Három év alatt megháromszorozódott hazánkban a rendszeres podcasthallgatók száma, valamilyen gyakorisággal pedig már a lakosság kétharmada követ ilyen műsorokat – állapította meg egy, a magyarok podcastfogyasztási szokásait vizsgáló friss kutatás.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából készült tanulmány arra is rávilágít, hogy a podcasthallgatók több mint 90 százaléka elégedett a hazai műsorkínálat mennyiségével és minőségével. A mintegy ezer internetező reprezentatív kérdőíves felmérésen, illetve fókuszcsoportos interjúkon alapuló kutatás szerint a közvélemény a podcastot elsősorban online hallgatható, kötetlen, beszédalapú műsorként definiálja, amelynek élvezeti értékét nem csökkenti, ha nem nézzük, csak hallgatjuk.

66 százalékkal nőt a podcasthallgatók aránya 

A formátum népszerűsége az elmúlt években meredeken emelkedett: a podcastot legalább heti rendszerességgel hallgatók aránya 2021-hez képest megháromszorozódott, 36 százalékra nőtt, míg a műsorokat valamilyen gyakorisággal követők aránya 44-ről 66 százalékra ugrott. Nemcsak az idősoros adatok támasztják alá, hogy a podcastiparág felfelé ívelő pályát jár be. Maguk az érintettek, a hallgatók/nézők is így látják: 80 százalékuk azon a véleményen van, hogy az elmúlt években a podcast összességében mind népszerűbb műfajjá vált Magyarországon.

A műfaj a fiatalabbak, a férfiak, a magasabb iskolázottságúak és a fővárosiak körében a legnépszerűbb. A hallgatók a podcast legnagyobb előnyének a rugalmasságát tartják, vagyis azt, hogy szinte bárhol, bármikor fogyasztható.

Több mint kétharmaduk szerint az ilyen műsorok alkalmasak arra, hogy hallgatói egy adott témában jól el tudjanak mélyülni. A műfaj ezenkívül a nagy többség szerint személyesebb, nyitottabb közeget képes teremteni, mint a hagyományos médiatermékek. A podcastok egyes epizódjaival jellemzően inkább véletlenszerűen találkoznak a hallgatók, például a közösségi médiában, és csupán kevesebb mint felük szokott tudatosan és célzottan böngészni az adások között.

Egy-egy eléjük kerülő epizódra elsősorban akkor kattintanak az internetezők, ha annak témája egybeesik az érdeklődési körükkel, illetve ha a beszélgetés résztvevőit vagy házigazdáját érdekesnek találják. A podcasthallgatók mintegy kétharmada elsősorban telefonon követi a műsorokat, 70 százalékuknak pedig a YouTube a fogyasztás első számú platformja.

A közönség nagyrészt háttértevékenységként hallgat podcastot, mindössze körülbelül egynegyedük vallotta azt, hogy ilyenkor kizárólag a műsorra figyel. A hallgatók 57 százaléka találkozott már valamilyen reklámmal, termékmegjelenítéssel egy podcaston belül, és 8 százalékuk már vásárolt is ezek nyomán.

A konkrét podcastokat vizsgálva sokrétűnek és szélesnek tűnik ez a médiapiaci szegmens, és ezzel együtt nagyon fragmentáltnak is, hiszen a kérdőíves kutatásban szereplő hallgatók több mint 150 féle podcastot emeltek ki, amelyekről tudnak, és úgy gondolják, hogy népszerűek lehetnek ma Magyarországon.

Ezek a legnépszerűbb műsorok 

A válaszok alapján a magyarországi podcastok népszerűségi toplistáját a következő tartalomgyártók, előadók vezetik:

  • Friderikusz Sándor / Friderikusz Podcast (27%)
  • Partizán / Gulyás Márton (15%)
  • TheVR Happy Hour (15%)
  • Sebestyén Balázs / Balázsék (11%)
  • Jól van ez így / Fókuszcsoport (7%)

A kérdőíves kutatás adatai azt mutatják, hogy nem csak egy-két témakör képes bevonzani a hallgatókat a podcastok világába, hiszen a megkérdezettek átlagosan nyolc-kilenc témakört is kiemelnek, amikor a kedvelt podcasttémakörökről nyilatkoznak.

Első helyen a hírek/aktualitások (71%), és ezzel szoros összefüggésben a közéleti témák (58%) állnak, de mellettük a humoros tartalmakat (68%) vagy a tudományos, ismeretterjesztő tartalmakat (62%) is keresik. A lista élmezőnyében lelhetők fel a mentális és testi egészséghez szorosan kapcsolódó témák is (életmód: 54%, pszichológia, önfejlesztés: 53%, gasztronómia: 47%). Érdekes módon meglepően nagy tábora van a bűnügyekkel foglalkozó podcastoknak is (43%).

Ha a közéleti, nem-közéleti tematikák preferálását direktebben nézzük, akkor a podcastkedvelők 48 százalékának áll ez a témakör részben vagy egészében a fókuszában. Velük ellentétben 76 százalék inkább a nem politikai-közéleti témákkal foglalkozó podcastokat preferálja, mint például a humort, a tudományos ismeretterjesztést, a zenei témájú műsorokat, az életmóddal és a hobbitevékenységekkel kapcsolatos alkotásokat. A műfajban rejlő egyre szélesebb lehetőségeket felismerve tavaly a médiahatóság is elindította saját internetes vodcastjét, az NMHH Podcastot. 

Címkék