A marketing kulcsfontosságú egy könyv sikeréhez, és ennek lebonyolítását legnagyobb részt általában az íróknak kell magukra vállalniuk. Ha nem teszik, a kötetek értékesítése elmradhat, és a padláson köthetnek ki. Gáspár Katalin marketing-tanácsadó, a Harmonet alapítója a Helyesen magyarul közösség tapasztalatairól számolt be a MediaFuture-nek.
Hová is adunk ki könyvet?
A magyar könyvpiac elég kicsi. Miközben nagyjából 12 millió ember beszél magyarul, csupán 4 millió ember olvas könyvet.
Ebbe beletartoznak a mesekönyvfogyasztó gyerekek, a tanuló diákok és azok a nagymamák is, akik a régi Júlia-füzetekhez hasonló történeteket olvasnak. Erre a piacra áramlik évente 15-16 ezer könyv, és itt kellene egy kis szerzőnek gyakorlatilag nulla forintból kiragyognia a tömegből. Ez csak akkor működik, ha a social médiában már felkeltette maga iránt a figyelmet, ha már vannak követői, akiket érdekel az, amit ír vagy ahogyan írja, sőt, még könyv formájában is olvasnák a műveit. Ez az alap, amiről el lehet indulni, enélkül a könyvírás csak hobbi
– vezet be a témába Gáspár Katalin.
Ráadásul van egy hatalmas másodlagos könyvpiac is, az antikvár forgalom, amelynek szereplői részben már nem kereskedőkből, hanem magánemberekből állnak, akik az online piactereken árusítanak akár olyan köteteket is, amelyekhez nagyon olcsón jutottak hozzá a könyv-nagykereskedelemben. Tehát a verseny nagyon erős.
Mit rontanak el az írók?
Mástól várják, hogy ismertté tegyék őket, de ez nem fog bekövetkezni. Nem is érdemes a könyvkiadásba belekezdenie annak, aki nem akar részt venni a kötete reklámozásában, nem szeretné a marketingbe a munkáját, energiáját vagy a pénzét tenni, netán retteg mások véleményétől, vagy attól fél, hogy nyomulósnak tartják. A magyarországi kiadóknak ugyanis elenyésző része költ marketingre, a könyv pedig nem fogja eladni önmagát, a szerzőnek kell önmagát eladnia
– szögezi le a Helyesen magyarul marketingvezetője.
A szakember szerint egy ismeretlen szerző művét egy kiadó sem vállalja, hiszen ez hatalmas kockázat a számára, ha pedig mégis felkarolja az illetőt, az eladott példányok után befolyt nettó bevételnek csupán 3-5 százaléka lesz az övé. Ebben az esetben a kiadás költségeit vállalják, de nagyon ritka esetben költenek elsőkönyves szerző hirdetésére. Tehát az írónak így is, úgy is magának kell a marketingről gondoskodnia.
A magánkiadás lélektani határa
A magánkiadás költségei közé kell számítani a szerkesztés, a korrektúra, a tördelés, a borítótervezés és a nyomtatás árát. Szükség van valamilyen értékesítési felületre is, illetve egy vállalkozásra, ugyanis adószámos magánszemélyként nem lehet könyvet eladni, csak jogdíjat felvenni. Ezer darab alatti példányszámmal nem érdemes elkezdeni a kiadást, mert többe fog kerülni, mint amennyi bevételt termelhet az eladás. Persze ez az ezerkötetes lélektani határ csak arra a helyzetre érvényes, ha a saját munkaerejét nem árazza be az író
– magyarázza Gáspár Katalin.
A könyv az énmárka építésére
A szakkönyveket vagy a hivatásukhoz kapcsolódó köteteket írók számára a könyv tulajdonképpen a márkaépítés része: ebben az esetben a marketingnek nem tárgya, hanem eszköze a könyv. Nem közvetlenül jelent bevételt, hanem hozzájárul a szakmait presztízs megteremtéséhez, a szakértői márkát építi. Olyan, mint egy kiterjesztett névjegykártya, amit számos szakember használ.
Ha valaki például fűtőfóliával vagy passzívházakkal foglalkozik, érdemes kiadnia egy kötetet a témáról a nagyközönség számára, hogyan kell ezeket használni, milyen fajtái vannak, milyen körülmények között mit érdemes választani, stb. Egy ilyen összefoglaló nagyon hasznos az érdeklődők számára, hiszen egyben megtalálnak mindenféle információt, és nem szükséges keresgélniük több csatornán keresztül. Ebben az esetben a könyv az értékesítés egyik lépcsője, az edukáció része, amihez például lehet valamilyen ingyenes terméket vagy szolgáltatást csatolni, csalinak
– javasolja a szakember.
De arra is van példa, hogy valaki már befutott a TikTokon, például gasztronómiai témakörben, és az első terméke egy receptgyűjtemény. Ugyanígy jó döntés a könyvkiadás coachok, pszichológusok, építészek, elektronikai szakemberek, kertészek számára.
A könyv mint vállalkozás
Ha mégis a könyv lenne az elsődleges termékünk, érdemes vállalkozásként tekinteni a kiadásra.
Egy könyv nem könyv. Akkor lehet a kiadásból bevételhez jutni, ha valaki több könyvet is publikál, négyet-ötöt 5 év alatt, és az elsőkre befektetésként tekint, amelyektől még nem vár hasznot. Ebből már lehet webshopot működtetni, énmárkát építeni, illetve egyéb tevékenységeket is csatolni a termékekhez szolgáltatásként
– magyarázza Gáspár Katalin.
Tehát nem a könyvekből, hanem az azokra épített márkából tud jövedelemhez jutni az illető.
3 jó példa
- Követendő példaként érdemes megemlíteni Péterfy Gergelyt és Péterfy-Novák Évát, a kortárs magyar irodalom két meghatározó alakját, akik számos kötetük megírása után megalapították a Péterfy Akadémiát, ahol kreatív írást és traumaírást oktatnak, táborokat szerveznek és egy írói brandépítésről szóló klubot is alapítottak.
- Egy másik jó példa Kertész-Farkas Anikóé, a ziZZent franciatanáré, a Franciázz.hu alapítójáé, aki számos szolgáltatást nyújt, köztük online nyelvtanfolyamot saját anyagokkal, minikurzust, lehetőséget a francia tájban való tanulásra, amellett hogy több könyvet és ehhez kapcsolódó termékeket, például egy 200 szavas szókártyagyűjteményt is kiadott.
- Ide tartozik Tokody Klára, a MinaVidi blog írója is, aki balatoni mondákat kezdett el gyűjteni és feldolgozni meseként, míg végül könyveket is kiadott. Nemcsak gyermekes családok adják a vevőközönségét, mindenhez tud kapcsolódni, ami a Balatonnal összefügg, önkormányzatok, szálláshelyek is érdeklődnek a kötetei iránt. Szakértője lett a balatoni mondavilágnak, és a témában őt hívják elsőként.

11 tipp szerzők számára
Hogyan érdemes az énmárka építésébe fogni, hogyan lehet a könyveket értékesíteni, hirdetni?
- Az ideális eset az, ha a marketing már az írással egy időben elindul. A közösségi médiában így idejekorán elérhetjük azokat, akik számára készül az első kötetünk. Számos sikeres szerző kezdte az építkezést a saját blogján vagy Instagram-oldalán, ha pedig valaki már népszerű, sokkal könnyebb egy kiadónál is sikerrel kopogtatnia. A nagyobb socialmédia-felületek mellett érdemes megjelenni a Wattpadon is, ami egy online történetmegosztó közösség, illetve a Threads-en.
- Szépíróként megkapó mikronovellákkal lehet gyűjteni egy olyan közösséget, amelyik aztán vevő lehet egy kötetre.
- Érdemes blogot vezetni arról a témáról, amiről írunk.
- Egy könyvet sokszor a borítója alapján ítélnek meg, különösen akkor, ha még ismeretlen a szerző. Egy jól sikerült borító nemcsak az olvasók figyelmét vonzza magára, hanem a marketing egyik legfontosabb eleme is.
- Ha már van kötet, szükség van egy jól felépített weboldalra, azon belül egy landingoldalra, webshopra, ahol a következők vannak: vonzó borító, betekintő a könyvbe, egyértelmű utalás arra, hogy a vevő vegye meg ezt a könyvet, valamint egyszerű fizetést biztosító forma.
- Itt ne csak betekintő legyen, hanem egy olyan szöveg, sztori is, ami valóban felkelti az érdeklődést.
- Személyesen is érdemes népszerűsíteni a könyvet, előadásokat tartani a témában, rendezvényeken megjelenni. Nem szabad félénknek lenni a műveink megmutatásában. A tapasztalatok szerint a személyes jelenlét mindig megsokszorozza az eladásokat.
- Bizony, egy kicsit rámenősen meg kell mutatnunk a műveinket a social médiában is, felkelteni az emberek figyelmét érdekfeszítő részletek közzétételével.
- Ajánlott felvenni a kapcsolatot más szerzőkkel és influenszerekkel, már csak a tapasztalatcsere miatt is.
- Érdemes interjúkat adni különböző felületeken.
- Hasznos ajánlani a kötetünket könyvekkel foglalkozó influenszerek, felületek számára.
Fontos tisztán látni
Mi csak akkor vállaljuk egy szerző támogatását, ha azt látjuk, hogy a könyve eladható lesz a magyar könyvpiacon. Fontos számunkra, hogy az író tisztán lássa, mekkora esélyei vannak, mekkora bevételek születhetnek a kiadásból. Sok magánkiadó beszéli rá az írókat a publikálásra, de utána hatalmas csalódások maradnak, tulajdonképpen becsapják őket
– emeli ki Gáspár Katalin. A Helyesen magyarul szakemberei szerint érdemes arról is beszélni, milyen rendezvényeken lehet a könyvet értékesíteni, mit kell tennie annak a szerzőnek, aki csak most kezdte az énmárkája építését.