A technológia életünk számos területét megváltoztatja, nincs ez másként a szépségápolással sem: az online kipróbálható sminktermékek, a személyre szabott bőr- és hajelemzések még csak a kezdetét jelentik mindannak, amire az új eszközök, mesterséges intelligenciák és algoritmusok lehetőséget adnak mind a kozmetika, mind a marketing terén.

Messzinek tűnnek már azok az idők, amikor a szépségápolás a fizikai valóságra, ecsetekre, palettákra és sminkesekre korlátozódott. Ma már a filtereknek és pixeleknek is nagy szerep jut a kozmetikáról szóló képünk és fogyasztói döntéseink alakításában. A TechTarget összegyűjtötte a legfontosabb szépségápolási techtrendeket, amelyek a marketingkommunikációra is hatással vannak.

Virtuális sminkpróba, bőrelemzés, saját rúzs

Az egyik legnépszerűbb online eszköz a virtuális próbafülke, ahol fotó vagy élő kamerakép segítségével nézhetjük meg, hogyan mutatna az arcunkon egy-egy termék. A digitális "teszterek" pedig egyre gyakrabban egészülnek ki mesterséges intelligenciával, ami tovább finomíthatja az ajánlásokat. Az egyik legismertebb sminkpróba-tér a L'Oreal ModiFace platformja, ahol a legjobban álló smink és hajszín kiválasztása mellett a kiterjesztett-valóságban történő vásárlásra is van lehetőség. A platformot a viszonteladó- és hirdetőpartnerek is használhatják, amivel a márka kiterjeszti reklám- és imázsépítési lehetőségeit.

A bőrápolás terén szintén rengeteg lehetőséget rejt a technológia, ilyen például az AI-alapú algoritmusokkal támogatott bőrelemzés. Ehhez a felhasználónak nem kell mást tennie, mint fotót készítenie magáról vagy belenézni telefonjának kamerájába. A képet az algoritmus feldolgozza, majd meghatározza a bőr tulajdonságait és állapotát, a bőrtípust, és detektálja a bőrhibákat. Végül a rendszer ezen adatok alapján személyre szabott bőrápolási tanácsokat ad.

Többek között a La Roche Posay is kínál személyre szabott bőrelemzést, amelyhez egy fotóra és egy kérdőív kitöltésére van szükség. Az ajakápoláshoz kapcsolódó technológiák terén élen jár az Amorepacific, amelynek Lipcure Beam nevű eszköze meghatározza az esetleges problémát és kezelést is biztosít rá. Szintén személyre szabott megoldást kínál a L'Oreal Perso nevű, egyre bővülő eszköztára, amelynek egyik darabjával például az YSL Velvet Cream Matte Finish rúzsát lehet kikeverni otthon tetszőleges, személyre szabott színárnyalatokban.

Okoseszközök és virtuális tanácsadók

A viselhető szépségápolási okoseszközök szintén új perspektívákat nyitnak a személyre szabott termékek terén, mint például a hormonális változásokat vagy az UV-sugárzást mérő eszközök. A hasonló, valós térben alkalmazható tárgyak a marketinget is kitágíthatják, a Shiseido például a Dubai Mall-beli üzletében helyezett el olyan okostükröt, amely elemzi a vásárlók bőrtípusát, az eredmények alapján pedig helyben meg is lehet vásárolni a szükséges termékeket.

A technológia tehát rengeteg új utat nyithat abban, ahogyan a termékek eljutnak a fogyasztókhoz. A járvány idején egyre több szépségmárka vezette be weboldalain a virtuális konzultáció lehetőségét. Az Ulta például generatív mesterséges intelligenciával működő szépségápolási tanácsadóval segíti a vásárlókat, hogy eligazodjanak a cég kiterjedt szépségápolási tudásbázisában. A virtuális szépségtanácsadók személyre szabott ajánlásokat és oktatóanyagokat kínálnak élő közvetítések, chatelés vagy akár kurzusok formájában, amelyek a személyes tanácsadása hasonlító élménnyel igyekeznek szolgálni. A vásárlóknak pedig mindehhez ki sem kell mozdulniuk otthonról, amivel nem kevés időt takaríthatnak meg. Az ehhez hasonló interakciók ugyanakkor könnyen megragadják a vásárlókat, és hatékonyan keltik fel a termékek iránti érdeklődést is. A vásárlói utazás kötelezettségmentesen kezdődik egy olyan állomással, ahol a fogyasztó érdekes és fontos dolgokat tudhat meg önmagáról, és úgy érezheti, hogy máris kapott valamit. Korszerű termékbemutatóban lehet része, amire a márkának ráadásul kevesebbet kell költenie, mintha élőben szervezné meg ugyanezt.

Ez is jól illusztrálja, hogy a technológiai újítások milyen jelentős hatással lehetnek a brandkommunikációra és a költségvetésre is. A személyre szabott élmények és megoldások segítségével a márka mélyebb kapcsolatot alakíthat ki a fogyasztókkal, és növelheti az ügyfélhűséget. A beérkező adatok segítségével ugyanakkor még inkább perszonalizálhatja a kommunikációt, és egyre relevánsabb tartalmakat kínálhat. Szintén nem elhanyagolható a márkával való személyes interakciók ereje a felhasználók tartalomgyártói aktivizálásában. A kiterjesztett valóság (AR) és virtuális valóság (VR) eszközei nemcsak szórakoztatóak, de bevonják a fogyasztókat, és tartalomgenerálásra, posztolásra, megosztásokra motiválják őket. Olyan "előregyártott" tartalmat kapnak, amelyből kis erőfeszítéssel alkotható egyedi kontent.

A személyre szabott megoldások nem utolsó sorban és több szempontból a környezetvédelemhez és a fenntarthatósághoz is hozzájárulnak: kevesebb az esélye, hogy az ember nem megfelelő terméket választ, ami utána a kukában landol. Emellett, ha virtuálisan is ki lehet próbálni egy-egy színt, akkor kevesebb valódi teszter fogy. 

Címkék