Egy ideje foglalkoztatja a szakmát a kérdés, hová vezet, hogy a felhasználók egyre gyakrabban a ChatGPT-hez és más szöveggeneráló AI-eszközökhöz fordulnak kérdéseikkel. Logikus lépés, hiszen egy specifikusabb információt sokkal rövidebb idő alatt megszerezhetünk ilyen módon, mintha rákeresnénk a témára, és ki kellene bogarásznunk a találati lista tartalmából. De akkor másként kell optimalizálni a szövegeket annak érdekében, hogy megjelenjenek a generatív AI válaszaiban?
14 ezer szempontnak nem lehet megfelelni
Ez olyan, mint egy háború. Amikor változik az algoritmus, mindig igyekszünk utánamenni, és ahogy egyre okosabbak az AI-ok, a tartalomkészítőknek sincs más lehetősége, mint haladni a korral. Visszafelé már nem alakul semmi
– állapítja meg Török Balázs, aki SEO-stratégiát alkot és kivitelez, tanácsadást nyújt, illetve auditot végez.
Egyelőre nem alakultak ki arra formai keretek, hogy hogyan lehet optimalizálni a tartalmakat kifejezetten a mesterséges intelligencia számára, és nem egyértelmű, hogy ez mennyiben tér el a klasszikus SEO-tól. A szakember szerint azért van az optimalizálásnak egyébként is egy határa, például a Google algoritmusa már 14 ezer szempont alapján dolgozik, és ezt mind már nem lehet nyomonkövetni emberi léptékkel.
Valóban vannak bizonyos formai megfontolások, amiket általában a technikai SEO-val kapcsolatban fel szoktunk sorolni, de azok emberi léptékű szempontok. Az AI pedig már most sokkal összetettebb, az sem biztos, hogy bárki tudja pontosan, mit vizsgál egy AI-algoritmus, hiszen a mélytanulásos módszer révén egyre kevésbé lehet a működésébe belelátni. Nem feltétlen az okokat kell kutatni, elég azt figyelni, hogy mi működik jól
– szögezi le a szakember, és hozzáteszi, az AI hasonló szempontok szerint választja ki a forrásait, mint ahogy a Google állítja össze a találati listát.
Ha el akarunk jutni A-ból B-be, és van hozzá egy BMW-nk meg egy Ferrarink, akkor lehet, az egyik gyorsabb lesz, de mindkét autó ugyanúgy oda fog vinni minket. Ahhoz, hogy célba érjünk, egyáltalán nem szükséges értenünk az összes alkatrész működését
– hívja fel a figyelmet Török Balázs.
Ismerjük alaposan a célcsoportot
Szerinte a legfontosabb, hogy olyan tartalmakat készítsünk, amit tényleg szeretnek az emberek. Az alapvető SEO szempontok természetesen számítanak, de ha a tartalom nem releváns a célközönség számára, hiába optimalizáltuk.
Ez tíz éve sem működött, és tíz év múlva sem fog. Ha csak a SEO miatt készül el egy tartalom, az senkit nem fog érdekelni továbbra sem. Az AI-ra történő optimalizálás kapcsán most virtuális fogódzkodókat gyártunk magunknak. Régen is leginkább csak olyan szöveget kellett írni, ami valóban érdekelte az embereket
– állítja Török Balázs.

Ha így dolgozunk, nagy valószínűséggel szívesebben választanak minket az olvasók
– mondja Török Balázs, aki szerint azt kell értenünk, hova szeretnénk eljutni, és az nekünk miért fontos. A verseny élesedését ezen a területen várja, azok a tartalomkészítők, médiacégek, márkák lesznek jobb helyzetben, amelyek jobban értik, miről és hogyan szeretne információkat szerezni a célközönségük.
Sokszor kérdezik tőlem, milyen prompotot kell használni egy jó blogcikk megírásához. A válaszom az, hogy olyat, amilyen az adott ügyfél céljaihoz, célcsoportjához illeszkedik. Ne kulcsszavakra optimailzáljunk, hanem a potenciális felhasználóinkra
– mondja a szakember.
A jó tartalom felértékelődik
A szakember szerint egyre fontosabb lesz a hitelesség.
Tartalomra továbbra is biztosan szükség lesz, hiszen azokból dolgozik az AI is. A felhasználó pedig egyre pontosabban fog kérdezni, nemcsak például egy jó ingatlanos ügyvédet keres majd, hanem konkrétana bérbeadás szempontjából a legjobb referenciával rendelkező nem vállalati ingatlanos ügyvédet kéri majd. Az AI az alapján fog ajánlani, amit a weben talál, hiszen nincs más információja, abból tud dolgozni. Így a megfelelő online jelenlét továbbra is szempont marad.
Valószínűleg a ChatGPT-ben is meg fognak jelenni a hirdetések és bizonyára az analitikai eszközöket is kialakítják majd, így például felmérhetjük majd, milyen tartalmakra kiváncsiak inkább ezen a felületen keresztül a felhasználók.
Öt évre kell választani
Sokszor folyik arról a vita, melyik a jobb generatív AI-megoldás. Török Balázs szerint az AI-platformok versenyét inkább az fogja meghatározni, hogy a cégek többsége most melyik megoldás mellett teszi le a voksát. Ugyanis a tanításba, egy AI-architektúra kiépítésébe sok energiát és időt kell fektetni, tehát nem fognak eltérni a következő öt évben attól, amit választottak.
Én két éve vagyok ChatGPT-előfizető, és ma már könnyen megírja a véleményem egy témáról. Ha most elindulnék a Claude-on vagy a Gemini-n, mert az egy kicsivel jobb, kezdhetném elölről az egészet. De egyébként is úgy látom, hogy nagyon kevés olyan eszköz van, ami a speciális promptoláson túl valódi hozzáadott értéket adna
– osztja meg tapasztalatait Török Balázs, aki két éve használja a ChatGPT-t.

Amikor az AI-ok beszélgetnek majd egymással
Már létezik az a forgalom, ami a ChatGPT-ről érkezik egy weboldalra, de egyelőre általában csak egy százalék alatti.
Ez hosszú távon biztosan növekedni fog, hiszen egyre kényelmesebben és gyorsabban szeretnénk információhoz jutni, az eszközök fejlődése pedig ezt lehetővé is teszi majd. Például nem a telefonunkon fogjuk bepötyögni a kérdéseinket, hanem szimplán beszélgetni fogunk az eszközeinkkel, legyen az telefon, óra vagy csak egy chip a bőrünk alatt. Az elmúlt 15-20 évben egy applikáció-based világot építettünk, de ez gyökeresen meg fog változni 5-10 év alatt, vagy még hamarabb
– vázolja a jövőt Török Balázs.
Már ma is vannak olyan alkalmazások, amelyek kérésre összefogják a felhasználó naptárát, telefonkönyvét, Messenger-üzeneteit, e-mailjeit.
Úgy fog kinézni, hogy reggel felkelek, és azt mondom az AI-omnak, küldd át húsz pontban a gondolataimat a ChatGPT-ről és az AI-ról az újságírónak, aki kérte. A te AI-od pedig azt fogja válaszolni, hogy köszönöm, de még erre és erre szeretnék választ kapni. Pontosan tudni fogja ugyanis, milyen tartalmak érdekelnek téged
– írja körül a szakember a nem is olyan elképzelhetetlen jövőt, hiszen egy közös interfacen már ma is megvalósítható, hogy egy interjúalany és egy újságíró lényegében véve azonnal megírjon egy interjút.
De ha megnézzük, 10-15 éve mit írtak arról, mi lesz most, akkor azt fogjuk látni, hogy fogalmunk sem volt arról, mi lesz. Tehát most sem tudjuk igazán, milyen lesz a jövő
– teszi hozzá Török Balázs.
A szakember szerint ezután is működni fog az, ami régen is hatékony eszköz volt: a kapcsolat erősítése a vevőkkel és a kapcsolatépítés az emberek között. Ez egyre inkább fel fog értékelődni. Ha mindenki AI-jal írja meg a tartalmakat, azok miben fognak különbözni egymástól? Abban, hogy mennyire minőségi kapcsolatot lehet általuk kiépíteni az ügyfelekkel.