Az angolszász reklámkultúrának fontos elemét adják a karácsonyi reklámfilmek: ahogyan az advent közeledik, úgy nő a várakozás ezekkel kapcsolatban. A nagy márkák mindegyike szinte kötelezőnek érzi, hogy saját reklámot készítsen, amelyben hatalmas jelentősége van a zenének, az üzenetnek, gyakorlatilag minden apró kis mozzanatnak. Ilyenkor nem a termék népszerűsítése a legfontosabb, legalábbis nem közvetlen módon: olyan univerzális üzeneteket mutatnak be ezek a kisfilmek, amelyek aktuálisak, fontosak, és azért persze valamelyest kapcsolódnak a márka alapértékeihez és az általa kínált szolgáltatáshoz vagy termékhez is.
Igazán magyar reklám a Vodafone-tól
Hogy itthon mi a helyzet? A Vodafone utolsó karácsonyi reklámja tökéletesen nyújtja ezt. Utolsó, mert jövőre már One-ként jelenik meg a piacon, viszont elsőosztályú, ráadásul teljes mértékben magyar. Nagyszerű színészek, Oszvald Marika, Szacsvay László és Székely B. Miklós tűnnek fel a kisfilmben, amelynek felütésében úgy tűnik, az idősek a tusfürdő-papucs-dísztárgy tengelyen mozgó ajándékok mellett szomorkodhatnak idén is, ám ekkor
Szacsvay unokája egy veterán Opelbe tereli nagypapáját, felveszi barátait, és egy élményekkel teli autókázásra indulnak a kihalt városban.
A reklám üzenete: karácsony öröme mindenkinek jár. A Queen egy dalával aláfestett karácsonyi filmecske nagyszerű példája annak, hogy miként tudja egy szolgáltató saját termékét, szolgáltatását úgy becsempészni egy reklámba, hogy bár észreveszed azt, mégsem lóg ki onnan, és nem is emiatt fogsz emlékezni arra.
Jelentőségteljes karácsonyi üzenet a Telekomtól
A Telekom ünnepi kisfilmje nem ennyire hazai: a régió tíz országának piacaira készítette a pozsonyi MUW Saatchi&Saatchi. Szlovénia, Ausztria, Horvátország, Montenegró, Észak-Macedónia, Németország, Lengyelország, Románia és Csehország mellett hazánkban része a reklám a Deutsche Telekom csoport kommunikációjának, és bizony annak dacára, hogy ennyire multikulti közeget szolgál ki, tud fontosat, aktuálisat mondani mindenkinek.
A kisfilmben a kék és a piros világból érkező két lány ugyanis bármennyire is másnak tűnhet, valójában pontosan ugyanolyan, barátságuk pedig az őket elválasztó falakat is áttöri.
Ennél többet nem érdemes elárulni az érzelmekre és a gondolataidra egyaránt ható filmről: megéri megnézni.
A Coca-Cola az AI-ban bízott
A Coca-Cola sem külön a magyar piacra készített reklámot, hanem a globálisra: idei reklámja ugyanakkor olyan megosztóra sikerült, mint még soha, ugyanis nem forgatták, hanem mesterséges intelligenciával készítették. Három stúdió négy különböző generatív AI-modellel dolgozott az 1995-ös kisfilmjüket újraálmodó reklámon. A kilencvenes években készített eredeti reklámot még természetesen valós teherautókkal készítették, sokan pedig hiányolták a mostaniból is az emberi jelenlétet.
Nem véletlenül készült paródia is már a reklámhoz, mely a Redditen kezdett el keringeni: ebben az AI-videók legtipikusabb hibái vonulnak fel.
A klasszikus Coca-Cola reklámokhoz hasonlóan itt is az érzelmek, a márka univerzális üzenete kerülnek a középpontba, hangulatot és látványt ad át a reklám, ám a mesterséges intelligenciával kapcsolatos ellenérzések a 2024-es reklám fogadtatására negatívan hatnak.
Így csinálják a britek
Hogy hogyan csinálják ezt a már emlegetett angolszász világban? Eklatáns példa a John Lewis karácsonyi reklámja, mely idén főleg a nőkhöz szól, ők fogják igazán érteni és értékelni a szerepeikben rejlő nehézségekre is rávilágító kisfilmet. Két lánytestvér kapcsolatának finomságait és nehézségeit eleveníti meg a Verve előadásában felhangzó Sonnet című dalra komponált reklám, mely messze túlmutat azon, hogy az üzletláncnál való vásárlásra biztasson akár az utolsó pillanatban.