Az Adidas ismertette az előző évre vonatkozó, 2023-as eredményeit: a sportruházati márka több mint három évtized óta először könyvelt el éves veszteséget. Az üzletág 58 millió eurós, azaz majdnem 23 milliárd forint nettó veszteséget szenvedett el, míg a nettó árbevétel árfolyam semleges alapon nem változott az előző évhez képest.
A veszteség ellenére az eredmények az Adidas számára még így is a „vártnál” jobb teljesítményt jelentenek, mivel a márka számított a nehéz évre. Az Adidas ugyanis nehézségekbe ütközött a Yeezy nevű termékcsaládjával, miután szerződést bontott Kanye Westtel az antiszemita megjegyzései miatt, és dilemmába került, hogy mit kezdjen a felhalmozódott készlettel.
Májusban Bjørn Gulden, a vezérigazgató azt nyilatkozta, hogy rázós év elé néznek. Év elején 2023-ra 700 millió eurós működési veszteséggel számolt. Most azonban 268 millió eurós működési nyereséget jelentett be, ami mintegy 1 milliárd euróval jobb az eredetileg vártnál. Bjørn Gulden vezérigazgató elismerte, hogy a vállalatnak még „hosszú utat kell megtennie”, miközben arra törekszik, hogy kiépítse a márka értékét és kilábaljon a néhány évnyi zűrzavarból.
Az Adidas vezérigazgatója a befektetőknek nyilatkozva elmondta, hogy a körülmény ellenére az üzlet „leszokott” az árengedmény stratégiáról. Az év elején a márka megnövekedett promóciós tevékenysége ugyanis csapást mért az Adidas bruttó árrésére. Az utolsó negyedévre azonban az üzletág jelentősen csökkentette az árengedmények mértékét.
Esküszöm, attól senkinek nem kell tartania, hogy a növekedés érdekében bármit olyat tennénk, ami roncsolja a márka értékét
– tette hozzá Bjørn Gulden.
Gulden jelezte, hogy a vállalat 2024 első hónapjaiban alacsony szinten, de folytatja a promóciós tevékenységet. Hozzátette azt is, hogy ez az arány „őszintén szólva talán túl alacsony is”. Egy olyan év után, amikor a promóciós tevékenység nagyobb volt, mint azt az Adidas szerette volna, Gulden igyekezett biztosítani a befektetőket arról, hogy az üzlet 2024-ben nem támaszkodik majd túlzottan erre a taktikára.
A márkaérték lesz a prioritás
– jelentette ki.
Gulden azt is hozzátette, hogy 2023 elején az Adidasról egyesek azt gondolták, hogy gyenge márka, amiből hiányzik a megújulás képessége. Azonban a vezérigazgató elmondása szerint a kihívások ellenére a sportruházati márka innovatív és az állítások tévesek. Ennek ellenére a vállalkozás 2023-ban csökkentette a marketing kiadásokat. A marketing- és az értékesítés költségei 2022-ben 12,3 százalék volt, még 2023-ban 11,8 százalékra esett ez az érték. Gulden állítása szerint ez nem jelenti a marketing prioritásának elhanyagolását, csak azt, hogy kevesebb jelentős sporteseményre került sor az adott évben.
Amikor marketingről van szó, a stratégia az, hogy láthatóak legyünk a sportban
– tette hozzá.
Gulden elmondása szerint a vállalat minden sportágban jelen kíván lenni, beleértve a mainstream sportágakon kívüli kisebb sportágakat is. Az Adidas jelezte, hogy idén növelni fogja a marketing kiadásait, mivel az Európa-bajnokság és az olimpia is a láthatáron van.
(Borítókép: NurPhoto/ Getty Images)