A Meta, a Kantar és a CreativeX átfogó kutatást készített, amelyben három év anyagát elemezte: 1295 kampányt, 56,984 kreatívot és 13,1 milliárd megjelenést vizsgált öt országból és három kontinensről, hogy megállapítsa, milyen összetevőkre van szükség ahhoz, hogy egy reklám hatékonyan működjön a közösségi médiában.

A Facebookon és az Instagramon végzett felmérés olyan kulcsterületekre is kiterjedt, mint a ruházati cikkek, az autók, a szépségápolási cikkek, az élelmiszerek és az éttermek piaca. Célja az volt, hogy megállapítsa, milyen formai, illetve tartalmi elemek járulhatnak hozzá egy-egy hirdetés sikeréhez a közösségi médiában, ehhez pedig a mobilos környezetet vették alapul. Amellett, hogy detektálták a legfontosabb kreatív összetevőket, inspirációt adtak a szakembereknek, és felhívták a figyelmet arra, hogy a kreatív tartalmakat is érdemes bevonni a médiahatékonyság mérésébe. 

A mobilok kora

A kutatás szerint a mobiltelefon sajátos interperszonális környezetet képvisel, hiszen alig telik el úgy nap, hogy az embereknél ne lenne ott a mobiljuk. A kapcsolat pedig, amit ezekkel az eszközökkel kialakítottunk, alapvetően megváltoztatta azt, ahogyan bármilyen környezetben a tartalmakra és kereskedelmi üzenetekre reagálunk.

A mobilos környezet közvetlenségét és azonnaliságát nem lehet utánozni hagyományos hirdetési megoldásokkal, plakátokkal vagy nyomtatott, illetve tévés hirdetésekkel. A mobil ugyanakkor mindenkinek biztosítja a szabadságot, hogy egy szempillantás alatt továbblépjen bármilyen tartalomról. A digitális környezetben sokkal rövidebb ideig időznek az emberek egy-egy témánál, és nehezebb is rávenni őket, hogy ott maradjanak egy-egy reklámnál.

A kutatás szerint a közvetlenség és az azonnaliság adja a reklámok hatékonyságának alapvető kontextusát a Meta-platformokon. A tanulmány ezen a két kategórián belül két-két csoportra osztja azokat a kreatív elemeket, amelyektől hatékonyságot várhatunk.

A közvetlenség kapcsán az emberi kapcsolat megteremtése és a márka történetbe foglalása, az azonnaliság terén pedig a vizuális dinamizmus és a különleges hangulat teszi kiemelkedővé a hirdetéseket.

Ami a számítási módot illeti: az 50%-os hatékonyságemelkedés azt jelenti, hogy a hirdetés, amelyben valamely említett elem szerepel, 50%-kal jobban teljesít, mint a legrosszabbul teljesítő reklám. Lássuk, mit is takarnak az egyes kreatív elemek.

Az emberi kapcsolatok

A hirdetések sokat profitálhatnak abból, ha a közvetlenség hangulatát sugározzák, amit elsősorban emberek ábrázolásával, illetve azzal érhetnek el, hogy emberi interakciókat jelenítenek meg és alakítanak ki. Sokatmondó e téren, hogy egy hirdetés hatékonyságát 81%-kal növeli, ha emberek szerepelnek benne. Ez a kreatív teljesítmény legfontosabb tényezője, és ezen belül is a kisugárzás, vagyis az emberi arc és a szemkontaktus működik a legjobban, ami több mint 100%-kal javítja a hirdetés hatékonyságát. Mégis, ezt az elemet mindössze a hirdetések 31%-a alkalmazta. A kutatás szerint a következő trükkökkel építhetjük még inkább az emberi kapcsolat közvetlenségét:

  • Hozzuk közelebb az emberi karaktereket: legyenek nagyobbak, személyesebbek.
  • Alakítsuk beszélgetéssé a reklámot, ne színpadias monológ legyen.
  • Mutassuk is, ne csak mondjuk.
  • Éljünk a túlzás eszközével.

A márka mint főszereplő

A történetmesélés során is érdemes az emberi kapcsolatokban gondolkodni, ami megalapozza a hirdetéshez való kapcsolódást is. Azonban egyúttal a márkát kell a cselekmény főhősévé tenni. Ahol a márka és a termék természetes része volt a történetnek, a kutatás szerint 46%-kal növekedett a hatékonyság. Hogyan lehet ezt megtenni?

  • Mutassuk a terméket az aktív szórakoztató szerepében.
  • Használjuk az előtte/utána varázslatát.
  • Alkalmazzunk nem lineáris technikákat, építsünk az asszociációkra.

Vizuális dinamizmus

A vizuális dinamizmus, amit például gyors mozgással, gyors vágásokkal, élénk színekkel, nagy feliratokkal, animált szövegekkel, illetve animációval lehet megteremteni, jól tükrözi a mobilos környezet jellemzőit, és reflektál arra, ahogyan és amilyen gyorsasággal fogyasztják az emberek itt a tartalmakat. A kutatás szerint a dinamizmus 74%-kal növelte a hirdetés teljesítményét, de ezen eszközök alkalmazása még mindig csak a reklámok 37%-ára jellemző. Jól látszik tehát, hogy van még hová fejlődni a hatékony kreatív elemek terén. Hogyan teremthetjük meg a vizuális dinamizmust?

  • Alkalmazzunk gyors vágásokat.
  • Kerüljük a statikus jeleneteket, inkább sűrítsünk bele különböző szituációkat és forgatókönyveket.
  • Kísérletezzünk különböző hátterekkel.
  • Tervezzük úgy a forgatókönyvet, hogy a néző nem feltétlenül nézi végig a videót.

Különleges hangulat

A különleges hangulat, amelynek megteremtésében a hirdetés nem verbális, szemiotikus elemei lehetnek a segítségünkre, 67%-kal növelhetik a hirdetés hatékonyságát. A kutatás kifejezetten az egységes színpaletta hatását vizsgálta, például a világos és élénk vagy sötét és melankolikus árnyalatokét, és a reklámban használt zene szerepére is kitért. Úgy tűnik, ezeket az eszközöket valamivel többen használják, 53%-os aránnyal, de itt is van még lehetőség a hatékonyság növelésére. Hogyan teremthetünk különleges atmoszférát?

  • Erőteljes színekkel, melyek erőteljes érzelmeket generálnak.
  • Olyan elemekre koncentráljunk, amelyek az agy nem-kognitív részét célozzák.
  • A márka saját szimbólumaival és színeivel közvetítsük az embereknek a brand “érzetét”.
  • Zenével és a hangeffektekkel ragadjuk meg a figyelmet.

Címkék