A Mattel Wicked film nyomán készült babáit vitték, mint a cukrot, ám a csomagolás tervezése során olyan hibát vétettek, ami miatt az összes terméket vissza kellett hívniuk.

Nemcsak hatalmas anyagi veszteséget, hanem futótűzként terjedő negatív hírverést is sikerült a Mattelnek elérnie azzal, hogy legújabb termékük tengerentúli bevezetésekor nem voltak eléggé figyelmesek.

A Wicked című film alapján készült babák csomagolásán ugyanis hibás webcímet tüntettek fel, így a gyanútlan vásárlókat nem a mozi hivatalos oldalára, hanem egy pornóoldalra irányították. A súlyos hiba híre először a közösségi médiában, különösen az X-en terjedt futótűzként, ezt követően pedig a média is hamar rácsapott a szaftos botrányra.

„A Mattel értesült a Wicked kollekció babáinak csomagolásán található hibás nyomtatásról, amelyet elsősorban az Egyesült Államokban forgalmaztak, és amely eredetileg a hivatalos WickedMovie.com oldalra akarta irányítani a fogyasztókat. Őszintén sajnáljuk ezt a szerencsétlen hibát, és azonnal intézkedünk a kijavításáról. Továbbá szeretnénk a szülők figyelmét felhívni, hogy a hibás webcím nem megfelelő gyermekek számára. Azoknak a fogyasztóknak, akik már megvásárolták a terméket, azt javasoljuk, hogy távolítsák el a csomagolást, vagy takarják el a linket, további információért pedig forduljanak a Mattel ügyfélszolgálatához.”

– nyilatkozta a vállalat a Variety-nek.

A negatív reklám is reklám?

Annak ellenére, hogy a babákat pánikszerűen eltüntették az üzletek polcairól, a hibás nyomású dobozok aranyat érnek az eBay-en. Eredetileg a Wicked-babák ára 20 és 40 dollár között mozgott, a platformon azonban több száz dollárért kelnek el a „pornós babák”.

Nem szabad ugyanakkor elfelejteni, hogy bár a felnőttek számára akár még viccesnek is tűnhet a baki, a Mattel szempontjából egyáltalán nem üdvös, hogy játékgyártó lévén ilyen hibát vétett. A kiskorúak védelme ugyanis minden területen kiemelt fontossággal bír, így az, hogy éppen egy, a kiskorú fogyasztókat célzó vállalat keveredett ilyen botrányba, minden bizonnyal ront a brand megítélésén.

Visszafordíthatatlan dominó-effektus

Bár jelen esetben egyelőre úgy tűnik, hogy a Mattel megúszta komolyabb következmények és veszteségek nélkül, egy ehhez hasonló baki könnyen elindíthat egy olyan láncreakciót, amely egy gyártót akár a csőd szélére is sodorhat.

Mivel a Mattel célközönsége elsősorban a gyermekek és a családok, a hibás webcím a szülők bizalmának elvesztéséhez vezethet. Az pedig egy dolog, hogy a brand hitelessége csorbulhat, de az sem lenne meglepő, ha a konzervatívabb vásárlók a gyermekvédelmi szabályok megsértése miatt beperelnék a vállalatot.

Amennyiben ez megtörténik, úgy a Mattel komoly pénzbüntetésre is számíthat, de további bevételkiesést jelenthet az is, ha a botrány hatására a kereskedelmi- és licencpartnerek is elfordulnak a cégtől. Joggal merülhet ugyanis fel a kérdés, hogy a megfelelő körültekintés hiánya vajon nem okoz-e újabb hasonló botrányt. Ha pedig nincsenek partnerek és egyre kevesebb a vásárló, a vállalat értéke is csökken.

A Mattel esetében talán nem kell ennyire drasztikus következményekre számítani. Mindenesetre az incidens remekül példázza, hogy bármennyire is nagy és sikeres legyen egy vállalat, elég egyetlen porszem a gépezetben, és máris megtörténik a baj.

Címkék