Május 24-étől a rajongók nagy örömére a Puskás Arénában három napig Azahriah tombolt. Az eredeti tervek szerint csupán egyetlen koncertet adott volna, ám a fiatal tehetség akkora érdeklődést váltott ki, hogy mire kettőt pislogtunk három lett belőle.
Amikor tavaly októberben meghirdették az első, a második és végül a harmadik koncertet, a fél ország döbbenten állt a történtek előtt.
A rajongók hosszú órákat álltak sorba a jegyiroda előtt, vagy töltötték az idejüket az online értékesítő portálokat bújva, hogy megkaparinthassák az áhított jegyet. A jelenség ekkorra szinte már tömeghisztériára hajazott: a 22 éves srác tripla Puskása körüli hírek elől nem lehetett menekülni, így már nem csak a fanokat érte el az Azahriah láz.
A koncertszervezők ekkor azonnal telt házat jelentettek, illetve maga Azahriah is, ám az esemény előtt egyre többeknek feltűnt, hogy mind a három Arénás fellépés bővelkedett az elérhető jegyekben. A koncertek esetén ez önmagában nem számít meghökkentő jelenségnek, előfordul, hogy a szervezők újabb szektorokat nyitnak meg vagy helyeket szabadítanak fel – számolt be az Index az erről írt cikkében. Azonban ebben az esetben a nyitás nem a véghajrában történt, hanem jóval előtte, így felmerült a gyanú, hogy csupán egy zsíros médiahekkel állunk szemben.
A jelenséggel kapcsolatban az Index kérdezte az előadó menedzsmentjét, a Supermanagementet:
Az első tervek alapján volt esély arra, hogy a delay tornyok kitakarják a színpadot az említett szektorokban, így azokat a helyeket értelemszerűen nem lehetett értékesíteni. A végső színpadi layout alapján az említett szektoroknál ez a kockázat elmúlt, kikerültek a »korlátozott látásmódú« helyek közül, így az oda szóló jegyek értékesíthetővé váltak
– fogalmazott a menedzsment.
Tényleg telt házas volt a koncert?
Ráadásul nem csak a szervezők árulták a jegyeket, az utóbbi hetekben a Facebook-eseményekben és az erre létrejött csoportokban is tömegével szabadultak meg a belépőktől. Az egyik ehhez kapcsolódó, majdnem hétezer főre duzzadt Facebook csoportban az elmúlt egy hónapban majdnem másfél ezer bejegyzés íródott, melyeknek nagy százaléka a jegyek eladását kísérelte meg, ráadásul ezeknek a legnagyobb része a koncert előtti egy hétben született. Az eladók közt sok csaló és jegyüzér is volt, ennek ellenére egyes kommentelők véleménye szerint ekkorra a tömeghipnózis már lecsillapodhatott, ezért szabadultak meg az Azahriah után érdeklődők a közel sem olcsó belépőktől.
Redditen a koncert előtt egy kommentelő a saját esetét hozta fel példaként a tömeges eladásokkal kapcsolatban:
Programváltozás miatt árultam a jegyeimet, másfél hónap után sikerült eladni áron alul ticketswappon, mivel az eredeti áron senki nem akarta megvenni (...)
Az első koncert előtti napon a Ticketswap nevű online felületen még mindig több száz eladó jegy volt, viszont az is látszott, hogy több mint ötezer jegy már új gazdára talált. Ha azt nézzük, hogy a Puskás befogadó képessége nagyjából 50 ezer ember körül mozog (koncerteknél), akkor nem tűnik olyan kimagaslóan soknak ez a szám, levetítve a három estére. A koncert előtti napokban azonban az egyre mozgalmasabb jegyeladások miatt mégis végigsöpört a sajtóban a kérdés: lesz, aki egyáltalán elmegy a Puskásba?
Világszínvonal
Úgy tűnik, kár volt megkérdőjelezni Azahriah hatalmát: Gáll Anna, az Index újságírója szerint – aki mind a három koncerten jelen volt – a telt házzal hirdetett esemény igaznak bizonyult. Elmondása alapján az első és a második napon szinte egyáltalán nem lehetett üres helyet látni, a harmadik napon pedig csupán néhány üresen maradt ülőhellyel találkozott. A küzdőteret is befoglalták a rajongók, egyedül az állványok mögötti rész volt „fan-mentes ”, hiszen onnan korlátoltak voltak a látási viszonyok.
Mindhárom nap telt ház volt, ez közel 50 ezer főt jelentett alkalmanként. Az első nap az ülőhelyes közönséget kevésbé éreztem élénknek, de ez annak tudható be, hogy ezt a show-t hirdették meg utoljára. Az igazi rajongók valószínűleg a korábban meghirdetett dátumokra váltottak jegyet. Ennek ellenére mindhárom este elképesztő hangulat volt, a fáradtság legkisebb nyoma sem látszott a stábon, profi volt az egész, a magyar előadók között ez már teljesen más kategória – világszínvonalú volt a produkció.
– mondta Gáll Anna a MediaFuture-nek.
Az Index újságírója azt is hozzátette, hogy mind a három koncert hasonló élményt nyújtott a rajongóknak, hiszen az összesnél ugyanaz a koncepció valósult meg. Az első naphoz képest a másik két koncerten csupán egy-egy számot cseréltek ki, emellett változott az előzenekar is: az első és az utolsó napon DESH volt, míg a másodikon L'Entourloop színesítette az Azahriah élményt.
A jelenséget nézve azonban továbbra is megkérdőjelezhető, hogy a telt házas jegyeladás híresztelése mögött eleinte nem mozgott-e egy kis médiahekk. Az előadó októberben maga is pózolt a „sold out” felirattal ellátott koncert plakáttal – ekkor azt írta a poszt alá, hogy „közel a tripla telt ház".
Előfordulhat, hogy a szervezők a telt házas koncertek hangsúlyozásával eleinte csak a Fomo érzést szerették volna az emberekben felerősíteni. A „vedd meg most vagy örökre lemaradsz" érzés kollektív kiaknázása akár egy rendkívül fontos lépése lehetett annak, hogy a tripla esemény végül valóban telt házas lett. A döntéshozók részéről ugyanis elég merész vállalás volt egymás után három Arénás koncert meghirdetése, amivel a fiatal művész már önmagában a bejelentéssel történelmet írt.
Azonban akár alkalmaztak egy kis marketingfogást a valódi telt ház érdekében, akár nem, Azahriah komolyan elcsavarta az emberek fejét, hiszen ott tartunk, hogy az előadót nem szeretni már lassan cikinek számít.
Ha nem akar lemaradni a legfrissebb cikkekről, vagy szívesen hozzászólna a posztokhoz, akkor kövesse a MediaFuture Facebook és LinkedIn oldalát is.
(Borítókép: Tövissi Bence / Index)