A fehérorosz származású üzletember előbb családi vállalkozásukat virágoztatta fel, majd a digitális marketing és a közösségi média szakértőjévé vált. Az élete ugyanakkor nem indult zökkenőmentesen, mivel családjával együtt hároméves korában emigrált az Egyesült Államokba, ahol végül egy egész birodalmat épített fel.

A marketing nagyágyúi közül Gary Vaynerchuk az egyik, akinek neve mára szinte egybeforrt a szakmáéval. Gennady Alexandrovich Vaynerchuk (magyarosítva Gennagyij Alekszandrovics Vajnercsuk) néven látta meg a napvilágot 1975. november 14-én a Szovjetunióhoz tartozó Babrujszkban, ami napjainkban már Fehéroroszországhoz tartozik. Az üzletember – akit főként Gary Vee-ként emlegetnek – 1978-ban, hároméves korában a családjával együtt érkezett az Egyesült Államokba. Nyolcan laktak együtt egy stúdióapartmanban a New York állambeli Queensben, mielőtt Edisonba, New Jersey-be költöztek. Ahogy arról a szakember egy korábbi interjúban beszámolt, édesanyja mindent megtett annak érdekében, hogy mindenük meglegyen, de szegények voltak, mint a templom egere.

Azért vagyok vidám ember, mert tudom, hogy akkor is boldog voltam, amikor semmim sem volt

– jelentette ki a beszélgetés során, hozzátéve, nem a pénz a boldogság kulcsa, és csak annak köszönhető, hogy nem szállt el, hogy szűk a baráti köre, akik mindig a földön tartják őt. Eddigi pályafutását tekintve viszont már bőven lehetett alkalma arra, hogy dagadjon a melle a büszkeségtől.  

Az üzletre született

Az üzletember hivatalos oldala szerint gyakran nevezi magát „tisztavérű vállalkozónak”, mivel a semmiből, saját erővel kapaszkodott fel a ranglétrán, és tett szert egyre nagyobb sikerre. Hétéves korában csöppent bele a bizniszbe, amikor limonádét kezdett árulni, majd középiskolás korában baseballkártyákat és játékokat adott el több tízezer dollár értékben. A siker ízét a családi vállalkozásukban, a Shoppers Discount Liquors-ben tapasztalhatta meg igazán. Kezdetben óránként két dollárért jeget zacskózott az italboltban, majd a 90-es években, felismerve az internetben rejlő lehetőségeket, az ország egyik első e-kereskedelmi üzletévé varázsolta. 1998-ban a főiskola elvégzése után vette át édesapjától a boltot, amit átnevezett Wine Library-re, majd indulhatott az online értékesítés. A cég bevételét évi 3 millió dollárról 60 millió dollárra növelte, de nem ragadt le a bevált receptnél.

2006-ban a YouTube-on indította útjára a Wine Library TV csatornát, amelyen öt éven keresztül szinte minden nap megjelentetett egy epizódot. Közvetlenségének köszönhetően később olyan műsorokba is bekerült, mint az Ellen Degeneres Show. Saját bevallása szerint a családi céget az általa csak alulárazott figyelemnek nevezett módszerrel tudta az égbe repíteni, ami magában foglalta az e-kereskedelmet, az email marketinget és a Google AdWords hatásait.

Karriere akkor érkezett fordulóponthoz, amikor 2008-ban egy vitaindító beszédet tartott a Web 2.0 konferencián New Yorkban, ami közvetve vezetett ahhoz, hogy a HarperCollins kiadó tíz könyvről szóló, 1 millió dolláros szerződést kötött vele. A legelső kötet, a Crush It! 2009-ben jelent meg, amelyben azzal kapcsolatban adott tippeket, hogyan tudja akárki a szenvedélyét pénzzé tenni az internet segítségével. A mű később bestseller lett, amiben Vaynerchuk lefektette a médiára, a marketingre és a kommunikációra vonatkozó alapelveit. Emellett olyan cégekbe fektetett bele, mint a Facebook, a Twitter, a Tumblr, az Uber, a Snapchat és a Venmo.

Egy történetmesélő vagyok. Szeretek sztorizni a márkákról. Szeretek mesélni, és kész. Szavakon keresztül képeket festeni, ezt csinálom

– jelentette ki korábban.

Birodalmat épített fel

Vaynerchuk üzlethez való tehetségére hamar ráismert, viszont nem állt meg a borbiznisznél; 2009-ben testvérével megalapította a VaynerMedia közösségi médiára összpontosító digitális reklámügynökséget. Kilenc évvel később már több mint 800 alkalmazottjuk volt, és olyan vállalatokat tudhattak az ügyfeleik között, mint a Pepsi, a GE vagy a Johnson and Johnson. A VaynerMedia hivatalos oldala szerint az elmúlt években számtalan óriáscéggel dolgoztak már együtt, például a TikTokkal, a Zoommal és a Tinderrel. A VaynerMedia a megalapítása óta sikert sikerre halmoz, ami főképp annak köszönhető, hogy az egyik legelső cég volt, ami a digitális világban rejlő lehetőségekkel kezdett el foglalkozni. Az influenszer marketing mellett többek között lehet hozzájuk fordulni e-kereskedelemmel, személyes márkaépítéssel, illetve SMB-marketinggel – azaz kis-és középvállalkozásoknak szóló marketinggel – kapcsolatban.

A VaynerMedia ugyanakkor csak a jéghegy csúcsa, mivel az egy nagyobb cég, a VaynerX részét képezi. Ahogy azt az üzletember 2023 nyarán a The Verge-nek kifejtette , az előbb említett cégről sokan nem tudnak, pedig egy 1500-1600 alkalmazottal rendelkező globális vállalatról van szó. A VaynerMedia mellett pedig a VaynerX-hez tartozik még:

  • a Gallery Media Group, ami a PureWoW női oldalnak és a férfiakat megcélzó One37pm-nek ad otthont, azaz médiatevékenységet végez,
  • a Vayner3 innovációs stratégiai vállalat,
  • a VaynerSpeakers,
  • a saját szellemi tulajdonával foglalkozó VeeFriends,
  • a VeeCon,
  • és a nemrégiben alapított VaynerSports.

Az üzletember a felsorolt vállalatok mellett társalapítója volt még a Resy étteremfoglalási alkalmazásnak – amelyet 2019-ben vásárolt meg az American Express –, illetve az Empathy Wines borászatnak, amit a Constellation Brands vett meg 2020-ban.

Mi a siker titka?

Gary Vaynerchuk a személyes márkaépítésben számít igazán úttörőnek, aminek alapjait a családi borbizniszük által helyezhette le. A YouTube-on 2006 és 2011 között a Wine Library TV csatornán osztott meg borkritikákról, kóstolókról szóló videókat, majd a The Daily Grape podcasttel folytatta. Egy ideig a Sirius XM rádióadón Wine & Web néven készített műsort, amelyekben a borkóstolót párosította a technológiai, üzleti élet trendjeinek bemutatásával. 2014-ben indította útjára a máig futó #AskGaryVee Show videósorozatot a YouTube-on, ami olyan videókat takar, amelyekben a nézőknek ad üzleti tanácsokat, bár manapság már kevésbé aktív – az utolsó tartalom hét hónappal ezelőtt került fel.

Mindemellett DailyVee néven vlogokat készít, a videók tulajdonképpen az életét dokumentálják – ami egy vezérigazgatótól merész vállalkozás –, illetve ő a házigazdája a The GaryVee Audio Experience podcastnek ahol naponta új epizódok jelennek meg. Az imént felsoroltak nem egy embert kívánó feladatok, viszont a személyes márkaépítés terén ezek az alappillérek biztosították Vaynerchuknak azt, hogy új tartalomstratégiát kidolgozva úttörővé váljon a piacon. A módszere pedig eredményesnek bizonyul, mivel közösségi média felületein eddig összesen 44 millió követőre tett szert.

Több könyvet is írt már, illetve idén nyáron jelenik meg a nyolcadik kötete, a gyerekeknek szóló Meet Me In the Middle. Művei közé tartozik a Crush It! Why NOW Is the Time to Cash In on Your Passion, a The Thank You Academy és a Jab, Jab, Jab, Right Hook. A hazai boltokban szinte mind kapható, viszont magyar nyelven csak a Hasíts! és a Kérdezd Gary Vee-t érhető el.

Az üzletember munkásságával kapcsolatban könnyen merülhet fel az a kérdés, mi a sikere titka, amiről ő maga az Entrepreneur magazinnak úgy nyilatkozott, a munkamorál vitathatatlan tényező, illetve hogy az ember tudjon nagyban gondolkozni. Kizárólag ez járt a fejében legutóbbi cégének, a VaynerSports-nak a megalapításakor is, amit azzal a céllal hozott létre, hogy a piac legjobbjává váljon.

Imádok versenyezni, és ha szeretsz versenyezni, és szereted a játékot, utálsz veszíteni. De tisztában kell lenned a következményekkel. Sok vállalkozó gyűlöli a többi vállalkozót, és ez megőrjít

– mondta, hozzátéve, pontosan ez a hozzáállás választja el a sikeres vállalkozókat azoktól, akiket állandóan kudarc ér. Emellett kihangsúlyozta, nem gondolja, hogy annyira sikeres lenne, mint a versenytársai, de erre törekszik. 

A márkák idővel érnek, akárcsak egy házasság. A házastársaddal érzett kötelék más, mint amikor először találkoztatok. Az izgalmat és a felfedezést felváltja a kényelem és a mély érzések

– jegyezte meg korábban.

A magazinnak Vaynerchuk ezen kívül kiemelte, 11 évesen eldöntötte, hogy meg akarja venni a New York Jets amerikaifutball-csapatot, és úgy gondolja, ez a vágya összefüggésben lehet az általa elért sikerekkel. Mint kihangsúlyozta, nem az a célja, hogy a lehető legtöbb pénzt keresse, hanem hogy minél boldogabb legyen.

Annak ellenére, hogy sok pénzt kerestem, nagyon is tisztában vagyok vele, hogy többet is felhalmozhattam volna. A magam módján akarom elérni a céljaimat, én a folyamatért lelkesedem. Bár én vagyok a vállalkozó, és minden csak rajtam múlik, nem én irányítom a világot, én azt tudom irányítani, hogyan reagálok rá

– osztotta meg gondolatait a sikerrel kapcsolatban Gary Vaynerchuk, akinek 200-220 millió dollárra (jelenlegi árfolyamon 69,8-76,8 milliárd forintra) tehető a vagyona. Míg a Forbes legutóbbi becslése szerint a New York Jets amerikaifutball-csapat 6,1 milliárd dollárt ér, így az üzletembernek még spórolnia kell ahhoz, hogy beteljesíthesse gyerekkori álmát.

(Borítókép: NurPhoto / Getty Images)

Cimkék