A globális reklámköltések idén várhatóan 7,8 százalékos emelkedést mutatnak, de jövőre sem húzzák be a hirdetők a kéziféket: 2025-ben 6,8 százalékkal számolnak a szakértők, ezzel átlépve az egybillió dolláros küszöböt.

A szakma optimistán vágott neki 2024-nek, hiszen már tavaly decemberben is 5,3 százalékos növekedéssel számoltak a reklámköltések terén, de az eddigi évből eltelt bő öt hónap még erre is rálicitált.

A GroupM This Year Next Year előrejelzése már azt vetíti előre, hogy 2024-ben 7,8 százalékkal bővülnek az ilyen típusú költések, ezzel elérve a 989,8 milliárd dolláros összeget.

KÉT PIAC HAJTJA FELFELÉ A REKLÁMKÖLTÉSEKET

A növekedés fő hatóerejét Kína és az USA gazdasága adja: együttesen a globális reklámbevételek 57,1 százalékát teszik ki, az itt tapasztalt növekedés 2024-ben másfélszerese az összes többi piacénak. Az említett két országban a reklámbevételek összege 44,5 milliárd dollárral nőtt, miközben a többi piac összességében 27,4 milliárd dollárral tudta emelni reklámbevételeit.

A kutatás szerzői azt is megállapították, hogy nagyban hozzájárult a költések növekedéséhez a tény, hogy a világ lakosságának fele járult vagy járul az idei évben szavazóurna elé, így nagyon sok ember találja magát szemben fizetett politikai hirdetésekkel.

A mesterséges intelligencia (MI) megkerülhetetlenségére is kitért a This Year Next Year: adataik szerint már 2024-ben az összes hirdetés 69,5 százalékában, azaz több mint kétharmadában kap szerepet az MI, ez az arány pedig rohamosan nő. 2029-re már 94 százalék fölé emelkedik az MI bevonásával a fogyasztókhoz eljuttatott reklámok aránya, ez a GroupM korábbi becslésénél három évvel hamarabbra prognosztizálható. A kutatók felhívják a reklámipari szereplők figyelmét arra, hogy

azonnal kezdjenek el kísérletezni, ismerkedni az MI nyújtotta lehetőségekkel.

A print itt is nagy vesztes

Ami az egyes területek szerinti bontást illeti, egy olyan szektort azonosítottak, amelyen várhatóan csökkennek a költések, ez pedig nem meglepő módon a nyomtatott sajtó. A többi területen a következő mértékű növekedésre számítanak még idén:

  • Digitális – 10 százalék
  • Televízió – 2,7 százalék
  • Kereső – 5,3 százalék
  • Köztéri – 11,5 százalék
  • Mozi – 7,1 százalék
  • Retail – 17,5 százalék
  • Rádió – 0,8 százalék.

Ami a távolabbi jövőt illeti, a This Year Next Year számít a kormányok szabályozó intézkedéseinek korlátozó hatásai mellett arra is, hogy az MI terjedésével annak komolyabb korlátok közé szorítására is igény születik majd. A globalizáció, a világ minden táján egyszerre ismertté váló dalok vagy sorozatok hatása is tagadhatatlan, de a sportok egyre globálisabbá váló szurkolói bázisai is magasabbra hajtják a költéseket. A kutatók szerint a szponzoráció is fokozatosan előtérbe kerül majd a költések terén.

Címkék