Elon Musk 2022-ben elhatározta, hogy megreformálja a Twittert. Ám ahelyett, hogy változtatásaival emelte volna a platform népszerűségét vagy értékét, nagyobb bajba sodorta, mint amiben korábban volt. Elindulhat felfelé a ma már X néven ismert közösségi oldal népszerűsége, vagy van még lejjebb?

Talán nem is gondolnánk, de idén már két éve lesz, hogy Elon Musk, a Tesla és a SpaceX vezérigazgatója nyélbe ütötte egyik legnagyobb üzletét. Természetesen az akkor még Twitter néven ismert közösségi oldal felvásárlásáról beszélünk, ami körül 1,5 évvel ezelőtt hatalmas kálvária alakult ki. A vállalat a csőd szélére került, Musk pedig mentőangyalként a saját portfóliójába vette a vállalatot – a folyamat azonban korántsem volt problémáktól mentes, jelenleg pedig egyáltalán nem úgy néz ki, hogy Musk bármit is megmentett volna; de ne szaladjunk ennyire előre.

2022. április 25-ét írunk, ezen a napon jelentette be Musk és a Twitter akkori vezérigazgatója, hogy Musk készen áll megvásárolni a közösségi oldalt, a folyamatot azonban hosszas tárgyalások előzték meg. Musk először a Twitter legnagyobb részvényese lett – április 4-én 9,2 százalékos tulajdonrészt szerzett, a vállalat ezt követően tett ajánlatot Musknak, miszerint az igazgatótanács tagja lehet azzal a feltétellel, hogy a cégben nem szerez 14,9 százaléknál nagyobb részesedést. A Tesla és a SpaceX vezérigazgatójának azonban más tervei voltak: nem vezérigazgatósági tagságot szeretett volna, hanem mindent – ezzel egyidőben pedig felvásárlási ajánlatot is tett a Twitter összes részvényére. Az persze, hogy Musk ennyire elhivatott volt az üggyel kapcsolatban egyáltalán nem meglepő. Az üzletember már akkor is a platform megszállottja volt, amikor üzletileg még semmi sem kötötte hozzá – a Twitter volt az ő játszótere, ahová jóformán azt posztolt ki, amihez éppen csak kedve volt, a követői pedig imádták ezt. Musk emellett többször is hangsúlyozta, hogy belátása szerint a Twitter az egyetlen olyan modern közösségi oldal, ahol még valódi szólásszabadság van. Mivel utóbbi számára talán mindennél fontosabb, kötelességének érezte, hogy segítsen, amikor a Twitter bajba került.

A Twitterért Musk végül körülbelül 44 milliárd dollárt fizetett. A megállapodás értelmében a Twitter részvényesei a tervezett tranzakció lezárásakor 54,2 dollárt kaptak minden egyes törzsrészvényért, ami magasabb volt, mint az a nagyjából 48 dolláros árfolyam, amelyen a társaság papírja még Musk első bejelentése előtt forgott, de lényegesen alacsonyabb, mint az egy évvel ezelőtti 70 dolláros részvényárfolyam. A kézfogást követően pedig megkezdődött az egyik legikonikusabb közösségi oldal teljes karaktergyilkossága.

Tényleg egy játszótér lett

A felvásárlást követő napokban elszabadult a pokol a közösségi oldalon, a felhasználók nem tudták, milyen változások várnak rájuk, a bizonytalanság pedig nem csak őket, hanem a hirdetőket is megijesztette – nem sokkal később pedig kiderült, hogy a félelem nem volt hiábavaló. Hatalomra kerülése után Musk számos megkérdőjelezhető döntést hozott, ezek közül az egyik legnagyobb médiavisszhangot kiváltó az volt, amikor az új vezérigazgató amnesztiát hirdetett és egyik pillanatról a másikra feloldotta a korábban felfüggesztett Twitter-felhasználók tiltását, többek között Donald Trumpét és Andrew Tate-ét is, akiket a múltban nem véletlenül töröltek a platformról.

Később különböző médiatartalom-figyeléssel foglalkozó civil csoportok arra hívták fel a figyelmet, hogy ezek után az sem kizárt, hogy a jövőben megnövekedhet a gyűlölködő megnyilvánulások száma, elsősorban azért, mert a cégtől elbocsátott, vagy önként felmondást választó alkalmazottak egy része tartalommoderátorként dolgozott. Erre reagálva Musk azt nyilatkozta, hogy a Twitter ugyan valóban a szólásszabadság otthona lesz, de a gyűlöletkeltő és negatív megnyilvánulásokat ő sem fogja tűrni – mindezek ellenére azonban ezek mégis elszaporodtak.

A helyzetet látva 2022 végén úgy tűnt, hogy a Twitter mobilos alkalmazását még a Google Play és Apple App Store alkalmazásboltokból is kitilthatják.

Az ügy akkor kezdett igazán komollyá válni, amikor az Apple App Store-ért és a vállalattal kapcsolatos eseményekért felelős vezető, Phil Schiller a tulajdonosváltást követően deaktiválta hivatalos Twitter-fiókját, melyet korábban előszeretettel használt. Schiller ugyan nem indokolta meg távozásának okát, az időzítés mégis egyértelmű véleménynyilvánítás volt a részéről. Musk végül egy az Apple vezérigazgatójával, Tim Cookkal folyatott személyes beszélgetés útján oltotta a tüzet – ami látszólag sikeres volt, a valódi problémát azonban nem oldotta meg.

Átgondolatlan cselekedetek sorozata

A következő hónapokban a Twitteren számos változást eszközöltek, amelyek szinte mindegyike kiverte a biztosítékot a felhasználóknál – többek között eltörölték a hivatalos profilokat jelző kék pipákat, majd azt bárkinek odaadták egy borsos havidíjért cserébe. A legnagyobb változtatás azonban magát a Twittert, mint márkát érintette, Musk ugyanis fogta a kék madarat, kivégezte és eltemette. A Twitter új neve egyszerűen csak X lett, az ikonikus kék színt egy elcsépelt fekete váltotta, a 2023 júliusában bekövetkezett arculatváltás pedig annyira légből kapott volt, hogy több mint fél évvel később, 2024 januárjában sem sikerült még 100 százalékosan véghez vinni.

Az ilyen és ehhez hasonló meggondolatlan döntések pedig nem csak a felhasználókat riasztották el, hanem a hirdetőket is – ők ugyanis talán még a felhasználóknál is jobban szeretik a kiszámíthatóságot, amit Musk egyáltalán nem tudott számukra garantálni. Ugyancsak problémás volt, hogy egy amerikai szervezet, a Media Matters for America vizsgálata szerint megkérdőjelezhető, bizonyos esetekben pornográf tartalmakat vagy nácibarát megszólalásokat tartalmazó posztok mellett is hirdetések jelentek meg, ami a vállalatok egyik legnagyobb rémálma. Musk azzal mentegetőzött, hogy ha a Disney és az Apple számára megfelelő a platform, akkor nem érti, hogy más hirdetőknek miért nem, a helyzet azonban az,

hogy mostanra a két vállalat közül már egyik sem hirdet az X-en, hirdetők nélkül pedig bevétel sem lesz, az X Premium előfizetők pedig nem képesek pótolni a kiesést.

A helyzet súlyosságát tökéletesen szemlélteti, hogy míg 2022-ben a Twitter hirdetési bevételei csaknem négy milliárd dollárt rúgtak, addig az Insider becslése szerint ez az összeg a 2023-as évre 1,9 milliárdra csökkenhet. A lap szerint az X-nek jelenleg két nagy kiadása van: az egyik az alkalmazottak – kiknek számát az elmúlt hónapokban már a lehető legminimálisabbra csökkentette Musk, ezreket elbocsátva –, illetve azon összesen mintegy 13 milliárd dolláros tartozás, amit Musk még a Twitter megvásárlására vett fel; ennek törlesztője éves szinten 1,2 milliárd dollár.

Itt a vége, fuss el véle?

A kérdés tehát adott: csődbe mehet az X? A válasz pedig az, hogy igen – már amennyiben nem történik jelentős változás a vállalat életében. A BBC cikke szerint Musknak több lehetősége is van. Az egyik – és egyben legegyszerűbb – az lenne, hogy még több pénzt fektet a platformba. Mivel erre vonatkozólag még nem látunk jeleket, így az üzletember nagyon úgy néz ki, kénytelen lesz a bankokhoz fordulni azzal a kérelemmel, hogy módosítsanak a korábban megkötött szerződéseken egy kedvezőbb éves törlesztő kialakításának érdekében. Ugyancsak megoldást jelentene, ha a platformra visszatérnének a hirdetők, a bizalmuk visszanyerése az elemzők szerint azonban addig nem várható, míg az X élén Musk ül.

(Borítókép: NurPhoto / Getty Images)

Cimkék