Az olasz hírközlési hatóság új szabályokat vezet be a közösségi média felületein hirdetők számára, amelyeket minden, minimum egymillió követővel rendelkező influenszerre alkalmazni fog.

Az AGCOM (Autorità per le Garanzie nelle Comunicazioni) olasz hírközlési hatóság szigorította a tömegek által követett influenszerek közösségi médiában közzétett bejegyzéseire vonatkozó előírásait.

A szigorításra az után került sor, hogy Chiara Ferragni – aki közel 30 millió Instagram követővel a legismertebb olasz influenszer – több mint 1 millió eurós (380 millió forint) bírságot kapott az olasz versenyfelügyelettől, amiért 2022. év végén félrevezette a fogyasztókat.

Az influenszer rózsaszín pandorót dobott piacra, és azzal ösztönözte követőit a karácsonyi sütemény megvásárlására, hogy ezzel jótékonysági ügyet támogatnak, ugyanis azt állította, hogy az édességekből befolyt összeget egy torinói gyermekkórháznak adományozza.

Igen ám, de kiderült, hogy a Balocco – a sütemény gyártója – az édesség hivatalos megjelenése előtt 50 ezer eurót utalt el a kórháznak, a sütemények után befolyt összegből pedig az intézmény semmit sem látott.

Az influenszer bocsánatot kért követőitől. Azt nyilatkozta, hogy valóban hibázott, amikor a kereskedelmi tevékenységet jótékonysággal kötötte össze, de fellebbez a versenyhivatal döntése ellen, mert a bírságot aránytalanul magasnak tartja.

Bár az AGCOM nem kifejezetten Ferragnit vette célba, az ő esete nyomán egy évet dolgozott az új szabályokon, amelyek kezdetben az olaszul posztoló, olasz márkákkal együttműködő, 1 milliónál több követővel rendelkező influenszerekre vonatkoznak. Az irányelvek előírják, hogy minden reklámtartalmat egyértelműen jelezni kell, ellenkező esetben az influenszer akár 600 ezer eurós (körülbelül 230 millió forint) bírságra is számíthat.

Az olasz hatóság azt is kikötötte, hogy az influenszereknek ugyanazon elvek mentén szabad csak tartalmat megosztaniuk, mint minden más médiumnak; tehát kerülniük kell az álhíreket és a diszkriminatív, rasszista megnyilvánulásokat.

Forrás: Reuters

(Borítókép: Chiara Ferragni. Fotó: Alessandro Sabattini / Getty Images)

Cimkék