Nem sok olyan termék van a világon, amelynek szeretete generációról generációra öröklődve garantálja, hogy szinte minden ember polcán megtalálható legyen. Az Unónak azonban sikerült az, ami csak kevés játékmárkának: több mint ötven esztendővel a debütálása után is töretlen a sikere.

A legtöbb család kedvenc játéka, az Uno 52 éve létezik és népszerűbb, mint valaha. A Mattel 2023-ban majdnem minden második másodpercben eladott egy paklit az Egyesült Államokban. A csaknem hatvan Uno pakli percenként még a 2021-es percenkénti 17 csomaghoz képest is hatalmas ugrás és igazán figyelemre méltó teljesítmény.

Michelle Parnett-Dwyer, a Strong National Museum of Play kurátora szerint a népszerűség az Uno hatalmas vonzerejének köszönhető. Állítása szerint a játék titka az, hogy minden korosztály könnyedén játszhat egymással: a felnőttek és a gyerekek számára is egyaránt szórakoztatást nyújt. A sikert tovább erősíti, hogy a játék felépítése rendkívül egyszerű és könnyedén értelmezhető.

Játék generációkon keresztül

Az Unót még 1971-ben Merle Robbins, egy ohiói borbély álmodta meg. Robbins és felesége 5 ezer példányt nyomtatott a játékból, és az Egyesült Államokban utazgatva kempingekben árusították. A játék népszerűsége az 1980-as években nőtt meg, miután Robbinsék eladták a játék jogait, amely 1992-ben a Mattelhez került.

A Mattel terméke jelenleg az első helyen áll a hagyományos játékok kategóriájában. A jól megérdemelt címet világszerte két éve, az Egyesült Államokban pedig három éve viseli.

A termékfejlesztés tankönyvi példája

Az Uno jelenleg több mint 600 kiadásban érhető el, de a játék alapmechanizmusa minden egyes verzióban többnyire ugyanaz maradt: a játékosok húznak néhány kártyát, majd felváltva próbálnak azoktól megszabadulni. Az egységességgel és egyszerűséggel az Uno elérte azt, amelyre kevés termék képes: szinte minden korosztályt és szinte minden kultúrkört képes megszólítani.

A kártyajáték jelenleg több mint 80 országban kapható. Rengeteg kiadása létezik a Braille-írásostól a politikamentes pakliig. Az utóbbiban a piros és a kék kártyákat narancssárga és lila színűre cserélték, hogy elkerüljék az amerikai politikával kapcsolatos asszociációt. De számtalan olyan verziót is találunk, amelyek kártyáin népszerű popkulturális alakok, mesehősök vagy filmes jelenetek köszönnek vissza. Ray Adler, a Mattel alelnöke és a játékokért felelős globális vezetője pedig elárulta, hogy 2024 végéig a Mattel további több mint ötven új Uno-kiadást fog a piacra dobni.

Az Uno esetében azért kiemelkedő az, ahogyan az újabbnál újabb változatokat piacra dobják, mert egyáltalán nem rombolják az eredeti játék népszerűségét és a klasszikus verzió iránti keresletet. A Mattel szerint épp ennek ellenkezője történik: a modern, például Disney-mesés kiadásokkal hamar be tudják vonzani a legkisebb korosztályt, akik később szívesen vásárolják a nehezebb, különlegesebb paklikat, hogy aztán felnőttként a hagyományos kártyákkal tanítsák meg a gyerekeiket játszani.

Ha nem akar lemaradni a legfrissebb cikkekről, vagy szívesen hozzászólna a posztokhoz, akkor kövesse a MediaFuture Facebook és LinkedIn oldalát is.

(Borítókép:  Westend61 / Getty Images)

Címkék