Bármelyik bolthálózatnál is vásároljunk, alighanem találkoztunk már olyan kampányokkal, amelyekben híres séfek kaptak szerepet, de ha más nem, pontokért kapható szakácskönyv biztosan jött már velünk szembe. Mit adhatnak a márkáknak és hogyan alakíthatják a hozzájuk való viszonyunkat az ilyen típusú árukapcsolások?

A receptek, gasztrovideók és főzőműsorok annyira népszerűek az interneten és a tévében, hogy gyakran még azok a márkák is keresik az ételes együttműködéseket, amelyek nem az élelmiszeriparban utaznak. Ha viszont egy élelmiszerlánc influenszermarketinggel erősítené a márkáját, kézenfekvő választásnak tűnnek a gasztroinfluenszerek, ezen belül is a sztárszakácsok.

Itt is érvényesülnek azok a tényezők, amelyeket általában az influenszermarketing javára szoktak írni: a celebszakácsok már eleve nagyobb követőtáborral rendelkeznek, akik adnak a véleményükre gasztronómiai kérdésekben. Ha pedig a véleményüket és nem utolsó sorban a szakmai tudásukat egy márkaegyüttműködés kapcsán mutatják meg, azzal az adott üzlet imázsát is építik. Így egy egyszerű közértből menő alapanyag-beszerző hely válhat, egy hétköznapi üzletláncból pedig felkapott gasztroszentély lesz a reklámok által közvetített világban.

A séf meggyőzheti a fogyasztókat arról, hogy az adott boltlánc valóban minőségi alapanyagokat kínál, vagyis megfelelhet azoknak is, akik extra minőségű, különleges ételeket készítenének, és felhívhatja a figyelmet a prémium különlegességekre. A szakácsok részvételével zajló kampányok, melynek részét képezhetik többek között online és offline főzőbemutatók, további figyelmet generálnak a márka iránt. Most pedig lássunk néhány példát arra, milyen együttműködések zajlanak a hazai boltláncok és séfek között.

Az Aldi és Wossala Rozina

Az Aldi együttműködésbe kezdett Wossala Rozinával, aki szeptember 26-tól hetente oszt meg könnyen elkészíthető recepteket a boltlánc 28 ezer feliratkozóval rendelkező YouTube-csatornáján, ahol többek között shortok, podcastok, vállalati és HR-jellegű tartalmak is megjelennek. A cég választása nemcsak sikeres szakmai múltja, hanem karizmatikus személyisége miatt is esett Wossala Rozinára, aki az Aldiból a szezonhoz igazodva választ majd alapanyagokat. Mint a cég a sajtóközleményében kiemeli, a marketing terén nemcsak az elhíresült szóvicceire büszke, hanem az egész közösségimédia-jelenlétére, ezen belül is a TikTok-csatornájára, amely, mint írják, a hazai kiskereskedelmi szektorban több feliratkozóval büszkélkedhet, mint bármelyik más versenytársa.

Lidl: Mizsei Jani és Kapunics Gréti

A Lidl szintén nem spórol a gasztrotartalmakon, 10 évvel ezelőtt indította el a Lidl Konyha platformot, ahol a vásárlók recepteken, videókon és séftippeken keresztül ismerhetik meg a bolt kínálatát. Az áruházlánc eközben kilenc szakácskönyvet is kiadott, amelyhez a leghűségesebb vásárlók juthattak hozzá. Az elmúlt tíz évben Széll Tamás gyártotta az ételeket a Lidl Konyhában, mostantól pedig a Michelin Young Chef díjas Mizsei Jani, a MÁK séfje szolgáltatja majd a gasztrotartalmakat. Ezzel párhuzamosan a platformon desszertrecepteket is lehet találni Kapunics Gréti gasztroinfluenszer jóvoltából, míg a vállalati nagyköveti csapatot Piskor Fanni, a vállalat borszakértője, és Szabó Adrienn, a Lidl új dietetikus szakértője egészíti ki.

A Penny és Farkas Richárd

A Penny Farkas Richárd séffel hívja fel a figyelmet a fenntarthatóságra és a helyi alapanyagokra. Mint az áruházlánc bemutatásából kiderül, a vidéki kifőzdéből induló szakember ma már országos hírnévnek örvend, és az elmúlt években Barcelona és Budapest csúcséttermeiben szerzett tapasztalatot. Az Őrségben töltött évek alatt különleges hangsúlyt fektetett a helyi alapanyagokra és a hagyományos receptek modern elkészítésére. A séf rendszeres jelenlétével, televíziós szerepléseivel és receptjeivel mutatja majd meg, hogyan találkozhat a tradíció az innovációval.

Spar: Fördős Zé és Rácz Jenő

A Spar egyszerre két celebséfre is lecsapott, Fördős Zével és Rácz Jenővel is sokoldalú együttműködést folytat. 2022-ben az áruházlánc támogatta az RTL Klub gasztro-realityje, a Konyhafőnök akkori évadát, amit élő főzés zárt Fördős Zével és Rácz Jenővel. A nyáron a boltok polcain Rácz Jenő képével díszített, előrecsomagolt húskészítményeket lehetett kapni, míg Fördős Zé neve előrecsomagolt saláta-egytálételeket fémjelzett.

A Street Kitchen alapítójának közreműködésével 2023-ban két szakácskönyv is készült: A Fördős Zé: Okos receptek A-tól Zé-ig és Ünnepek A-tól Zé-ig, mely utóbbi a megnyerte a Trade magazin által meghirdetett Az év legsikeresebb promóciója versenyt. A szakács receptjeivel a Spar életmód oldalán is találkozhatunk, Rácz Jenő pedig eközben a közösségimédia-felületein vesz részt a cég kommunikációjában.

@chefjenoracz #reklám Ahogy ígértem, három szerencsés most ingyen bevásárolhat a SPARban egy szuper grillpartyhoz! Kövessétek az oldalaimat és a SPAR csatornáit, mert hamarosan megmutatjuk, hogy mi tud a kosárba kerülni 1 perc alatt! #sparmagyarország #grillrajongókkedvencei #regnum ♬ original sound - Ràcz Jenő séf

 Egy boltlánc ugyanakkor nem kizárólag gasztroszereplőkkel működhet együtt, ahogyan erre a Lidl hozott nemrég példát.

Címkék