Egy sportoló értékét sokféleképp határozhatjuk meg, a különböző statisztikák azonban egy irányba mutatnak, ha Szoboszlai Dominikról van szó. A focista átigazolási értéke ugyanúgy magas, mint népszerűségi mutatója, vagy éppen reklámértéke.

Ugyan a magyar válogatott számára hamar, a csoportkörök lezárultával véget ért a 2024-es Európa-bajnokság, az tagadhatatlan, hogy az idei év a magyar futball világában Szoboszlai Dominikról szól. A 2020-as születésű középpályás, aki minden idők legfiatalabb Eb-csapatkapitányaként írta be nevét a torna történelmébe, egyértelműen pozitív hívószó, értékes márka, nagy értékű játékos.

Cikkünkben különböző szempontokból vizsgáljuk Szoboszlai jelentőségét – annyi biztos, hogy üstökös gyorsasággal vált nagyon ismertté, és egyelőre nem is mutat semmi abba az irányba, hogy kopna népszerűsége.

Szoboszlai a legértékesebb magyar sportoló a statisztika szerint

A Forbes alig néhány napja közzétett, legértékesebb magyar sportolókat felsoroló listáján első helyezést ért el a futballista. Három szempontot figyelembe véve rangsorolták a magyar sportolókat: teljesítményük mellett közösségimédia-értékük és üzleti potenciáljuk is nyomott a latba, Szoboszlai pedig mindhárom területen a maximális 100 pontot kapta, ezzel azt követően, hogy 2021-ben már Hosszú Katinkával holtversenyben vezette a listát, önállóan is annak élére tudott állni.

Ez amellett is szép teljesítmény, hogy a futballisták felülreprezentáltak a listán, annak 25 helyéből 10-et kaparintottak meg magukénak. Annak dacára is ez a legnagyobb tömegeket megmozgató sportág, hogy más sportágakban jobb eredményeket érnek el sportolóink. 

Az Eb-szereplést ugyanakkor magasra taksálja a közvélemény, de Szoboszlai elért eredményeire semmiképp sem ránthatjuk meg vállunkat.

Tavaly igazolt a Liverpoolhoz, 70 millió eurós összegért jutott hozzá az angol csapat, amelynek már az első idényben megbecsült játékosává vált.

Átigazolási értéke is magas

Ezt visszaigazolja sportpiaci értéke is. Bő egy éve, 2023 júniusában még a Lipcse játékosaként 50 millió eurós értéket jegyzett neve mellett a Transfermarkt, ez októberre 70 millióra ugrott már a Liverpool játékosaként, decemberre pedig már 75 millió eurót ért, és ez május végéig, a legutóbbi értékelésükig sem változott.

A Sporttudományok Nemzetközi Központja (CIES) szerint másfél hónappal ezelőtt, május végén Szoboszali Dominik átigazolási értéke volt a 22. legmagasabb a világon – ez a helyezése volt már jobb is, az év elején 13. pozícióban rangsorolták a fiatal középpályást. Tavasz végén 108 millió eurós átigazolási értéket jegyeztek fel neve mellett, ez év elején még 138 millió euró volt. A listában nagyon sok szempontot érvényesítenek, közte például azt is, ha közeledik egy futballista szerződésének lejárta, akkor ugyanis értéke csökken. Az Eb-n a huszadik legértékesebb focista volt.

Nem csak a statisztika szól mellette

Népszerűségét mutatja az is, hogy az Instagramon hárommillió követővel rendelkezik – a Facebookon szerényebb a követőtábora, ott 205 ezren követik figyelemmel oldalának posztjait, igaz, ott nem is annyira aktív, mint a képmegosztó közösségi oldalon. Nem véletlenül robban bombahírként a bulvármédiában, ha barátnőjével fényképezkedik vagy nyaral: 

Szoboszlai iránt az érdeklődés kiemelkedő, és ezt nem is kívánja aprópénzre váltani a sportoló és menedzsere, Esterházy Mátyás.

A menedzser tavaly decemberben arról beszélt a Forbes Flow rendezvényén, hogy nagyon tudatosan építik márkaként is Szoboszlai karakterét, aki mellett a Nike már ott állt, és bő fél éve azt prognosztizálták, idénre sikerül majd olyan cégeket találni, amelyekkel érdemes lehet nagyobb szerződést kötni. Ennek peremfeltételéül azt szabta meg, hogy azonos értékekben higgyenek: Esterházy úgy látta ekkor, hogy ezt az utat ilyen szintű sportolóval még nem járta be senki sem hazánkban.

Két nagy szerződést is kötött idén

2024 meg is hozott két nagy szerződést: márciusban a Magyar Telekom, májusban pedig a McDonald’s jelentette be, hogy aláírt a focistával. Mindkét együttműködés több évre szól, a Telekom meghozta a focista első reklámfilm-szereplését.

„A Magyar Telekom arra hívja fel a figyelmet, hogy mindenkiben megvan az a képesség, hogy a saját életének az alakítója legyen. Ehhez pedig apró lépesek is elegendőek, melyek az élet különböző területeit jobbá teszik, azaz tuningolják” – szólt az együttműködés bejelentésekor kiadott sajtóközlemény, mely az emberek mindennapjait javító technológiával kapcsolja össze a kiemelkedő sportteljesítményt.

„Ez egy olyan üzenet, amihez nagyon őszintén tudok csatlakozni. Egyben jó lehetőség is számomra, hogy szólhatok a magyar emberekhez, és biztathatom őket arra, hogy vegyék észre a lehetőségeket a saját életükben. Ahogy ők hisznek bennem, úgy én is hiszek bennük, hogy képesek elérni az álmaikat” – fogalmazott a közös munka kapcsán Szoboszlai Dominik.

A Mekivel is hosszú távra tervez

A McDonald’s talán még közelebb hozta a rajongókhoz a focistát, mint a Telekom. A középpályás kedvenc mekis ételeit válogatták össze egy dedikált menübe: ezzel egy viszonylag friss kezdeményezést hoztak el hazánkba. A McDonald’s 2020-ban az Egyesült Államokban készített Super Bowl TV reklámot, amelyben Travis Scott-tal mutatta meg, hogy mindenkinek van kedvence a gyorsétteremláncnál. Ez annyira sikeres volt, hogy az ötletet tovább vitték és az éttermekben megvásárolható ajánlatként is elérhetővé tették a hírességek kedvenceit.

„Dominikkal hosszú távú együttműködést tervezünk, amelynek következő állomásaként Domi a beteg gyermekeket és családjaikat támogató Ronald McDonald Gyermeksegély Alapítvány adománygyűjtő munkáját fogja segíteni az ősz folyamán” – osztotta meg a MediaFuture-rel a McDonald’s csapata, akik az adatok érzékenységére való tekintettel arról nem tudtak adatokat megosztani, hogy hány menü fogyott és meddig lesz elérhető ez az ajánlat.

A focista számára az első lépéseket jelentheti a két világcég: ez sem szerény kezdet, de arra való tekintettel, hogy 23 évesen tart itt, kíváncsian várhatjuk a folytatást, amely az eddigi tudatosságot látva várhatóan hasonlóan izgalmas lesz.

Címkék