A Tupperware az '50-es évek Amerikájából indult világhódító útjára, 2013-ban viszont a legtöbb eladást már Indonéziában generálta, Németországot megelőzve. Magyarországon is jelen van, de hozzánk már a virágkorán túl érkezett meg a '90-es években, amikor több más nyugati termék is teret hódított a kelet-európai piacon.
A háziasszonyok felszabadításának ígérete
A háztartási márkát 1942-ben alapította Earl Tupper a korszak egyik innovációjára, a műanyagra építve, amelyet korábbi munkája során a DuPont-nál ismert meg. Szabadalmaztatott egy különleges fedélzáró eljárást, amelynek hála az edényekre lég- és nedvesség-mentesen kapcsolódott a tető. A termékeket elsősorban azzal is hirdették, hogy tovább frissen lehet tartani benne az ételeket.
A termék pedig jól illeszkedett azon eszközök sorába, amelyek azt ígérték, megkönnyítik a háziasszonyok életét.
„Minden nő arról álmodik, hogy kevesebb időt töltsön házimunkával, és több ideje legyen arra, hogy jól érezze magát a családja körében. Ez az álom pedig valósággá válhat. A bemutatókon olyan különleges idő- és munkatakarékos megoldásokat láthatnak, amelyek csak a Tupperware háztartási termékekkel lehetségesek. Ezek közé tartozik a Tupper Seal, vagyis a légmentes záródás, ami megőrzi az étel állagát és aromáját”
– olvasható az egyik reklámban.
Ehhez társult egy akkor szintén innovatívnak számító sales-megoldás, az ismerősök, szomszédok körében tartott Tupperware-party, amelyen a cég képviselője ismerőseinek, szomszédainak tartott termékbemutatót az otthonukban jó hangulatú összejövetel keretében, ahol ki is próbálhatták az egyes dobozokat, és megbeszélhették az élményeiket, tapasztalataikat nemcsak a termékek kapcsán.
A márka üzenete a nők felszabadítására helyezte a hangsúlyt – nemcsak a háztartási kellékek, hanem a sales-modell segítségével is, amely rugalmas és jól fizető munkát kínált a nőknek. Ez a komplex csomag hamar népszerűvé tette a céget, és a kínálata újabb termékekkel bővült.
A műanyag és a termékbemutató sem trendi
A több évtizedes sikertörténet azonban könnyen lehet, hogy 2024-ben ér véget. Ennek egyik oka pedig az, hogy az emberek elkezdtek gyanakvással tekinteni a műanyagokra. Ami egykor forradalmi újítás volt, az ma már sokak szemében leginkább hulladék, bár épp a Tupperware edényekről sokan jegyzik meg, hogy még több évtized után is ugyanolyan jól használhatók, mint amikor megvették őket. Talán ez is az oka, hogy az emberek nem akarnak belőlük újakat venni. A másik pedig az, hogy a fogyasztók egyre fontosabbnak tartják a környezetvédelmet, a fenntarthatóságot, és egyre inkább olyan eszközöket keresnek, amelyek nem műanyagból készülnek. A Tupperware pedig nem váltotta le a műanyagot, talán azért sem, mert úgy érezte, ezt nem tehetné meg a márka integritásának sérülése nélkül.
Pedig a cég már a '80-as években meghallotta az idő és a környezetvédelem szavát, amikor fókuszba helyezte az újrahasznosíthatóságot. A 2010-es évekre újrahasznosított alapanyagot vezetett be, a 2020-as években pedig már az amerikai nemzeti parkok támogatását hirdette. Mindez azonban kevésnek bizonyult és késői lépés is volt.
Nemcsak maga az alapanyag vált elavulttá, de már a terméknek is számos versenytársa és fenntartható alternatívája akadt. A háztartási eszközök már rég nem jelentik a háziasszonyok felszabadításának katalizátorait, ezen üzenet helyett pedig nem találtak hasonlóan erős, új mondanivalót, amihez ismét érzelmileg kapcsolódhatnának a vásárlók. Ráadásul a személyes termékbemutatók sem keltik már azokat a kellemes asszociációkat, mint hajdanán, amikor ezek inkább traccspartik voltak, és mintegy mellékesen jó dolgokat is lehetett vásárolni. Így más, hasonló sales-modellre épülő termékek is bajban vannak, mint például az Avon.
Az ajánlások az online térből érkeznek
A Tupperware az online trendek fonalát sem vette fel. Pedig ami egykor a személyes termékbemutatók erőssége volt, vagyis az ismerős megbízható ajánlása és tapasztalatai, azt a fogyasztók ma is keresik, de már az online térben találják meg. A cég viszont nem optimalizálta az online térre a marketingjét.
A nagyobb online webshopokba csak a 2020-as évektől lépett be, az Amazonon 2022-től van jelen, és abban az évben az eladásainak mindössze 14 százaléka származott e-kereskedelemből, míg az elsődleges versenytársaknál ez 65 százalék volt. Bár saját webshopjai vannak, a marketingszakemberek szerint ezek nem elég érdekesek, és hiányoznak belőlük azok az inspiráló történetek, amelyek vásárlásra motiválnák a fogyasztókat.
Egyes szakértők szerint ugyanakkor még nincs minden veszve, ha a márka tovább nyit a fenntarthatóság és a digitális innováció felé, még megmenekülhet. Nagy hagyományú márkaként kézenfekvő lenne, ha meglovagolná például a nosztalgia trendjét; nemrég például jelentkezett is egy vintage stílusú Heritage-kollekcióval.
A brand lejtmenete mindenesetre intő példaként szolgálhat más, régi márkáknak is, amelyek olyan változtatásokra kényszerülnek, melyek talán idegenként hathatnak az addigi üzenettől, kommunikációtól. A megújulás képessége minden brand, még a fiatalabbak esetében is kulcsfontosságú, és a szakemberek feladata, hogy megtalálják a módját, hogyan menthetik át és update-elhetik a hagyományokat.