A felhasználók által generált tartalmak nagyon értékesek lehetnek a márkáknak: segíthetik az ismertséget, növelhetik az elköteleződést, építhetik a brand hitelességét és a megbízhatóság érzését keltik. A user generated content sem feltétlenül panacea azonban, és meg kell találni a megfelelő módokat és együttműködéseket ahhoz, hogy egy ilyen kampány sikeres legyen. A felhasználói tartalmakkal kapcsolatos trendekről Varjassy Dórát, a Republic content group head-ét kérdeztük.
A felhasználói tartalmak eredményessége marketing szempontból elsősorban a közösségi hatásban rejlik: a potenciális vásárlókat a más fogyasztók által megosztott pozitív tapasztalatok inspirálják költésre. Bár az ilyen tartalmak nagy karriert futhatnak be a közösségi médiában akár jelentősen növelve az eladásokat, nem feltétlenül lesz minden kezdeményezés automatikusan sikeres. A célközönség igényeire szabott kampány körültekintő kidolgozása itt is elengedhetetlen.
Gamifikáció és mikroinfluenszerek
A gamifikáció bevett eszköze a felhasználói tartalmak készítésére irányuló felhívásoknak: a különböző versenyek, kihívások és jutalmak ösztönzik a közönséget, és nemcsak a tartalom mennyiségét növelik, de közösséget is építenek. A felhasználói tartalmak kapcsán megfigyelhető trendek közé tartozik a rövid videók felfutása és az olyan felhasználói tartalmaké, melyek azonnali vásárlási lehetőséget is kínálnak. Egyre gyakrabban fordulnak a márkák a mikroinfluenszerekhez is, akik kisebb, de elkötelezettebb követőtáborral rendelkeznek.
Ezt megerősíti Varjassy Dóra is, aki elmondta, hogy a Republic a képes tartalmak készítésénél elsősorban nano-influencerekkel működik együtt. A szakértő ugyanakkor úgy látja, hogy néhány éve már tetőzött a felhasználói tartalmak népszerűsége, és most azt tapasztalják, hogy egyre nehezebb contentgyártásra bírni a fogyasztókat.
“A UGC-re épülő social nyereményjátékoknál egyre kevésbé kapunk jó minőségű tartalmakat. De az is előfordul, hogy bár nem biztatjuk erre a követőket, spontán módon mégis érkeznek fotók, videók az általunk kezelt oldalakra. A social aktivitásaink során viszont már inkább a kommentelést ösztönözzük.”
Varjassy Dóra szerint elsősorban a TikTok adhat új lendületet a UGC-kampányoknak, más platformokon ezek már egyre kevésbé hatékonyak.
Jó példák a felhasználói tartalom ösztönzésére és beépítésére
“Persze ez nem azt jelenti, hogy már egyáltalán nem léteznek hatékony UGC kampányok. A GoPro aktivitásai és az Apple "Shot on iPhone" kampánya hasonlóan működnek: mindkét márka felhasználói által készített fotókat és videókat oszt meg, ezzel bemutatva a termékeik minőségét” - teszi hozzá a szakember.
A GoPro 2010-ben indította útjára a mára védjegyévé vált Photo of the Day (POD) és Video of the Day (VOD) kampányt, amelyben pénzjutalommal díjazzák a legjobb fotók és videók készítőit. Emellett a GoPro segítségével ezek a tartalomgyártók nagyobb ismertségre tehetnek szert, a legszebb fotókat és videókat pedig a cég marketinganyagként használja a YouTube-on és a GoPro-csatornán. A Video of the Day kampány azóta megszűnt, de videós tartalmakat lehet küldeni az Anything Awesome és a Grom Quest kihívásra is.
Az Apple Shot on iPhone című kampánya 2015-ben indult azzal a céllal, hogy megmutassa az iPhone kamerájának képességeit. A kampány az évek során jelentős fejlődésen ment keresztül mind a technológiai változásokra, mind a fogyasztók igényeire reagálva. A cég amatőr és profi fotósokat bátorít arra, hogy küldjék be a legjobb, iPhone-nal készült képeiket, amelyek azután hirdetésekben és galériákban kapnak helyet. Míg kezdetben elsősorban a hétköznapi felhasználókat célozták, ma már a hangsúly egyre inkább a profi alkotók felé tolódik el felhívva a figyelmet arra, hogy a kamera akár a szakmai munkában is használható lehet.
A felhasználói tartalmakat övező trendek kapcsán érdemes még megemlíteni, hogy általában egyre nagyobb szerep jut a mesterséges intelligenciának, amely a kampányok és tendenciák elemzésével bepillantást enged a felhasználói érzelmekbe és más olyan tényezőkbe, amelyek segíthetnek a felhívások kialakításában.