Lengyel Zoltán figyelemre méltó és sokrétű marketingkarriert tudhat maga mögött: nemzetközi nagyvállalatoknál szerzett vezetői tapasztalatot marketing, üzleti és értékesítési területeken, emellett rendszeresen részt vesz szakmai konferenciákon, és aktív szereplője a magyar marketinges szcénának. Tapasztalatairól és az aktuális marketingtrendekről kérdeztük.

“Szeretem látni, hogy a munkámnak jól látható eredménye van” – mondja Lengyel Zoltán arról, hogy mi vonzotta a marketing irányába. „A marketingmunkában ez a jól látható eredmény megvan, azonban ahhoz, hogy egy marketingkampány üzletileg eredményes is legyen, behatóan meg kell ismernem az ügyfelet. Empatikusan meg kell értenem, hogyan gondolkodik, nemcsak a saját látószögemből kell néznem a dolgokat, hanem meg kell értenem, hogy mi motiválja. Ez egy nagyon inspiráló folyamat, amit nagyon szeretek.”

“Már a kezdetektől vonzott a marketing területe”

Eredetileg műszaki pályára készült, számítástechnikát tanult , de nagyon gyorsan rájött, hogy ez – bár izgalmas terület – mégsem teljesen „az ő asztala“, és gyorsan váltott. Így jutott el a Kereskedelmi és Vállalkozási Akadémiára, majd a Pécsi Egyetemen folytatta tanulmányait már tudatosan marketing szakon. Szakmai pályafutását a Deloitte-nál kezdte, mint üzleti folyamattervező, majd ezt követően evezett át a marketing területére. A sokrétű háttér és a szerteágazó tapasztalatok határozott előnyt jelentenek a szakmájában – fogalmazott.

“Már a kezdetektől vonzott a marketing terület, de a marketinges pályám csak kis kitérőt követően indult – bár az egyetemen tudatosan a marketing szakirányt választottam. Pályám során mindig hasznomra vált, hogy műszaki, közgazdasági, marketing és folyamattervezői tudással is rendelkezem, ami determinál arra, hogy egy picit máshogy lássam a dolgokat, egy picit komplexebben tudjak ránézni a feladatokra. Az online marketingben például ez az összetett látásmód igen hasznos, mert ezen a területen sokat kell elemezni, informatikusokkal kell együttműködni, és miután nekem van ilyen hátterem, így velük jobban megtalálom a közös hangot.”

“A feladatkomplexitás és az innováció lehetősége az, ami motivál”

Mint mondja, a komplex, innovatív feladatok inspirálják, ezért általában olyan cégek felé orientálódik, ahol ilyen kihívásokkal találkozik, mivel úgy gondolja, hogy ezek viszik előre.

“Innovatív személyiségnek tartom magam, sok tekintetben „early adapter” típus vagyok. Mindig is nagyon érdekelt az új technológiák alkalmazhatósága, és ennek köszönhetően értem el első igazi sikereimet az online marketing területén. Az innovativitás mellett a feladatok komplexitása is motivál. Nagyon szeretek összetett feladatokon dolgozni csapatokat irányítva vagy velük együttműködve. Nagyon élvezem a folyamatot, amíg megtaláljuk a válaszokat, és az eredmény megszületik.”

Az első tapasztalatát a marketing területén a Zürich biztosítónál szerezte, ahol fiatal marketingesként együtt nőtt a céggel. Miután a Zürich kelet-európai részlege a Generali Biztosító portfóliójába került, ő is a Generalinál találta magát, ahol igen fiatalon megkapta élete első vezetői megbízatását, az értékesítéstámogató marketingterület vezetését.

„A Generalinál az értékesítéstámogató marketingterület vezetése volt a feladatom, ahol számos eseményt szerveztünk a 100 főnél kisebb rendezvényektől a 3500 fős nagy eseményekig. Gyorsan rájöttem, hogy a rendezvényszervezés egy nagy precizitást igénylő, nagyon bonyolult feladat, ahol a legkisebb hiba is azonnal megbosszulja magát. Ezért gyorsan levontam a következtetést, hogy nagyon precíznek kell lennem és részletekbe menően ismernem kell a területem feladatait. Erre a mai napig kiemelt figyelmet fordítok.”

“A célom az volt, hogy a bank már akkor, 2007-ben új értékesítési csatornaként gondoljon a webre”

Ezt követően az MKB Bankhoz került, ahol kezdetben a bank új arculatáért volt felelős, majd átnyergelt az online marketing területére, mivel itt látta az innováció lehetőségét.

“Az MKB arculatváltását nagy szakmai kihívás volt megvalósítani, amelynek részeként sikerült elérnem, hogy a bank teljesen átalakítsa a weboldalát. Az átalakítás célja az volt, hogy a bank már akkor, 2007-ben új értékesítési csatornaként tekintsen a webre, és ne egy online katalógusként, ahogy az akkoriban jellemző volt az iparágban. Létrehoztunk egy új weboldalt, ami az akkori banki honlapok közül az egyik legkorszerűbbnek számított. A bank az új weboldalnak köszönhetően abban az évben elnyerte Az év internetbanki megoldása díjat a Mastercard - Az év bankja eseményen" – mesél a kezdeti sikerekről.

“A Citinél mi diktáltuk az online iparági trendeket“

Az MKB után a Magyar Telekomnál kapott üzletfejlesztési osztályvezetői megbízatást, amelyet követően a Citibanknál folytatta pályáját – mint online marketing vezető –, ahol a nulláról építhette fel az online marketing és értékesítési területet.

"Mind a Magyar Telekomnál, mind a Citinél egy pezsgő multinacionális környezetben dolgoztam, ami közel áll hozzám. Itt alkalmam nyílt megismerkedni a mátrix szervezeti struktúrával és távoli csapatokat irányítani. A Citinél a nulláról építettem fel az online értékesítési csatornát, ami mértékadó volt a versenytársak számára is. A Citinél akkortájt mi diktáltuk az online marketing trendeket a banki szektorban. A tevékenységünket egy indiai elemző csapat is segítette, ami akkor, 2012-ben szokatlan volt, de nagyon hasznosnak bizonyult. Bár nem volt könnyű a távolságot áthidalni, végül sikerült kialakítani egy olyan rendszert, ami nagyon hatékonynak bizonyult. Nagyon jó érzés volt több év közös munka után az indiai csapattal személyesen is találkozni."

A vezetői feladatok közül kiemelkedett, hogy igazgatósági taggá választották a Genertel Biztosítónál, ahol fő feladata az értékesítési és marketingstratégia kialakítása és implementációja volt.

„A Genertelnél a klasszikus marketing feladatok mellett lehetőségem volt tapasztalatot szerezni a cégvezetésben, valamint olyan területek vezetését is elsajátítottam, mint a call center vagy a partneri értékesítés. A legbüszkébb azonban arra vagyok, hogy bevezettem egy új leadgenerálási értékajánlatot, amelynek középpontjában egy ingyenesen biztosított kockázati fedezet állt, amely olyan rettegett betegségek esetén nyújtott ingyenes fedezetet, mint a daganatos betegségek. Ezt a freemium-nak nevezett biztosítási ajánlati modellt azóta több biztosító is használja az értékesítési folyamataiban."

”Olyan ügynökségi rendszert kellett felállítanom, amely megsokszorozza a csapatom tudását és kapacitását”

Az eddigi tapasztalatok megágyaztak a következő szakmai lépcsőfoknak, ahol egyszerre több szakterületet is irányított a Sberbank marketing-, PR- és digitális vezetőjeként.

“A Sberbanknál három szakterület tartozott hozzám: a PR, a marketingkommunikáció és a digitális terület. Ez nap mit nap összetett kihívások elé állított. Ahhoz, hogy ezeket a kihívásokat kezelni tudjam, egy ütőképes csapatot kellett építenem, amely képes erőn felüli hatékonyságot nyújtani. Emellett egy olyan ügynökségi rendszert kellett felállítanom, amely megsokszorozza a csapatom tudását és kapacitását. Nagyon büszke vagyok az itt elért eredményimre, különösképp arra, amit a Sberbank brand terén elértünk. Lokálisan menedzseltük a Sberbank hazai arculatát, és oly módon emeltük a bank ismertségét a nagybankok szintjére, hogy csak értékesítési célú kampányokkal dolgoztunk. Ez költséghatékonyság szempontjából is kiemelkedő eredmény volt.”

A Sberbank-sztorinak a bank végelszámolása miatt vége szakadt, de ez új fordulatot hozott a karrierjében: ezután a piacvezető Számlázz.hu-nál irányította a marketingterületet több mint egy éven keresztül interim menedzserként.

„A Számlázz.hu-nál interim menedzserként dolgoztam több mint egy évig. Nagyon aktív időszak volt, és a kis dinamikus szervezet teljesen új élményt nyújtott, ami eltért az addigi tapasztalataimtól. Az iparág is más volt, de a marketingtevékenységek nagyon hasonlóak, így gyorsan sikerült alkalmazkodnom. Gyors helyzetelemzést követően sikerült azonosítanom azokat a pontokat, amelyekhez érdemes volt hozzányúlni. Így a kicsit több mint egy év alatt elkészítettük az új brandbookot, megújítottuk a cég arculatát és elkészítettem a cég kommunikációs stratégiáját, amit elkezdtünk megvalósítani, valamint kialakítottunk egy marketingkommunikációs platformot, amelynek révén megsokszorozódhat a kommunikációs és marketing tevékenységek eredménye. Úgy érzem, sikerült nyomot hagynom a kicsivel több mint egy év alatt."

“A jövő már itt van, csak egyenlőtlen az eloszlása“

A marketing jelen helyzetéről és a trendekről egy mondás jut eszébe: „a jövő már itt van, csak egyenlőtlen az eloszlása.“

„Ezt a mondást az Internet Hungary konferencián hallottam, amelynek több mint 10 éve vagyok házigazdája, előadója és szekcióvezetője. Azt tapasztalom, hogy a különféle technológiák a legtöbbször nem elsöprő módon törnek be, hanem surranópályán érkeznek a régiek mellé, amelyek dominanciája csökken ugyan, de nem halnak el teljesen. Ez a folyamat hol gyorsabb, hol lassabb. Például a médiában a tévé, a rádió, a print jelentősége hosszú ideje folyamatosan csökken, miközben jönnek fel a digitális csatornák. Ugyanakkor mégis megvan, meglehet a helyük ezeknek a csökkenőben lévő csatornáknak is a kommunikációs mixben. Meg kell találni a szerepüket, csak tudnunk kell, hogy a célcsoportunk hol elérhető és milyen médiát használ."

Mivel marketingesként a jövő technológiái nem kerülhetik el a figyelmét, így az elmúlt időszakban mélyrehatóan tanulmányozta a mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőségeket. A szakember szerint az AI-t a cégeknek alkalmazniuk kell, ha lépést akarnak tartani a konkurenciával.

„A mesterséges intelligenciától nem félni kell, hanem meg kell tanulni használni, hogy a segítségével még hatékonyabban tudjuk végezni a munkánkat – minden ebbe az irányba mutat.”

”A figyelmem fókuszában mindig az ember volt, ezért is kezelem a vezetői szerepet egyfajta coach, illetve mentor szerepként”

Arról, hogy az AI elveszi-e a marketingesek munkáját, úgy véli, hogy bizonyos régi feladatkörök megszűnhetnek, és újak keletkeznek, de valakinek mindenképp hidat kell képeznie az AI és az ember között.

„Jól le kell fordítani, nagyon jól össze kell foglalni az AI-nak a feladatot, hogy tudjon rá jó választ adni. Ha ez a prompt, ez a kapocs nincs meg, akkor az AI nem tud segíteni kellő minőségben. Manapság azt tanulmányozom, hogy az AI hogyan tud a leghatékonyabban besegíteni a marketing területén. A technológia mellett a figyelmem fókuszában mindig az ember volt, ezért is kezelem a vezetői szerepet egyfajta coach-, illetve mentorszerepként. Azon vagyok, hogy megtaláljam a kulcsot az egyénekhez, legyen az beosztott kolléga, vezetőtárs, vagy maga az ügyfél. Az elmúlt évben nagyon sok energiát fordítottam arra, hogy képezzem magam mind a coaching, mind az AI vonatkozásában.“

“Szeretnék a kisfiamnak minél több új dolgot megmutatni“

A beszélgetés során a szakma mellett a magánélet és a kikapcsolódás is szóba került. Zoli a motorozást és a síelést említette, mint a két kedvenc hobbiját, ami kikapcsolja és ahol töltődni tud.

„Motorozom és síelek is: a kettő hasonlít abból a szempontból, hogy fókuszáltan koncentrálni kell az adott tevékenységre. Ez segít abban, hogy kikapcsoljak arra a kis időre, és elfelejtsem a napi feladataimat. Emellett mindkét dolog közben kicsit felszökik az ember pulzusa és picit szabadabbnak is érzi magát. Ráadásul hab a tortán, hogy mindkét tevékenység kapcsán gyönyörű helyekre juthatok el.“

Ebből talán már sejthető, hogy nem veti meg az utazást, aminek az élményeit a legjobban a családjával szereti megosztani.

„Sokat utazom, szeretek új helyeket, kultúrákat megismerni. Sok helyen jártam, de továbbra is vonz az új tapasztalás, amit örömmel osztok meg a családommal. Szeretnék a kisfiamnak minél több új dolgot, új helyet megmutatni és az övével együtt tágítani a saját látókörömet is.“

Címkék