellmann's),
- Hailee Steinfeld és Wanda Sykes (Novartis),
- Charli XCX és Martha Stewart (Uber Eats),
- Antonio Banderas (Bosch),
- Drew Barrymore és Orlando Bloom (MSC Cruises),
- Chris Hemsworth és Chris Pratt (Meta),
- David Beckham és Matt Damon (Stella Artois),
- Post Malone (Bud Light),
- Doja Cat (Taco Bell)
- Willem Dafoe és Catherine O'Hara (Michelob Ultra).
A felsoroltakon kívül az Utódlásból ismert Kieran Culkin is feltűnik majd, legalábbis a hangja a Super Bowlra idén először reklámidőt vásárló NerdWallet hirdetésében – egy belugát fog megszólaltatni. Ahogy a Nestléhez tartozó Coffee Mate is ebben az évben debütál először, méghozzá egy Shania Twain által narrált reklámmal. Matthew McConaughey, Woody Harrelson, Dennis Quaid, Billy Bob Thornton és Renée Zellweger pedig azért kampányolnak majd egy szpotban, hogy minél több filmet forgassanak a jövőben Texasban.
Texas stories deserve a Texas backdrop. That’s why I teamed up with Dennis Quaid, Woody Harrelson, Billy Bob Thornton, and Renée Zellweger for True to Texas. It’s time to bring film and TV productions home! pic.twitter.com/iMpRMRx2Hj
— Matthew McConaughey (@McConaughey) January 29, 2025
A Hailee Steinfeld és Wanda Sykes által reklámozott Novartis nem is 30 másodpercet, hanem annak dupláját vásárolta meg, így a cég több mint 6 milliárd forintot költött – amihez még jelentős összeg csapódott hozzá Steinfeld és Sykes gázsija miatt. Kiemelendő még az Uber Eats egyik reklámja (készült egy másik is, amiben Matthew McConaughey szerepel), ami egy ismert TikTok-trendre reflektál, a „We listen and we don't judge”-ra, ami magyarul annyit tesz, „Csak hallgatunk és nem ítélkezünk”. Hasonló áthallás van a Häagen-Dazs hirdetésében, amely a Halálos iramban-univerzumra épít, úgy mutatva be a terméküket, mint ami segít ellazítani az idegeket.
Szintén jópofa lett a Hellmann's reklámja, amelyben a Harry és Sally (angolul When Harry Met Sally) című filmre utaltak, szerepeltetve annak főszereplőjét, Meg Ryant, aki Hellmann's majonézt rak a szendvicsébe, amit utána el is fogyaszt. A szpot a When Sally met Hellmann's nevet kapta – vagyis Amikor Sally találkozott a Hellmann's-szel –, aminek végére még Sydney Sweeney is beugrott, hogy ugyanazt kérje ebédre, mint Ryan.
A valóságtól kissé elrugaszkodottabbra sikeredett a Booking reklámja, amelyben a Muppet Show tagjai nyaralást terveznek, kifejtve, hova mennének szívesen vakációzni. A HexClad hirdetésében Gordon Ramsay űrlényeknek főz, a Doritoséban meg a főhős az idegenekkel küzd meg egy zacskó nachosért. Utóbbi kapcsán egyébként érdekesség, hogy a cég egy versenyt írt ki, keresve a legtökéletesebb reklámot a Super Bowlra, ami végül Dylan Bradshaw és Nate Norell rendezése lett. A rágcsálnivalóknál maradva, kreatív megoldáshoz nyúlt a Pringles is, mivel azt találták ki, hogy a reklámjukban feltűnő, chips nélkül maradt Adam Brody a Pringles-dobozba belefújva próbáljon meg további snackhez jutni – bár ez azzal járt, hogy eltüntette Nick Offerman, Andy Reid és James Harden bajszát, illetve egy egész Pringles hadsereget szólított magához.
Az előbbiekben említett Novartis mellett ugyanakkor akadtak más cégek is, amelyek nem elégedtek meg a 30 másodperces reklámidővel, mivel a HexClad, a Michelob Ultra, a Stella Artois, az Uber Eats és a Bud Light szintén dupláztak – vagyis 16 millió dollárt, azaz 6,2 milliárd forintot költöttek. Sőt, a Budweiser másfél percet vásárolt meg, így 24 millió dollárt, forintba átszámítva 9,3 milliárdot költött. A csúcstartók viszont még így sem ők, hiszen a Coors Light sörmárka és a Totino's Pizza Rolls két perces szpotot kaptak, amiért 12,5 milliárd forintnak megfelelő 32 millió dollárt kellett kicsengetniük. Csak viszonyításként, ez az összeg kitenné a világ egyik legkisebb államának, az óceániai Tuvalunak egy éves GDP-jének közel a felét.