Az elmúlt évek során az online kereskedelem szereplőinek száma, forgalmának mértéke egyre bővült. A két érték azonban nem egyenesen arányos, a járvány miatti lezárások okozta hirtelen bővülés nem egységesen érintette a webshopokat. A siker titkának igyekeztünk utánajárni webshopot üzemeltető kereskedők, illetve a háttérmunkát végző szakemberek segítségével.
Ezt nézi a felhasználó, ha webshopból rendel
Hiába léteznek már szinte konzervként működő lehetőségek azok számára, akik a netes kereskedelem kemény fájába vágnák a fejszéjüket, nem is olyan egyszerű egy webshopot sikerre vinni. Az utóbbi időszakban bebizonyosodott, hogy a nagy amerikai cégeknek, például az Amazonnak vagy az eBaynek kis piac vagyunk, azonban az olcsóbb vásárlási lehetőséget kínáló kínai webshopoknak ideális terep Magyarország. Érdekes módon mellettük nem a hazai kiskereskedelem képviselői, hanem a román, lengyel és szlovák vállalkozások bizonyultak sikeresnek.
Sokan egyetértenek abban, hogy manapság a fullfillmenten múlik a netes áruházak sikere. Az általunk megkeresett szakértők szerint rengeteget számít az, hogy a logisztikába, illetve a raktárkezelésbe mekkora energiát fektet a cég, miként szervezi ki azokat, hiszen sokat lehet azon spórolni, hogy ha a készletet, a csomagolást, a postázást egy erre szakosodott cég kezeli. Természetesen az is fontos, hogy releváns legyen a webshopban árult termék nagyobb tömegek számára is, sikeres vállalkozást nem képes vinni az, akinek a portékájára kevesen keresnek rá.
"Fontos a megjelenés, pár másodperc alatt döntenek a látogatók, hogy tovább nézelődnek vagy elkattintanak. Legyen figyelemfelkeltő a Hero szöveg és kép, mert már ott meg kell ragadni a figyelmet" – mondta el kérdésünkre Hange Krisztina webdesigner. "Ha felkeltettük az érdeklődést, és továbbmennek, akkor már az elérhető információk és a funkció a fontosabb."
Szerinte lényeges a külcsín az oldal mélyére kattintva is, az ízléses termékképek, a hozzájuk tartozó, informatív leírások, illetve a vásárlás feltételeinek érthető, transzparens feltüntetése is döntő lehet a vásárlói kedvet tekintve. A tudatos vásárlók számára fontos, hogy mindezek könnyen elérhetőek legyenek.
"Ha a gombok nem működnek, a menüpontok nem egyértelműek, vagy rosszak a termékcímkék, azaz nem jó a kereső, a látogatónak hamar elege lesz, elkattint."
– sorolta az általános hibákat.
az egyediség kevés a sikerhez
A Google találati listája egyre inkább mérvadó az online kereskedelemben, hiszen sok a feltörekvő webshop, amelyeknek ráadásul azonnal meg kell küzdeniük a régi nagyokkal.
"Ha megfelelően fel van töltve a termékfeed a merchant centerbe, be van hozzá állítva a shopping/pmax kampány a hirdetési fiókban, akkor tudnak a termékek megjelenni egy releváns Google-keresés során a találati lista legtetején képpel, árral, webshop címmel ellátva. Ez nyilván pluszköltséggel is jár a cégeknek, de elkerülhetetlen a sikerhez."
– emelte ki egy online marketinggel foglalkozó cég képviselője. A Google találati listája komoly befolyással van a netes vállalkozások sikerére, ma már nem elég pusztán a reklám, illetve a megfelelő minőségű termék.
A webshopok sikere a Google-től függ?
Annak érdekében, hogy minél előrébb sorolja az adott webáruházat a keresőszolgáltatás, elő lehet fizetni a szolgáltatásra. Ebben az esetben egyfajta liciten keresztül kerülhet előre, azaz az erősorrendet a hirdetésbe fektetett anyagiak is befolyásolják a Google ADS rendszerén keresztül. A találatok között lejjebb görgetve megjelennek az organikus, azaz a keresőszóra releváns egyéb találatok is. A sorrend itt a Google saját rangsorolási algoritmusának függvénye. Ahhoz, hogy minél feljebb jusson egy webshop a listán, rengeteg energiát kell fektetni a keresőoptimalizálásba, ugyanis el kell érni, hogy
a tartalmat tekintve minél több keresőkifejezésre megjelenjen a webáruház.
A harmadik megoldás a szakemberek szerint az, ha felkerül a webshop a Google Térképre, így azon felhasználók, akik engedélyezik a helyzetük megosztását, válogathatnak a környezetükben lévő vállalkozások közül is. Ehhez persze szükséges, hogy nagyjából egy helyen tartózkodjon a vevő a vállalkozás bejelentett címével. A SEO optimalizálásra ugyanakkor számos cég szakosodott manapság, így ezeket igénybe véve maguknak a vállalkozóknak elegendő lehet, ha egy releváns terméket a lehető legjobb minőségben forgalmaznak, lehetőség szerint egy áttekinthető és ízléses külsejű webshopon keresztül.