A Nike piros, lila és kék színűre módosította az angol labdarúgócsapat mezén a hagyományosan piros-fehér Szent György-keresztet. A Nike szerint az új design a zászló „játékos frissítése”, amivel az egységesítés és az inspiráció a cél, azonban sokakban felháborodást váltott ki az újragondolt szimbólum.

A Nike megváltoztatta az angol futballcsapat Európa-bajnokságra készült mezén a Szent György-kereszt hagyományos színeit, ezzel a marketingfogásnak indult újítással óriási felháborodást váltott ki az angolokból a márka – írta az Index a CNN cikke alapján.

Eredetileg a kereszt fehér és piros színű, azonban a mezekre varrott új verzió a piros, a lila és a kék árnyalatait kapta meg. Az újítás nagyon megosztó lett az emberek körében: Keir Starmer angol politikus, a brit Munkáspárt vezetője például úgy látja, a színek megváltoztatása teljesen felesleges, és számára érhetetlen, hogy miért volt szükség erre a lépésre. Rishi Sunak miniszterelnök hasonló álláspontot fogalmazott meg, szerinte a Nike-nak nem kéne összekavarni a zászló színeit – írta az Index a Sky News cikke alapján.

Starmer továbbá azt nyilatkozta az ügyről a The Sun brit bulvárlapnak:

Szerintem ezt újra kellene gondolniuk, és vissza kellene változtatniuk az átalakítást. Még abban sem vagyok biztos, hogy rendesen meg tudják magyarázni, miért gondolták úgy, hogy változtatniuk kell ezen.

A politikus arról is szót ejtett, hogy a Nike honlapján 124,99 fontért, azaz körülbelül 58 ezer forintért árulják a megújított mezt. A szélsőséges hangok ellenére a ruhadarab rendkívül nagy népszerűségnek örvend a szurkolók körében: ez abból is érzékelhető, hogy a mez férfiverziója már el is fogyott.

Miután a Nike újítását több politikus is bírálta, a cég március 22-én közleményt adott ki az üggyel kapcsolatban:

2012 óta vagyunk az Angol labdarúgó-szövetség (FA) büszke partnerei, és megértjük a Szent György-kereszt jelentőségét és fontosságát, és soha nem volt szándékunkban bárkit is megbántani, és tudjuk, hogy mit jelent ez az angol szurkolók számára

– írta a Nike.

Hozzátették azt is, hogy az új árnyalatokkal az 1966-os vb-győztes angliai játékosokra akartak emlékezni. A Nike továbbá azt hangsúlyozta, hogy a módosítást egy „játékos frissítésnek” szánták, amelynek célja az egyesítés és az inspirálás.

Nem ez az első eset, hogy kritika éri a márkát egy angol futballmez miatt. A cég 2023-ban a női világbajnokság előtt nem hozta forgalomba Mary Earps egyenruháját, ami óriási felháborodást váltott ki a szurkolók körében.

(Borítókép: Nick Potts - PA Images/ Getty Images)

Címkék