Egy korábban nem tapasztalt egészségügyi panasz esetén a betegek saját bevallásuk szerint leginkább a személyesen vagy telefonon keresztül, háziorvosuknál tájékozódnak a kezelési lehetőségekről, derül ki a GKID a Publicis Groupe Hungary megrendelésére, online vásárlók körében végzett kutatásából. Bár a betegek egyre gyakrabban fordulnak online keresőmotorokhoz, mégis sokkal nagyobb arányban használják nem vényköteles készítmények vásárlására, mint önmaguk diagnosztizálására. A kutatás arra is rávilágít, hogy sok más termékhez hasonlóan, a hazai fogyasztók ebben a kategóriában is árérzékenyek, a patikát mégis inkább a lokáció, mintsem az árak vagy akciók miatt választják.

Közel négymillió főt számlál hazánkban az aktív online vásárlók köre, túlnyomó többségük, több mint 3,5 millió ember, érintett a recept nélkül kapható készítmények, gyógyszerek vásárlásában is. Az érintett célcsoport nagysága és a téma érzékenysége miatt döntött úgy az egyik legnagyobb hazai média és kreatív ügynökség, a Publicis Groupe Hungary, hogy több kutatás segítségével vizsgálja meg a vény nélkül kapható gyógyszerekhez kapcsolódó fogyasztói szokásokat.

Az árnál fontosabb a saját tapasztalat és a gyógyszerész véleménye

Az idén februárban, a GKID által több mint 5000 fő megkérdezésével készült kutatás szerint az ügyfelek vásárlási döntéseit átlagosan három fő szempont határozza meg: 54 százalékuk a korábbi tapasztalataikat helyezi előtérbe, 49 százalékuk a gyógyszerész ajánlását követi, míg 39 százalékuk a termék árát tekinti meghatározónak. 

Legtöbben saját maguknak vagy szűk családjuknak vásárolnak ilyen készítményeket, de nem csak vásárlásukat, hanem egészségügyi problémáik kezelését is megpróbálják a lehető legszűkebb körben tartani. A kutatásból az is kiderül, hogy a betegek 16 százaléka kérdezi meg családtagjait vagy barátait panaszával kapcsolatban, de az egyre divatosabb Google-diagnózist is csak kevesebb mint a betegek harmada választja eszközként. A háziorvos élvezi a legnagyobb bizalmat ebben a tekintetben, a betegek 40 százaléka először háziorvosával veszi fel a kapcsolatot probléma esetén.

Fontos, mégsem így választunk

A világ egyik legnagyobb piackutató panele, a GWI adatai alapján – amely 53 ország, 2,8 milliárd internethasználójának válaszait tartalmazza – az ár Magyarországon európai és régiós összehasonlításban is kiemelten fontos tényező, olyannyira, hogy a megkérdezettek közel fele szerint meghatározó a döntéshozatal során. Itthon ez a jelenség részben a magas infláció maradandó hatásainak tulajdonítható, így a gyógyszerárak érzékelhetően nagyobb befolyással bírnak a vásárlói döntésekre. Bár az árérzékenység a gyógyszerek terén magasabb, más kategóriákban a fogyasztók inkább csökkentették kiadásaikat, a gyógyszerek piaca viszont relatív stabil maradt. Viszont mégsem ez található az első helyen, mert az árnál fontosabb a gyógyszerész, háziorvos és szakorvos ajánlása (57 százalék) és az online fellelhető információ (56 százalék).

A legtöbb vásárló, a válaszadók 93 százaléka, elsődleges beszerzési forrásnak a hagyományos patikákat tekinti. A gyógyszertár kiválasztásánál az egyik legkritikusabb szempont, hogy az könnyen elérhető legyen a lakó- vagy munkahelyükről, ezt 67 százalék tartja elsődlegesnek. Bár az ár bevallottan fontos szempont, a gyógyszervásárlók csak kis része, mindössze 10 százalék választ gyógyszertárat az árak vagy akciók alapján. A vásárlók közel fele csak szükség esetén vásárol recept nélkül kapható készítményeket, és azokból is csak annyit, amennyi biztosan kell.

A keresésekből köszön vissza az influenzaszezon

A GKID kutatása szerint a gyógyszervásárlók több mint fele nem az online csatornákat részesíti előnyben, annak ellenére, hogy minden harmadik válaszadó már kipróbálta ezt a vásárlási módot. A fogyasztók 16 százaléka nyitott arra, hogy a korábban személyesen megvásárolt termékeket a jövőben online is beszerezze. Bár nem mindig elsőszámú választás, de a gyógyszerekről és a betegségekről is sok fogyasztó az internetről gyűjt információt, ezért a Publicis Groupe Hungary saját fejlesztésű, Intent Radar elnevezésű programjával is megvizsgálta a gyógyszerpiacot. A rendszer feltérképezte a Google keresések mögötti fogyasztói szándékokat és három gyakori témában vizsgálta azokat: megfázás, fájdalom, aranyér. A közel egymillió keresés megmutatja például, hogy a koratavaszi időszak meghatározóbb keresési volument mutat, mint a kora őszi. Az információt keresők leggyakrabban az egyes készítményekre vonatkozó termékjellemzőkre és a különböző esetekben, például gyermekeknél vagy alkohol melletti alkalmazhatóságra kíváncsiak. Ezt mutatják a kategóriákon belüli legnépszerűbb kulcsszavak is, mint a köhögés, láz, allergia, torokfájás, görcs, fogfájás, derékfájás, aranyér, vérzés, végbélrepedés és csomó.

A Publicis Groupe Hungary-ről

Az 1926-ban alapított Publicis Groupe, a világ második legnagyobb média- és kreatívipari cégcsoportja, több mint 100 országban, mintegy 100 000 munkavállalót foglalkoztatva élen jár a globális kommunikációs és reklámszakma teljesítmény alapú digitalizációjában. Hazai ága, a Publicis Groupe Hungary hat ismert ügynökségi márkát (Leo Burnett, Publicis, Saatchi & Saatchi, Starcom, Performics, Zenith) és több mint 350 szakembert fog össze budapesti irodájában, az Irányi Palotában lévő Publicis House-ban. A cégcsoport olyan ismert nemzetközi márkák kommunikációját látja el Magyarországról, mint a Procter&Gamble vagy a Heidelberg. 

A GKID Kutatásáról

A GKID a gazdaság számos területét lefedő, piackutatásra és stratégiai tanácsadásra szakosodott vállalat. A gyógyszerpiaci vásárlási szokások feltérépezésére idén februárban, a GKID több mint 5000 fő megkérdezésével készült kutatást a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készítette, a kutatás eredményeit a két cég közösen teszi közzé.

A GWI-ről

A GWI a világ egyik legnagyobb, fogyasztói szokásokra szakosodott piac- és közvéleménykutató panele, amely 53 ország, 2,8 milliárd internethasználójának válaszait tartalmazza. A GWI 203-től kezdődően végzi kutatásait Magyarországon is, így a hazai piacra vonatkozó adatok a tavalyi évtől kezdődően lehetőséget kínálnak a fogyasztói viselkedés és preferenciák nemzetközi összehasonlítására.

Ha nem akar lemaradni a legfrissebb cikkekről, vagy szívesen hozzászólna a posztokhoz, akkor kövesse a MediaFuture Facebook és LinkedIn oldalát is.

(Borítókép: rachasuk / Getty Images)

Címkék