A marketingszakemberek úgy vélik, hogy bár egyre nagyobb hatást gyakorolnak az üzleti életre, ennek ellenére a vállalatok a marketingre nem befektetésként, hanem költségként tekintenek.

Annak ellenére, hogy a nehéz gazdasági helyzetben működő vállalkozások számára a marketing a növekedés elengedhetetlen útja, a szakmabeliek úgy érzik, munkájuk továbbra is költségnek van bélyegezve, nem pedig befektetésnek – közölte a Marketingweek.

A megkérdezett marketingszakemberek csaknem fele (46,5 százalék) egyetért azzal, hogy bár vállalatuknál a marketing lényegét többnyire értik, ám elsősorban költségnek tekintik – legalábbis ez derül ki a Marketing Week több mint háromezer marketinges megkérdezésével készült 2024-es karrier- és bérfelméréséből. Ez az arány jóval magasabb, mint a marketingesek azon százaléka (32), akik úgy vélik, hogy a marketinget vállalatuk befektetésnek tekinti, és teljes mértékben érti munkájuk célját. Eközben a válaszadók 15,2 százaléka úgy érzi, hogy a vállalatuk egyáltalán nem érti a marketing lényegét. Ezen felül az is kiderült, hogy:

a marketingszakembereknek csupán a fele boldog a munkahelyén.

Ha részleteiben megnézzük, ez a tendencia a vállalkozás méretétől függetlenül is fennáll. A kis- és középvállalkozások (250 főnél kevesebb alkalmazottat foglalkoztató vállalkozások) esetében a válaszadók 43,9 százaléka érezte azt, hogy munkáltatójuk a marketinget elsősorban költségnek tekinti és csak 35 százalék gondolja úgy, hogy a szakmájukat a vállalat vezetője a cég működésében fontosnak látja. A nagyobb vállalkozások ezen a téren rosszabbul teljesítenek: A vállalati környezetben dolgozó marketingszakemberek 49,6 százaléka nyilatkozta, hogy a marketinget munkahelyükön költségnek tekintik, míg 29,5 százalékuk szerint a vállalat vezetői inkább befektetésnek vélik.

Amennyiben nem a vállalatok méretét, hanem az értékesítés irányát vizsgáljuk, az adatok azt mutatják, hogy a B2B marketingesek 49,5 százaléka érzi, hogy munkáját költségnek gondolják, és csak egynegyedük (27,4 százalék) véli úgy, hogy ez egy befektetés. A B2B marketingesek 17,1 százaléka szerint az üzleti szféra egyáltalán nem érti a marketing értelmét – ami aggasztóan magasnak számít.

Eközben a B2C vállalkozásoknál vagy a B2B és a B2C keverékében dolgozók pozitívabban ítélik meg az üzleti életben betöltött pozíciójukat. A B2C marketingesek 38,2 százaléka úgy véli, hogy a marketinget a vállalat teljes mértékben befektetésnek tekinti – ez az arány a B2B és B2C keverékében dolgozók esetében 32,3 százalékra esik vissza.

A marketing stratégiai szerepe a befolyás növekedésével egyre fontosabbá válik.

Ahhoz képest, hogy nem érzik, hogy a cégek a szakmájukra befektetésként gondolnának, a kutatásban megkérdezett marketingesek közel kétharmada (65,1 százalék) állítja, hogy az általuk végzett munka nagyobb hatást gyakorol a szervezetekre, mint korábban. Ugyanakkor ezt nem tükrözi a munkahelyi biztonság érzése: a megkérdezettek mindössze 39,8 százaléka érzi magát nagyobb biztonságban a munkahelyén, mint egy évvel ezelőtt.

Egyszer fent máskor lent

A karrier- és fizetésfelmérés egy meglepő dologra is rávilágít a: a válaszadók a „marketingstratégiát” jelölték meg a szakma leginkább alulértékelt kompetenciájaként. A megkérdezett háromezer marketingesnek több mint fele (53,7 százalék) szerint a marketingstratégia a vállalkozások szemében a leginkább alulértékelt készség. Ez egyértelműen rávilágít a marketingesek aggodalmaira, amit a megbecsülés és szerepük alapvető megértésének hiánya miatt éreznek. Ezt az adatot szorosan követte a márkamenedzsment (46,1 százalék) és az adatelemzés (32,7 százalék). Eközben a marketingszakemberek által leginkább túlértékelt készségek közé tartozik a közösségi médiatevékenységek (22,5 százalék), a digitális marketing (15,7 százalék) és a teljesítménymarketing (12,9 százalék).

Ha nem akar lemaradni a legfrissebb cikkekről, vagy szívesen hozzászólna a posztokhoz, akkor kövesse a MediaFuture Facebook és LinkedIn oldalát is.

(Borítókép: Alexander Spatari / Getty Images)

Címkék