A Linkedin felületén február 22-én megjelent egy poszt, ami egyelőre több kérdést, mintsem választ hagyott maga után. Ugyanis Bíró Pál, a Google Country Managere a személyes profilján osztott meg egy írást “Tájékoztatás a hazai sajtókiadókkal folytatott tárgyalásainkról” címmel.
Mint ahogy azt mi is megírtuk, a poszt – ami nem egyértelmű, hogy Bíró személyes véleménye, vagy a Google álláspontja – azt fejtegeti, hogy a többek között a Google Hírek felületén is megjelenő tartalmak után a keresőóriás a szerzői jogokra való tekintettel köteles fizetni a tartalmakat kiadó portáloknak. Igen ám, viszont az EUCD jogi szabályozásának értelmében ugyanazon tartalom felhasználásáért a kiadó csak egyszer kaphat díjazást.
Tehát a jogdíj vagy a Google-lel egyénileg kötött ENP megállapodásokon keresztül vagy a Repropressen, mint közös jogkezelő szervezeten keresztül kerülhet kifizetésre.
A Repropress 2023. októberére elkészítette és benyújtotta a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala számára a sajtókiadói szomszédos jogokra vonatkozó díjszabását, kezdeményezve annak jóváhagyását. A díjszabás jóváhagyási eljárás törvényi kereteinek megfelelően az SZTNH 2024. február 2-án felterjesztette javaslatát az Igazságügyi Miniszter felé, akinek az aznapi kézhezvételtől kezdve 30 napja van, hogy meghozza döntését a díjszabás jóváhagyásával kapcsolatosan.
Posztjában Bíró kifejtette, hogy hogy a Repropress díjszabási javaslatának vizsgálata folyamatban van, és lehetséges, hogy 2024. március 1-ig jóváhagyásra kerül, tehát az írottak alapján a kiadóknak napjaik maradtak eldönteni, hogy kivel szeretnének szerződni.
A szűkös határidőt a Repropress sem hagyhatta szó nélkül. Közleményükből kiderül, hogy a Google pár sajtóorgánumnak előzetesen kiküldött pár levelet, amelyekben a Repropress szerint a megállapodások extrém alacsony díjakat határoznak meg, de igen átfogó jogosultságokat biztosítanak a Google számára, amely az általuk kialakított szerződés megkötésével kizárja a szomszédos jogoknak a sajtókiadók javára járó jogdíjakat.
Véleményük szerint a Google jól láthatóan kihasználja a helyzetét, illetve minimális szinten akarja tartani a sajtókiadói jogok értékét azzal, hogy a szerzői jogi törvény alapján sajtókiadónak minősülő cégekkel ENP-megállapodásokat köt a jogi biztonság elérése érdekében.
Mint írják:
A Reporpess ezzel szemben egy mindenki számára megismerhető, transzparens, a kiadók számára egységes feltételeket biztosító díjazást terjesztett be a jogszabályi feltételeknek megfelelően, melyet kiadói szakemberekkel egyeztetve alakított ki. A díjszabás jóváhagyási folyamat során a Repropress az összes hazai kiadó érdekét képviseli, és célja, hogy minél magasabb bevételhez juthassanak a kiadók a direktíva alapján.
A Repropress abban bízik, hogy a korábban elkészített díjszabását a Minisztérium március elején jóváhagyja. Amennyiben így lesz, azt ígérik, hogy a díjszabás hatályba lépését követően azonnal lépni fognak, hogy a kiadók hozzájuthassanak jogdíjaikhoz.
Emellett arra bíztatják a kiadókat, hogy várjanak még néhány napot ahhoz, hogy megalapozott döntést hozhassanak annak ismeretében, hogy március elején jóváhagyja-e a Miniszter a Repropress díjszabását.
A teljes közlemény a Repropress oldalán olvasható.