A sokak által megosztónak ítélt véleményvezérnek YouTube-on majdnem 400 ezer, a TikTokon több mint 1 millió, az Instagramon pedig 246 ezer követője van. Az utóbbi nemrég teljesen elnémult: az eddig tartalmakban gazdag insta-oldal jelenleg kong az ürességtől.
A YouTube-on és a TikTokon továbbra is elérhetőek az influenszer tartalmai, viszont a profilképe, illetve a profilhoz tartozó leírása ezeken a közösségi felületeken is eltűnt, ráadásul azóta új tartalmak sincsenek.
Jelenleg mindenki azt találgatja, hogy mi lehet az eltűnés oka: a Versenyhivatal retorziója vagy egy tudatos marketingfogás?
Lecsapott a Versenyhivatal?
Az egyik legismertebb hazai influenszer közösségi oldaláról nemsokkal azután tűnt el minden poszt, hogy a Gazdasági Versenyhivatal május végén hat magyar véleményvezért vádolt meg tisztességtelen kereskedelmi gyakorlattal. 2023 novemberében a hazai influenszerek reklámozási gyakorlatának átvizsgálása érdekében a Versenyhivatal online ellenőrzést tartott. Ehhez kapcsolódva 28 magyar véleményvezér Instagramon, YouTube-on, Facebookon, TikTokon közétett tartalmait ellenőrizték – számolt be cikkében az Economx.
A GVH elemzéséből kiderül, hogy a véleményvezérek kissé szabadon értelmezik a szabályokat: az influenszerek ugyanis csupán 20 százaléka tartja be rendszerűen a reklámjelleg feltüntetésére vonatkozó korlátokat. A többségük, azaz 54 százalék az esetek nagyobb részében tájékoztatja a követőit, ha promóciós tartalmakat tesz közzé, azonban az influenszerek mintegy negyede szinte soha, vagy csak alkalomadtán jelzi ezt. Ráadásul a posztolt tartalmak fizetett jellegének tájékoztatási módjában is tapasztalt hiányosságokat a Gazdasági Versenyhivatal.
Ők az érintett véleményvezérek
A tájékoztatás szerint hat hazai influenszer ellen indított versenyfelügyeleti eljárást a GVH. Név szerint:
- Dancsó Péter – „Videómánia”,
- Forstner Csenge,
- Fördős Zoltán – „Fördős Zé”,
- Halmi Bence,
- Kása Roland – „Rolix”,
- Strenner Antal– „Whisper Ton”
Az ellenőrzésen fennakadt véleményvezérek egyes reklámozó vállalkozások termékeit, szolgáltatásait, vagy márkáit népszerűsítő tartalmakat posztoltak, amikért az adott vállalkozások valószínűleg valamilyen ellenszolgáltatásban részesítették őket – viszont Whisper Ton Instagram oldalán kívül mindegyik influenszer tartalmai elérhetőek.
A durva kommentelők hatalma
A Blikk és egyes kommentelők feltételezése szerint a népszerű influenszer azért tűnhetett el, mert durva kommentek érték, amiért részt vett az állami pénzből megvalósított Budapest Influencer Trip-en. Az indoklás azonban bizonytalan lábakon áll, hiszen a Forbes legsikeresebb tartalomgyártók listáján második helyen végzett Whisper Ton eddig is bőven kapott sértő hozzászólásokat. Ráadásul nem ő volt az egyetlen magyar influenszer, aki részt vett az eseményen. Így kérdéses, hogy hosszú évek munkáját miért dobná el pont az a véleményvezér, aki a negatív hangokkal szembeni önmegtartást hangsúlyozza.
Az említett feltételezéssel szemben felbukkant egy másik elmélet, miszerint Whisper Ton ezzel a radikális lépésével akarja felhívni magára a figyelmet: hiszen már most rengetegen foglalkoznak azzal a kérdéssel, hogy hová tűnt a népszerű influenszer.
Ám az sem zárható ki, hogy az eltűnés mögött a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálata áll, azonban ebben az esetben kérdésessé válik, hogy a többi érintett influenszer közösségi oldalain miért nem látható ehhez hasonló „üresség”.
(Borítókép: Szollár Zsófi / Index)
Ha nem akar lemaradni a legfrissebb cikkekről, vagy szívesen hozzászólna a posztokhoz, akkor kövesse a MediaFuture Facebook és LinkedIn oldalát is.