Az Artisjus-díjjal kitüntetett fiatal tehetség koncertjére eleinte kész kihívás volt jegyet szerezni, ezután fordult a kocka: azok a rajongók, akik korábban órákat álltak a jegypénztárak előtt, az eseményt megelőző napokban sorra szabadultak a belépőtől, illetve hirtelen a szervezők is több jegyet árultak a korábban telt házasnak kikiáltott koncertre. Sokan médiahekket emlegettek. Igazuk lett a rosszalló hangoknak vagy végül mégis telt házas volt Azahriah tripla koncertje?

Május 24-étől a rajongók nagy örömére a Puskás Arénában három napig Azahriah tombolt. Az eredeti tervek szerint csupán egyetlen koncertet adott volna, ám a fiatal tehetség akkora érdeklődést váltott ki, hogy mire kettőt pislogtunk három lett belőle.

Amikor tavaly októberben meghirdették az első, a második és végül a harmadik koncertet, a fél ország döbbenten állt a történtek előtt.

A rajongók hosszú órákat álltak sorba a jegyiroda előtt, vagy töltötték az idejüket az online értékesítő portálokat bújva, hogy megkaparinthassák az áhított jegyet. A jelenség ekkorra szinte már tömeghisztériára hajazott: a 22 éves srác tripla Puskása körüli hírek elől nem lehetett menekülni, így már nem csak a fanokat érte el az Azahriah láz.

A koncertszervezők ekkor azonnal telt házat jelentettek, illetve maga Azahriah is, ám az esemény előtt egyre többeknek feltűnt, hogy mind a három Arénás fellépés bővelkedett az elérhető jegyekben. A koncertek esetén ez önmagában nem számít meghökkentő jelenségnek, előfordul, hogy a szervezők újabb szektorokat nyitnak meg vagy helyeket szabadítanak fel – számolt be az Index az erről írt cikkében. Azonban ebben az esetben a nyitás nem a véghajrában történt, hanem jóval előtte, így felmerült a gyanú, hogy csupán egy zsíros médiahekkel állunk szemben.

A jelenséggel kapcsolatban az Index kérdezte az előadó menedzsmentjét, a Supermanagementet:

Az első tervek alapján volt esély arra, hogy a delay tornyok kitakarják a színpadot az említett szektorokban, így azokat a helyeket értelemszerűen nem lehetett értékesíteni. A végső színpadi layout alapján az említett szektoroknál ez a kockázat elmúlt, kikerültek a »korlátozott látásmódú« helyek közül, így az oda szóló jegyek értékesíthetővé váltak

– fogalmazott a menedzsment.

Tényleg telt házas volt a koncert?

Ráadásul nem csak a szervezők árulták a jegyeket, az utóbbi hetekben a Facebook-eseményekben és az erre létrejött csoportokban is tömegével szabadultak meg a belépőktől. Az egyik ehhez kapcsolódó, majdnem hétezer főre duzzadt Facebook csoportban az elmúlt egy hónapban majdnem másfél ezer bejegyzés íródott, melyeknek nagy százaléka a jegyek eladását kísérelte meg, ráadásul ezeknek a legnagyobb része a koncert előtti egy hétben született. Az eladók közt sok csaló és jegyüzér is volt, ennek ellenére egyes kommentelők véleménye szerint ekkorra a tömeghipnózis már lecsillapodhatott, ezért szabadultak meg az Azahriah után érdeklődők a közel sem olcsó belépőktől.

Redditen a koncert előtt egy kommentelő a saját esetét hozta fel példaként a tömeges eladásokkal kapcsolatban:

Programváltozás miatt árultam a jegyeimet, másfél hónap után sikerült eladni áron alul ticketswappon, mivel az eredeti áron senki nem akarta megvenni (...)

Az első koncert előtti napon a Ticketswap nevű online felületen még mindig több száz eladó jegy volt, viszont az is látszott, hogy több mint ötezer jegy már új gazdára talált. Ha azt nézzük, hogy a Puskás befogadó képessége nagyjából 50 ezer ember körül mozog (koncerteknél), akkor nem tűnik olyan kimagaslóan soknak ez a szám, levetítve a három estére. A koncert előtti napokban azonban az egyre mozgalmasabb jegyeladások miatt mégis végigsöpört a sajtóban a kérdés: lesz, aki egyáltalán elmegy a Puskásba? 

Világszínvonal

Úgy tűnik, kár volt megkérdőjelezni Azahriah hatalmát: Gáll Anna, az Index újságírója szerint – aki mind a három koncerten jelen volt – a telt házzal hirdetett esemény igaznak bizonyult. Elmondása alapján az első és a második napon szinte egyáltalán nem lehetett üres helyet látni, a harmadik napon pedig csupán néhány üresen maradt ülőhellyel találkozott. A küzdőteret is befoglalták a rajongók, egyedül az állványok mögötti rész volt „fan-mentes ”, hiszen onnan korlátoltak voltak a látási viszonyok. 

Mindhárom nap telt ház volt, ez közel 50 ezer főt jelentett alkalmanként. Az első nap az ülőhelyes közönséget kevésbé éreztem élénknek, de ez annak tudható be, hogy ezt a show-t hirdették meg utoljára. Az igazi rajongók valószínűleg a korábban meghirdetett dátumokra váltottak jegyet. Ennek ellenére mindhárom este elképesztő hangulat volt, a fáradtság legkisebb nyoma sem látszott a stábon, profi volt az egész, a magyar előadók között ez már teljesen más kategória – világszínvonalú volt a produkció.

– mondta Gáll Anna a MediaFuture-nek.

Az Index újságírója azt is hozzátette, hogy mind a három koncert hasonló élményt nyújtott a rajongóknak, hiszen az összesnél ugyanaz a koncepció valósult meg. Az első naphoz képest a másik két koncerten csupán egy-egy számot cseréltek ki, emellett változott az előzenekar is: az első és az utolsó napon DESH volt, míg a másodikon L'Entourloop színesítette az Azahriah élményt. 

A jelenséget nézve azonban továbbra is megkérdőjelezhető, hogy a telt házas jegyeladás híresztelése mögött eleinte nem mozgott-e egy kis médiahekk. Az előadó októberben maga is pózolt a „sold out” felirattal ellátott koncert plakáttal – ekkor azt írta a poszt alá, hogy „közel a tripla telt ház". 

Előfordulhat, hogy a szervezők a telt házas koncertek hangsúlyozásával eleinte csak a Fomo érzést szerették volna az emberekben felerősíteni. A „vedd meg most vagy örökre lemaradsz" érzés kollektív kiaknázása akár egy rendkívül fontos lépése lehetett annak, hogy a tripla esemény végül valóban telt házas lett. A döntéshozók részéről ugyanis elég merész vállalás volt egymás után három Arénás koncert meghirdetése, amivel a fiatal művész már önmagában a bejelentéssel történelmet írt.

Azonban akár alkalmaztak egy kis marketingfogást a valódi telt ház érdekében, akár nem, Azahriah komolyan elcsavarta az emberek fejét, hiszen ott tartunk, hogy az előadót nem szeretni már lassan cikinek számít.

Ha nem akar lemaradni a legfrissebb cikkekről, vagy szívesen hozzászólna a posztokhoz, akkor kövesse a MediaFuture Facebook és LinkedIn oldalát is.

(Borítókép: Tövissi Bence / Index)

Címkék