Khartoon Weiss, a TikTok globális ügynökségi és ügyfélkapcsolati vezetője egykor szórakoztató platformként, semmint közösségi hálózatként jellemezte napjaink legnépszerűbb rövid formátumú videós platformját, a TikTokot. Weiss azzal érvelt, hogy a videó-központú élmény miatt a felhasználók nem képesek egyszerre TikTokozni és chatelni vagy Zoomolni, ellentétben például az Instagrammal vagy az X-szel, amelyek pörgetése közben sokkal könnyebb mást is csinálni, azaz multitaskingolni.
Véleménye ráadásul azzal is kiegészíthető, hogy a közösségi hálózatok egyik legfontosabb jellemzője a másokkal való közvetlen kapcsolatteremtés, ám a TikTok esetében a felhasználók csupán 15 százaléka számolt be arról, hogy a TikTokot kifejezetten felhasználó és felhasználó közötti kommunikációra használja.
Érdekes jelenség első kézből hallani, hogyan is pozícionálja magát a rövid formátumú videóalkalmazás, napjaink legfelkapottabb social media platformja – külső szemmel nézve muszáj, hogy így hívjuk, hiszen több mint egymilliárd havi aktív felhasználóval a TikTok a legnépszerűbb közösségi alkalmazás. Weiss-szel azonban mások is egyetértenek, mi több, még elfogultabban nyilatkoznak róla.
A TikTok sokkal több, mint egy közösségi médiaplatform, itt az alkotók inspirálnak, oktatnak vagy szórakoztatnak
– fogalmazott Mario Moreno, a TikTok egyik tartalomgyártója, a H&M és a L'Oréal korábbi marketingvezetője.
A közösségi média lényege
A közösségi média olyan online platform, amelyen a felhasználók tartalmakat hozhatnak létre és oszthatnak meg, interakcióba léphetnek egymással, valamint kapcsolatot teremthetnek másokkal az interneten keresztül. A közösségi média lehetővé teszi az egyének, vállalkozások és szervezetek számára az információk, ötletek, képek, videók és más tartalmak valós idejű cseréjét, elősegítve ezzel a kommunikációt és a közösségépítést.
A legnépszerűbb közösségimédia-platformok közé tartozik a Facebook, az X, az Instagram és a LinkedIn, de a laikusok a YouTube-ot és a TikTokot is ebbe a kategóriába sorolják. A közösségi média a modern kommunikáció szerves része, hiszen lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy naprakészek maradjanak az aktuális eseményekkel és trendekkel kapcsolatban, és másokkal is kapcsolatot létesítsenek.
Most akkor melyik?
A TikTok sokszínű alkalmazás, a felmérések pedig azt mutatják, hogy az emberek elsősorban nem közösségi szempontból fogyasztanak a platformon tartalmat, hanem szórakozás és informálódás végett. Meglepő azonban, hogy a nézettséget elősegítő tartalmak csak a TikTok felhasználói bázisának egy kis részhalmazából származnak – ez a statisztika hasonlóságot mutat a másik népszerű videós platform, a húsz éve töretlen népszerűségnek örvendő YouTube-éval.
A TikTok-felhasználók mindössze 34 százaléka tesz közzé tartalmat a platformon, szemben az Instagram-felhasználók 70 százalékával.
Sam Dey közösségimédia-tanácsadó és LinkedIn Learning oktató azonban pont az ellentétét vallja, mint Weiss és társai. A szakember szerint a TikTok igenis közösségi hálózat, amely a felhasználók által készített tartalmakra épül, a platformon ráadásul lehetőség van közönség- és közösségépítésre, valamint véleményvezérré válásra is, amelyek a közösségi oldalak főbb ismérvei. A véleményvezérek, influenszerek és tartalomgyártók nemcsak szórakozásból, hanem megélhetési okokból töltenek fel videókat ezekre a platformokra, csatornájuk és sikerük pedig a közönségükkel való kapcsolaton alapul – a közösségi média pedig éppen erre hivatott.
Hogy jobban érzékeltessük a hasonlóságokat és a különbségeket, nézzük meg, mi a helyzet a streaming szolgáltatókkal: a Netflix és a Hulu is szórakoztatást kínál előfizetőinek, de nem tekinthetők közösségi hálózatoknak, mivel közönségük nem képes tartalmat előállítani, vagy reagálni a platformok tartalmaira. Mivel azonban a TikTok (és a YouTube is) lehetővé teszi a kétirányú kommunikációt, az alkalmazás minden bizonnyal a közösségimédia-platform kategóriába esik bele.
A Pew Research 2021 elején végzett felmérése szerint a YouTube (a vizsgálat idején) a legnépszerűbb közösségimédia-platform volt az Egyesült Államokban. 2021-ben az amerikaiak mintegy 81 százaléka számolt be arról, hogy használja a YouTube-ot, míg a Facebookot csak 69 százalékuk használta.
A YouTube tehát azért is tekinthető közösségimédia-platformnak, mivel rendelkezik az azokhoz köthető fontos jellemzőkkel, mint például:
- a felhasználók által generált tartalom,
- az interakció,
- a személyre szabás és szabottság,
- a hálózatépítés és a tartalom vírusszerűvé válásának lehetősége.
A lájkolás, a megosztás, a kommentelés és a feliratkozás lehetősége mind a felhasználó kezében van, a hírfolyam a preferenciához igazodik, és az érdeklődési körének megfelelő videókat kínál számára. A like, illetve a dislike gombok lehetővé teszik a felhasználók (vagy nézők) számára, hogy értékeljék az adott tartalmat. A magas elköteleződés a kedvező videókat előtérbe helyezi, míg a kevésbé lájkoltak háttérbe szorulnak. Ez a látszólag jelentéktelen funkció valójában fontos szerepet játszik a tartalomkészítők stratégiájában, hiszen ösztönzi őket, hogy olyan tartalmakat hozzanak létre, amelyek rezonálnak a közönséggel, és elősegítik az elköteleződést.
Az influenszerek nem a hagyományos médiában, hanem elsőként a YouTube-on indultak hódító útjukra, ők értették meg, hogy valójában követőik a tartalomfejlesztés motorjai. Aktívan kapcsolatba lépnek a közönségükkel, kérdéseket tesznek fel és válaszokat adnak, termékértékeléseket kínálnak, emellett meg is osztják a felhasználók által készített tartalmakat. A YouTube komment szekciója ráadásul nemcsak pozitív hozzászólásokat bír el – rengetegen vitafelületként használják.
Bár a YouTube eredeti verziója nem közösségimédia-platformnak készült, az új(abb) funkcióknak hála ma már ebbe a kategóriába sorolható. Míg a YouTube kicsit professzionálisabb, addig a TikTok számos szórakoztató funkcióval rendelkezik, amelyekkel élvezetesebb a tartalomgyártás. Mindkét platform arra ösztönzi az alkotókat, hogy jó és élvezetes videókat készítsenek, ezáltal pedig megtartsák a felhasználókat – pont, mint egy streaming platform esetében. A videós közösségi média csatornáknak hatalmas felhasználói bázisa van, és ezek a felhasználók a saját igényeiknek megfelelően veszik igénybe az alkalmazásokat. Így, bár szórakoztató platformnak tekinthetjük őket, sokan mégis közösségi média felületként hivatkoznak rájuk.
(Borítókép: We Are / Getty Images)