Bár a koronavírus okozta járvány idején az online rendelések piaca bővült, a kezdeti lendület alábbhagyott. Manapság sikeres webáruházat indítani igencsak nagy kihívás. Szakembereket kérdeztünk arról, mire érdemes figyelni az új piacra lépőknek.

Az elmúlt évek során az online kereskedelem szereplőinek száma, forgalmának mértéke egyre bővült. A két érték azonban nem egyenesen arányos, a járvány miatti lezárások okozta hirtelen bővülés nem egységesen érintette a webshopokat. A siker titkának igyekeztünk utánajárni webshopot üzemeltető kereskedők, illetve a háttérmunkát végző szakemberek segítségével. 

Ezt nézi a felhasználó, ha webshopból rendel

Hiába léteznek már szinte konzervként működő lehetőségek azok számára, akik a netes kereskedelem kemény fájába vágnák a fejszéjüket, nem is olyan egyszerű egy webshopot sikerre vinni. Az utóbbi időszakban bebizonyosodott, hogy a nagy amerikai cégeknek, például az Amazonnak vagy az eBaynek kis piac vagyunk, azonban az olcsóbb vásárlási lehetőséget kínáló kínai webshopoknak ideális terep Magyarország. Érdekes módon mellettük nem a hazai kiskereskedelem képviselői, hanem a román, lengyel és szlovák vállalkozások bizonyultak sikeresnek. 

Sokan egyetértenek abban, hogy manapság a fullfillmenten múlik a netes áruházak sikere. Az általunk megkeresett szakértők szerint rengeteget számít az, hogy a logisztikába, illetve a raktárkezelésbe mekkora energiát fektet a cég, miként szervezi ki azokat, hiszen sokat lehet azon spórolni, hogy ha a készletet, a csomagolást, a postázást egy erre szakosodott cég kezeli. Természetesen az is fontos, hogy releváns legyen a webshopban árult termék nagyobb tömegek számára is, sikeres vállalkozást nem képes vinni az, akinek a portékájára kevesen keresnek rá. 

"Fontos a megjelenés, pár másodperc alatt döntenek a látogatók, hogy tovább nézelődnek vagy elkattintanak. Legyen figyelemfelkeltő a Hero szöveg és kép, mert már ott meg kell ragadni a figyelmet" – mondta el kérdésünkre Hange Krisztina webdesigner. "Ha felkeltettük az érdeklődést, és továbbmennek, akkor már az elérhető információk és a funkció a fontosabb."

Szerinte lényeges a külcsín az oldal mélyére kattintva is, az ízléses termékképek, a hozzájuk tartozó, informatív leírások, illetve a vásárlás feltételeinek érthető, transzparens feltüntetése is döntő lehet a vásárlói kedvet tekintve. A tudatos vásárlók számára fontos, hogy mindezek könnyen elérhetőek legyenek. 

"Ha a gombok nem működnek, a menüpontok nem egyértelműek, vagy rosszak a termékcímkék, azaz nem jó a kereső, a látogatónak hamar elege lesz, elkattint."

– sorolta az általános hibákat.

az egyediség kevés a sikerhez

A Google találati listája egyre inkább mérvadó az online kereskedelemben, hiszen sok a feltörekvő webshop, amelyeknek ráadásul azonnal meg kell küzdeniük a régi nagyokkal. 

"Ha megfelelően fel van töltve a termékfeed a merchant centerbe, be van hozzá állítva a shopping/pmax kampány a hirdetési fiókban, akkor tudnak a termékek megjelenni egy releváns Google-keresés során a találati lista legtetején képpel, árral, webshop címmel ellátva. Ez nyilván pluszköltséggel is jár a cégeknek, de elkerülhetetlen a sikerhez."

– emelte ki egy online marketinggel foglalkozó cég képviselője. A Google találati listája komoly befolyással van a netes vállalkozások sikerére, ma már nem elég pusztán a reklám, illetve a megfelelő minőségű termék. 

A webshopok sikere a Google-től függ?

Annak érdekében, hogy minél előrébb sorolja az adott webáruházat a keresőszolgáltatás, elő lehet fizetni a szolgáltatásra. Ebben az esetben egyfajta liciten keresztül kerülhet előre, azaz az erősorrendet a hirdetésbe fektetett anyagiak is befolyásolják a Google ADS rendszerén keresztül.  A találatok között lejjebb görgetve megjelennek az organikus, azaz a keresőszóra releváns egyéb találatok is. A sorrend itt a Google saját rangsorolási algoritmusának függvénye. Ahhoz, hogy minél feljebb jusson egy webshop a listán, rengeteg energiát kell fektetni a keresőoptimalizálásba, ugyanis el kell érni, hogy

a tartalmat tekintve minél több keresőkifejezésre megjelenjen a webáruház. 

A harmadik megoldás a szakemberek szerint az, ha felkerül a webshop a Google Térképre, így azon felhasználók, akik engedélyezik a helyzetük megosztását, válogathatnak a környezetükben lévő vállalkozások közül is. Ehhez persze szükséges, hogy nagyjából egy helyen tartózkodjon a vevő a vállalkozás bejelentett címével. A SEO optimalizálásra ugyanakkor számos cég szakosodott manapság, így ezeket igénybe véve maguknak a vállalkozóknak elegendő lehet, ha egy releváns terméket a lehető legjobb minőségben forgalmaznak, lehetőség szerint egy áttekinthető és ízléses külsejű webshopon keresztül. 

Címkék